پردازنده گلکسی اس 8

نتایج بنچمارک پردازنده گلکسی اس 8؛ اگزینوس 8895 در مقابل اسنپدراگون 835

پرچمداران امسال کمپانی سامسونگ – گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Samsung Galaxy S8) – ماه گذشته با مشخصات خیره‌کننده از راه رسیدند و توجه خیل عظیمی از خریداران به آنها جلب شد. در مشخصات و امکانات به‌روز و منحصر به فرد این دو پرچمدار جدید سامی شکی وجود ندارد، اما هنوز یک جنبه مهم از امکانات این دو محصول به صورت کامل مورد ارزیابی قرار نگرفته است؛ قدرت و سرعت عملکرد پردازنده گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس.

سامسونگ سال‌هاست پرچمداران خود را در بخش پردازنده به دو دسته تقسیم کرده است؛ نسخه‌ای با تراشه قدرتمند و شناخته‌شده اسنپدراگون (ساخته کمپانی کوالکام) و نسخه‌ای دیگر با چیپست اختصاصی اگزینوس سامسونگ. این اتفاق امسال نیز برای گلکسی S8 و اس 8 پلاس رخ داد. در این مطلب می‌خواهیم برای اولین بار به بررسی تخصصی عملکرد و سرعت این پردازنده‌ها بپردازیم.

در بیشتر بازارهای جهانی، چیپست جدید اگزینوس 8895 در بخش پردازنده گلکسی اس 8 قرار دارد. این تراشه حالا با هسته‌های پردازنده‌ای جدید و پردازنده گرافیکی جدید Mali همراه شده است. از همه مهمتر، مهندسی جدید و 10 نانومتری این تراشه است که حالا عملکرد ماکسیموم و بهینه شدن مصرف انرژی را برای آن به ارمغان می‌آورد.

تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام نیز از همین مهندسی جدید 10 نانومتری بهره می‌برد. پردازنده گلکسی اس 8 در این نسخه (که در بازار ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسد) همچون اگزینوس، هشت هسته‌ای است اما کوالکام از هسته‌های Kyro 280 اختصاصی خود برای آن بهره گرفته است. پردازنده گرافیکی در این کانفیگ از پردازنده گلکسی اس 8 نیز تغییراتی داشته و حالا از پردازنده آدرنو 540 بهره می‌گیرد. همچون چیپست اختصاصی سامسونگ، این تراشه جدید کوالکام نیز حالا پردازنده تصویری جدیدی را به همراه دارد و از اتصال جدید و پر سرعت ال تی ای یک گیگابیتی پشتیبانی می‌کند.

عملکرد این دو پردازنده گلکسی اس 8 بر روی کاغذ مشابه با هم است. مشخصات این دو سیستم کمی با هم تفاوت دارند اما هدف آنها در ارائه سرعت و قدرت بالا مشابه است. در این میان برخی کاربران می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ای قابل توجه، یکی از این دو مدل را خریداری کنند و اگر عملکرد پردازنده گلکسی اس 8 در یکی از این دو نسخه بسیار بهتر از دیگری باشد، مطمئنا برخی کاربران از خرید خود پشیمان خواهند شد.

با اینکه اگزینوس 8895 و اسنپدراگون 835 شباهت زیادی به هم دارند، اما بدون شک در نحوه عملکرد تفاوت اندکی خواهند داشت. شاید یکی از آنها در یک بخش بهتر باشد و دیگری در بخش دیگری برتری داشته باشد. در همین راستا هر دو نسخه از پردازنده گلکسی اس 8 را در تست بنچمارک مورد بررسی قرار داده‌ایم و در ادامه تفاوت‌ این دو تراشه مشخص می‌شود.

توجه: در زمینه نحوه عملکرد و قدرت، برنده در این جدال به سادگی قابل تشخیص نیست.

در جدول زیر نتایج بنچمارک پردازنده گلکسی اس 8 را در دو کانفیگ موجود مشاهده می‌کنید:

پردازنده گلکسی اس 8

در بیشتر تست‌های بنچمارک معروف نظیر AnTuTu و Vellamo Metal، دو تراشه اگزینوس و اسنپدراگون در گلکسی اس 8 رقابت تنگاتنگی داشتند. شایان ذکر است سیستم بنچمارک Vallamo Metal توسط خود کوالکام طراحی شده است.

در سرویس GFXBench دو گوشی هیچ مشکلی در پیش بردن تست T-Rex با سرعت 60 فریم بر ثانیه نداشتند، اما تراشه اگزینوس توانست تست Manhattan 3.1 را با سرعت 41 فریم بر ثانیه به اتمام رساند؛‌ در حالی که تراشه اسنپدراگون این بخش را با سرعت 35 فریم بر ثانیه پشت سر گذاشت.

این برتری تراشه اگزینوس در تست گیکبنچ 4 ادامه داشت و این چیپست در دو بخش تک هسته و چند هسته‌ای نتایج بهتری را ارائه کرد.

ادامه بنچمارک‌های عملکرد پردازنده گلکسی اس 8 :

پردازنده گلکسی اس 8

از طرفی تراشه اسنپدراگون توانست در بخش‌هایی همچون تست Vellamo Browser و JetStream JavaScript نتایج بهتری را به دست آورد. بنابراین اگر به دنبال قدرت بیشتر در بخش وب‌گردی هستید، به نظر می‌رسد تراشه کوالکام انتخاب بهتری باشد.

اما برتری تراشه اسنپدراگون تنها در دو بخش مذکور نبود و این چیپست توانست در تست Basemark OS ll نیز با امتیاز 3420 در مقایسه با 3202 اگزینوس برتر باشد.

تمامی این نتایج به ما نشان می‌دهند که هیچ‌کدام از این دو تراشه در بخش پردازنده گلکسی اس 8 ضعیف ارزیابی نمی‌شوند و ظرفیت به‌کارگیری در پرچمداران سال 2017 را دارند. تراشه اسنپدراگون 835 در بخش وب‌گردی بسیار قدرتمند بود و چیپست اگزینوس 8895 نیز عملکرد غافلگیرکننده‌ای در امور گرافیکی داشت.

اما این پایان داستان نیست – در حال حاضر با در اختیار داشتن نسخه‌ای از گلکسی اس 8 پلاس با تراشه اگزینوس 8895، این محصول را نیز در تست بنچمارک ارزیابی کردیم. متاسفانه هنوز گلکسی اس 8 پلاس با تراشه کوالکام را مورد بررسی قرار نداده‌ایم و در آینده مقاله‌ای در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

عملکرد پردازنده گلکسی اس 8 پلاس در بنچمارک:

پردازنده گلکسی اس 8

دو مدل گلکسی اس 8 با تراشه اگزینوس 8895 با توجه به مشخصات یکسان (حافظه رم مشابه، حافظه ذخیره‌سازی یکسان و رزولوشن صفحه برابر،البته با ابعاد فیزیکی متفاوت) باید عملکرد مشابهی داشته‌ باشند. اما پس از اجرای تست‌های بنچمارک متوجه شدیم عملکرد این سیستم در گلکسی اس 8 پلاس بهتر از نسخه معمولی گلکسی اس 8 است. (نتایج برتر این گوشی در تصویر بالا پررنگ شده‌اند)

اما هنوز دلیل این موضوع را نمی‌دانیم و باید پس از بررسی بیشتر این دو گوشی و نحوه عملکرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنها، به دنبال جواب این سوال بگردیم.

اما یک تفاوت کاملا فاحش بین دو تراشه اسنپدراگون و اگزینوس در گلکسی اس 8 مربوط به عمر شارژدهی باتری است. نسخه اگزینوس از گلکسی اس 8 بدون شک عملکرد بهتری در این بخش دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اسنپ دراگون همیشه بهتر بوده و هست و اگه اکزینوس بهتر بود امریکا سفارش میداد.بنچمارکم یه چیزیه که خییلی راحت توش میشه تقلب کرد که سامسونگ تو تقلب رکورد زده.با این کارش داره پردازنده خودشو تبلیغ میکنه

  2. معلومه سامسونگ در پرچمدار خود پردازنده ساخت خودشم بهینتر کرده است پس چرا همین کوالکام در گوشی شیائومی و سونی بالاتر از سامسونگ نزدیک ۱۸۱۰۰۰ بنجمارک انتوتو شه

  3. به نظرم حتی اگه نسخه ی اسنپ دراگون قوی تر هم باشه که نیست باز نسخه ی اکسینوس برتره
    مطمئنم مثل قضیه گلکسی S5 سامسونگ هوای نسخه های اکسینوسی رو بیشتر داره