اولین روز بدون زغال سنگ

اولین روز بدون زغال سنگ در انگلستان بعد از 135 سال

انگلستان بعد از سال 135 اولین روز بدون زغال سنگ را تجربه کرد تا یک قدم به کنار گذاشتن این سوخت تجدید ناپذیر نزدیکتر شود.

تاریخچه استفاده از زغال سنگ به سال 1882 و انقلاب صنعتی باز می‌گردد. اگرچه به واسطه استفاده از این سوخت ارزشمند، 135 سال پیش اولین کارخانه در انگلستان تاسیس شد و افراد زیادی نیز مشغول کار شدند، اما می‌توان آن را یکی از دلایل اصلی آلوده شدن هوای این کشور در نظر گرفت.

21 آوریل 2017، اولین روز بدون زغال سنگ در انگلستان

اما روز جمعه یعنی بیست و یک آوریل 2017 (یک اردیبهشت)، “National Grid” رسما از اولین روز کاملا بدون زغال سنگ در انگلستان خبر داد و اعلام کرد انرژی مورد نیاز شهروندان از منابعی به جز زغال سنگ تهیه شده است. این اولین باری نیست که دولت انگلستان برای کاهش وابستگی خود به این سوخت فسیلی تلاش می‌کند و پیشتر در می 2016 نیز موفق شده بود رکوردی 19 ساعته را از خود به جای گذارد.

همان‌طور که حدس می‌زنید برای رسیدن به این دستاورد بزرگ باید از سوخت‌های متنوعی استفاده شود. به همین جهت، ناظران “Gridwatch” تخمین زده‌اند که در روز بیست و یکم آوریل، نیمی از سوخت مورد نیاز انگلستان از گازهای طبیعی و مابقی آنها از انرژی تجدیدپذیر، هسته‌ای و بیشتر تامین شده است. شاید اگر بگوییم که طی جمعه گذشته مطلقا از زغال سنگ استفاده نشده؛ چندان دقیق نباشد؛ ولی تلاش دولت برای کنار گذاشتن این ماده و استفاده از سوخت‌های جایگزین که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند، تحسین برانگیز است.

خوشبختانه در آینده نیز برنامه‌های زیادی برای انجام دوباره این کار وجود دارد و انتظار می‌رود دیگر کارخانه‌های زغال سنگ انگلستان پیش از سال 2025، خاموش شوند. از طرفی، امیدواریم چنین برنامه‌ای در دستور کار دیگر دولت‌ها نیز قرار گیرد. هرچند، به نظر برخی کشورها همچون آمریکا در تضاد کامل با واقعیت‌های زیست محیطی، در حال افزایش مصرف زغال سنگ هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*