برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر

ایلان ماسک و تلاش برای برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر

برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر و کسب تکنولوژی مربوط به آن، از جدیدترین ایده‌های بلندپروازانه ایلان ماسک (Elon Musk) است. کمپانی جدید آیلان ماسک با نام نئورالینک (Neuralink) یا پیوند عصبی، در تلاش است که با یک تکنولوژی انقلابی، برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر را میسر سازد.

ماسک، در سال‌های اخیر نقشی چشم‌گیر در توسعه ایده‌های بلندپروازانه داشته است. این بار ایلان ماسک با تمرکز بر یک تکنولوژی کاملا جدید با نام «ایمپلنت عصبی»، در تلاش است که با کارگذاری الکترودهایی در مغز انسان، افکار آنان را به سیستم‌های کامپیوتری منتقل نماید. کمپانی نئورالینک، شکل کاملا جدیدی از انسان‌های آینده را برای ما به تصویر خواهد کشید. ایلان ماسک به عنوان مغز متفکر کمپانی‌های اسپیس ایکس (SpaceX)، تسلا موتورز (Tesla Motors) و نئورالینک (Neuralink)، برای برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر تلاش می‌کند. این ایده‌ی بلندپروازانه و جذاب سعی دارد تنها در طول 4 سال، یک زبان کاملا جدید تله‌پاتی را ابداع نماید.

بر اساس گفته‌های ماسک، ساخت این گونه از کامپیوترهای ماتریکسی، با قابلیت قرارگیری موفقیت‌آمیز در مغز انسان، تنها در حدود 4 سال زمان نیاز خواهد داشت. این بدان معناست که در صورت موفقیت این پروژه، تا 4 سال آینده ما انسان‌ها قادر خواهیم بود افکار و اطلاعات درون ذهن خود را به سادگی به سیستم‌های کامپیوتری منتقل کنیم! ماسک بر این باور است که استفاده از ایمپلنت‌های عصبی، می‌تواند به عنوان یک درمان موثر برای افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر

کمپانی نئورالینک و تلاش برای برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر !

شرکت نئورالینک به عنوان یکی از زیردسته‌های کمپانی تسلا موتورز، هم‌اکنون در حال کار بر روی پروژه‌ای است که می‌تواند برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر را با قرار دادن دستگاه‌هایی در سایز میکرونی در داخل مغز انسان میسر سازد. به عقیده‌ی ایلان ماسک، ایمپلنت موفقیت‌آمیز این‌گونه از دستگاه‌های کوچک در مغز، یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در این پروژه به شمار می‌رود. به گونه‌ای ما قادر خواهیم بود با ربات‌هایی «خدا مانند» از آینده رقابت کنیم! آیا می‌توان این حرکت را به عنوان آینده هوش مصنوعی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین قدم‌ها در پیشرفت آن به شمار آورد؟

نئورالینک سعی بر آن دارد با کارگذاری الکترودهایی بسیار کوچک در مغز انسان، امکان دانلود و آپلود افکار انسان توسط کامپیوتر را میسر سازد.

بر اساس آخرین گفتگوهای صورت گرفته با مدیرعامل این کمپانی، ایلان ماسک اعلام کرده است که تا دست‌یابی رسمی به این تکنولوژی تنها 4 سال فاصله داریم. یکی از اهداف اصلی این فناوری، ساخت دستگاهی‌ست که می‌تواند به افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی (بر اثر سکته) و یا سرطان کمک شایانی کند. البته این تمام ماجرا نیست؛ ایلان ماسک در ادامه خبر از کامپیوترهای ماتریکسی می‌دهد که طی مدت 8 الی 10 سال آینده در بازار قابل خریداری خواهند بود! او در جریان یک کنفرانس تکنولوژی در سال گذشته اعلام کرد:

توسعه هوش مصنوعی و سیستم یادگیری کامپیوتری، نیازمند قرار دادن الکترودهایی کوچک در مغز انسان است. در این حالت، می‌توان انسان‌هایی خداگونه و بسیار پیشرفته را شاهد بود.

تلاش برای برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر ، یک ایده‌ی بسیار شگفت‌آور برای همگان است. پیش‌تر ایلان ماسک و پروفسور استیو هاوکینگ، هشدار داده بودند که پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای نابودی بشریت باشد. حال به نظر می‌رسد ایلان ماسک و ایده‌ی بلندپروازانه‌ی او، در این زمینه پیشگام شده‌اند.

برقراری ارتباط مغز انسان با کامپیوتر

پروفسور استیون هاوکینگ، در گذشته اعلام کرده بود که یک روز، هوش مصنوعی اراده‌ی خود را به دست می‌گیرد و به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه بشریت تبدیل خواهد شد؛ چرا که هوش مصنوعی به خودی خود یک سلاح خطرناک و کاملا مستقل به شمار می‌آید. او در این باره اضافه کرده است:

از نظر من، تفاوتی اساسی بین دستاوردهای مغز انسان با کامپیوتر وجود ندارد. در واقع آن چیزی که کامپیوترها می‌توانند انجام دهند، یک شبیه‌سازی ماهرانه از عملکرد مغز انسان است.

پروفسور هاوکینگ در انتها اظهار داشت که دستاوردهای هوش مصنوعی، می‌تواند همانند یک انقلاب تکنولوژیکی به کمک انسان بیاید. برای مثال آسیب‌هایی که ما در طول زمان به سیاره خود وارد کرده‌ایم را می‌توان توسط هوش مصنوعی ترمیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*