ربات تیر انداز روسیه

ترمیناتوری در دنیای واقعی ؛ فرآیند توسعه ربات تیر انداز روسیه به کجا رسیده است؟

مدتی است روسیه برای آموزش تیراندازی به یک ربات به وسیله هر دو دست، دست به کار شده است. همین مسئله، موجی از نگرانی را در دل بسیار از افراد به وجود آورده است. به عقیده آن‌ها، این کشور در حال توسعه یک ماشین جنگی است، به طوری که در زمان وقوع هر نوع حادثه خاص، از آن به عنوان یک سلاح قدرتمند استفاده خواهد کرد. با توجه به انتشار خبر توسعه ربات تیر انداز روسیه ، دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) به عنوان معاون نخست وزیر این کشور، در این باره کمی شفاف‌سازی انجام داد.

چند درصد ممکن است ربات تیر انداز روسیه به یک ترمیناتور واقعی تبدیل شود؟

بنابر گفته‌های وی، هدف از این توسعه این ربات خلق یک ترمیناتور (نابود کننده) نیست! ربات تیر انداز روسیه قرار است در سال 2021 به یک ماموریت فضایی انفرادی فرستاده شود. گفتنی است برای این ماشین به اصطلاح جنگی، نام عجیب و غریب و طولانی “Final Experimental Demonstration Object Research” انتخاب شده که هیچ معادلی نمی‌توان برای آن آورد. یکی از دلایل آموزش تیر اندازی با دو دست، افزایش قابلیت‌های تصمیم‌گیری این ربات است. این گفته‌ای است که از زبان سازنده شنیده‌ایم. اما سوال اصلی اینجاست که آیا بعد از افزایش توانایی‌های ربات تیر انداز روسیه ، ممکن است تصمیمی مبنی بر شلیک به سازنده خود بگیرد؟

ربات تیر انداز روسیه

ربات FEDOR توسط شرکت‌های Android Technics و Advanced Research Fund توسعه پیدا کرده و تاکنون مهارت‌های زیادی به آن آموخته شده است. چرخاندن لامپ و بیرون آوردن آن، استفاده از کلید و دیگر ابزارها و مخصوصا رانندگی با ماشین‌های واقعی را باید از جمله مهارت‌های کنونی ربات تیر انداز روسیه دانست که به زودی شاهد افزایش آن‌ها خواهیم بود. دیمیتری راگوزین در حساب کاربری خود در توییتر گفت :

ربات تیر انداز روسیه قادر است به وسیله هر دو دست خود به اهداف مورد نظر شلیک کند. البته، هدف ما از توسعه FEDOR خلق یک نابودگر نیست. مقصد نهایی ما، توسعه یک هوش مصنوعی با توانایی انجام گستره‌ای از کارهای مختلف است.

باید بدانید این ربات در ابتدا برای انجام ماموریت‌های امداد و نجات طراحی شده بود، اما هم‌اکنون کاربرد جنگی و نظامی آن به طور واضح مشخص است. به نظر می‌رسد روسیه در حال حاضر تصمیمی به وارد کردن ربات تیر انداز خود به حوزه نظامی ندارد و یا حداقل تصمیم ندارد هدفش را در آینده‌ای نزدیک علنی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نمی خوام به برادران روس توهین کنم اما روبات شما در مقابل روبات پیت من امریکا که در سال 2013در موسسه نظامی دارپا تکمیل شد یک جور اسباب بازی به حساب می اید بهتر سرمایه گذاری بیشتری کنید چون در سال 2020سال بازنشستگی پرسنل نظامی((سرباز)) است…