جنگنده قاهر

جنگنده قاهر ؛ نمایش ابهت ایرانی بر فراز آسمان‌ها

صبح روز گذشته از جدیدترین دستاوردهای وزارت دفاع ایران در حضور رئیس جمهور رونمایی شد. مهم‌ترین بخش این مراسم، اولین آزمایش حرکت روی زمین (تاکسی) جنگنده قاهر بود. قاهر 313، جنگنده پیشرفته و تمام ایرانی است که توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است. 2 موشک ضد کشتی نصیر و هوا به هوای فکور و جت کوثر، دیگر دستاوردهای جدیدی است که توسط وزارت دفاع ایران رونمایی شد.

مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع کشورمان با حضور رئیس جمهور در سازمان پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران برگزار شد. اولین جت آموزشی بومی ایران با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مهاجر، موشک کروز ضد کشتی نصیر و موشک هوا به هوای فکور در این مراسم رونمایی شدند. همچنین آزمایش حرکت بر روی زمین و آماده‌سازی برای پرواز جنگنده قاهر اف 313 انجام شد.

جنگنده قاهر

پیشینه جنگنده قاهر 313

طراحی و ساخت جنگنده قاهر یکی از پر سر و صداترین برنامه‌های دفاعی حال حاضر کشورمان محسوب می‌شود. نخستین بار، پیش نمونه این هواپیما در سال 1391 رونمایی شد و در طول این سال‌ها، بحث‌های زیادی بین کارشناسان صنایع نظامی و هوانوردی شکل گرفت. بسیاری، این پروژه را صرفا یک طرح تبلیغاتی و محکوم به شکست می‌دانستند. در آذر 1393، منوچهر مطقی، رئیس وقت سازمان صنایع هوایی در مورد این پروژه اظهار کرد:

آن چه که قبلا رونمایی شده بود، طراحی مفهومی این جنگنده بود و اکنون نیز این طرح ادامه دارد و در حال گذراندن تست‌های آزمایشی است.

صحبت‌ها و پیش‌بینی‌ها در مورد جنگنده قاهر ادامه داشت تا این که در سال گذشته اطلاعات جدیدتری در این مورد اعلام شد. بر این اساس گفته شد که نمونه‌های کوچک این هواپیما پرواز کرده و نمونه یک یکم آن نیز نهایی شده و مراحل نصب موتور بر روی آن طی می‌شود. سرانجام در روز گذشته (26 فروردین 96)، نمونه اصلی این جنگنده در جریان بازدید ریاست جمهوری از جدیدترین دستاوردهای دفاعی کشور به حرکت درآمد.

جنگنده قاهر

نمونه اصلی و در ابعاد واقعی این هواپیمای جنگنده با تغییرات محسوسی نسبت به نمونه اولیه آن رونمایی و تست‌های تاکسی آن بر روی باند انجام شد. از جمله تغییرات ایجاد شده می‌توان به دو موتوره شدن هواپیما، اضافه شدن سیستم اپتیکی به زیر دماغه و دو تکه شدن کابین اشاره کرد. با توجه به قرار نگرفتن پایلون در زیر بال‌ها، سلاح‌های این هواپیما به احتمال زیاد درون محفظه داخلی حمل خواهد شد. اصول رادارگریزی نیز تا حدودی در جنگنده قاهر رعایت شد و برای کسب اطلاعات بیشتر باید ببینیم دقیقا چه نوع موتور و راداری در این هواپیما قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد که وزن این جنگنده بسیار بیشتر از جنگنده اف 5 باشد اما باید منتظر تست پروازی آن باشیم. پیش‌بینی می‌شود که وزن قاهر 313 بین 15 تا 20 تن  باشد؛ بنابراین دو موتور اوج یا جی 85 که یکی از آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود می‌تواند توان مورد نیاز برای پرواز و انجام عملیات‌های این جنگنده را تامین کند. از دیگر مزایای استفاده از دو موتور می‌توان به مانورهای بیشتر هواپیما و جلوگیری از سقوط آن در صورت از دست رفتن یک موتور اشاره کرد.

در جریات تست تاکسی اولیه جنگنده قاهر 313، این هواپیما با سرعت 30 تا 50 کیلومتر در ساعت در باند پروازی به حرکت درآمد و احتمالا در آزمایش‌های بعدی، تست‌های تاکسی سریع‌تر و نهایتا پرواز آن انجام خواهد شد. تاکنون ماموریت اصلی قاهر 313 مشخص نشده و حتی وضعیت نوع تسلیحات قابل حمل آن نیز معلوم نیست؛ اما با توجه به تولید انواع موشک‌های هوا به دریا، هوا به زمین و هوا به هوا در داخل ایران، نیاز تسلیحاتی این جنگنده تامین می‌شود.

توانایی پرواز در ارتفاع پایین

در صحبت‌های مسئولان بر روی توان پرواز ارتفاع پایین این جنگنده تاکید بسیار زیادی شده است و شکل شکسته بال در قاهر 313 به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی‌تر در ارتفاع پایین و نشست و بلند شدن از باندهای کوتاه کمک می‌کند. همچنین یک سامانه نظارت و هدف‌گیری اپتیک در زیر دماغه این هواپیما نصب شده و به نظر می‌رسد که این هواپیما یک پلتفرم ایده‌آل برای ماموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی باشد. در واقع در این کلاس هواپیماها، نیاز زیادی به رادار نیست و سامانه نظارت و هدف‌گیری، وظیفه کشف و هدف‌گیری را انجام می‌دهد و از این طریق می‌توان انواع بمب‌ها و موشک‌های هدایت لیزری و هدایت اپتیکی را بر روی جنگنده قاهر نصب کرد.

جنگنده قاهر

در مجموع باید گفت که جنگنده قاهر 313 در ابتدای راه خود قرار دارد و رسیدن از رونمایی مدل اولیه تا مرحله تاکسی در مدت 4 سال، نسبتا قابل قبول است. این روند با حمایت‌های مسئولان می‌تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد. وزیر دفاع کشورمان نیز در حاشیه مراسم رونمایی از این جنگنده تاکید کرد که توسعه هواپیماهای رزمی ایران به زمان 5 تا 10 سال نیاز خواهد داشت.

رونمایی از جنگنده بومی قاهر 313


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

29 دیدگاه

  1. یه کم درست حسابی صافکاریش میکردید دیگه انگار جواد صافکار درستش کرده کلا موج داره که

  2. مسخره کردن ساده ترین کاریه که افراد نادان و بی اطلاع بلد هستن. اینجا صحبت در مورد بالا بردن توان دفاعی کشوره که فردا چندتا کشور توسری خور و جیره خوار حاشیه خلیج فارس به لطف ارباباشون برای ما شاخ و شونه کشیدن، ما هم اسلحه برای دفاع داشته باشیم. اونهایی که سنشون قد نمیده که هیچ، اما کسانی مثل من که زمان جنگ در جنوب بودن و از نزدیک عمق فاجعه را درک کردن میفهمن که چی دارم میگم؟ زمانی بود که حتی برای تولید یک فشنگ و تعمیر یک اسلحه معمولی هم مشکل داشتیم حالا هواپیما بماند.
    ساختن جنگنده اونهم با تکنولوژی بالا که ماشین ساختن نیست که حتی یک اتومبیل جدید هم چند سال طول میکشه تا به خط تولید برسه و در مورد جنگنده بخاطر منحصر بفرد بودن تکنولوژی باید اطلاعات و تجهیزات و علم و تجربه و تحقیق و..و..و. کلی چیزهای دیگه کنار هم جمع بشه و بعد از آزمون و خطاهای زیاد تازه به مرحله تولید نمونه اولیه برسه که ممکنه بیشتر از یک یا حتی دو دهه ( با توجه به نوع جنگنده) طول بکشه.
    پس لطفا بجای مسخره کردن که تف سربالایی بیشتر نیست، برید و در مورد علوم هوا فضا مطالعه کنید و سعی کنین بیشتر از مغزتون استفاده کنید تا اینکه با تمسخر و هوچیگری بازی، تف سر بالا به خودتون انداخته باشید.

  3. دوستان من یه چیز حواستون باشه جنگنده جز وسایل استراتژیک کشورهاست چه ایران چه امریکا پس اطلاعاتی که در مورد انواع هواپیما نظامی توی سایتها میزارن کاملا درست نیستن یعنی یه سری از اطلاعات غلطه ویه سری از اطلاعات رو. در اختیار سایتها قررار نمیدن تا توانایی هواپیما لو نره

  4. هرچی که هست باورمون اینه که این جنگنده داخلیه دوم این که اگر کارش چهار یا پنج سال طول کشیده دلیلش اینه که هر وقت بعضیا بودجه کم می اوردن از بودجه نظامی که برای ساخت و سازه برمیدارن

  5. سلام به دوستان….چون ما نمیتونیم موتوره پراید بسازیم.بابته اینکه که یه سری ادم کثیف دارن لابی میکنن..ولی تو بحثه نظامی ما دیگه لابی و این بحثا رو نداریم..تو نظامی حرکته انقلابی هستش ..و این باعث میشه که خیلی پیشرفت بدست بیاد..

  6. سلام خدمت همه دوستان
    قبل از هر چیز نمیدونم دلیل دعوا و حرفای اونچنانی چیه
    ساخت هر سازه و تجهیزی نیاز به یه طرح مفهومی داره که بلطبع فقط بر روی کاغذ هست بعد از اون تازه وارد فاز اجرا میشه که شامل انتخاب متریال تجهیزات الکترونیکی و در کنار اون آزمایشگاه مورد نیاز مثلا برای تجهیزات پرنده شامل تونل هوا و از این جور داستانها میشه
    حالا یه بحث اینکه ما هنوز توی کشور نمیتونیم یه پمپ نفتی رو تولید کنیم البته چراهاش زیاده
    و حتی اگه تولید کنیم اون پمپ رو نمیتونیم با برندهای مطرح دنیا مقایسه کنیم
    حالا شما در نظر بگیرید کشوری مثل امریکا که سالیان سال هست داره انواع پرنده های مسافربری و جنگی و ترابری رو تولید میکنه آیا ما با اولین تولید میتونیم با اون رقابت کنیم صد البته که نه به هیچ عنوان ممکن نیست
    ولی همینکه که هموطنان ما مشغول بکار بشن و دانش پروازی کشور از صفر به یک هم برسه بازم خوبه
    اینکه اون دوستمون گفت که جنگنده قاهر رو خبرگزاریهای دنیا با اف ۳۵ مقایسه کردن دوست عزیز اینا همش تبلیغ که کشور خرفتی مثل کشورهای عربی تسلیحات بخرن و چرخ صنعت کشورهای پیشرفته روان بچرخه
    خدا همه رو بیامرزه یادم روز یکه آقای رفسنجانی قرار بود یکی از مراکز نفتی رو افتتاح کنه و هنوز آماده نبود حالا بدلیل کمبود قطعات و غیر ترفند جالبی زدن چندتا کپسول گاز به مشعل اون واحد صنعتی وصل کردن تا خبرنگارا فیلم بگیرن و این حماسه رو مثلا به تصویر بکش
    اینم یکی از اون بازیهای سیاسی هست
    هنوز تو سیکل ترمودینامیکی موتور پراید مشکل داریم تا برسیم به سیکل موتور جت هنوز جا داریم
    ولی بازم میگم همیکنه چند نفر سر کار باشن و نونی بخورن و پول نفت کمتر برهذکشورهای بیگانه جا شکرش باقیه

  7. خب دوستان همینکه دست ب کار شدن برا ساختنش خیلی جای شکر داره ولی اینکه بیاین با جنگنده عمود پرواز قدرت اول جهان مقایسه کنیم یکم بی منطقیه…با جنگنده کشوری ک بوجه نظامیش با بوجه نظامی کل جهان برابری میکنه…امیدوارم اینم مثل جی ال ایکس نباشه ک گفتن ساخت ایرانه بعد فهمیدیم پرچم دار رده 3چینه…موفق باشید

  8. کاری ندارم این هواپیما یا سایر موارد که در فیلم بود ساخته شده یا فقط در حد تبلیغات و نمایشه ولی چیزی که خیلی مهمه اینه که چرا تسلیحات و ادوات نظامی ایران باید اسم عربی داشته باشند ؟؟ هر وقت از اسامی ایرانی در نامگذاری آنها استفاده شد میتوان امیدوار بود .

    • اره قبول دارم دوست داشتم اسم فارسی داشت ن عربی
      اینکه اسمش فارسی نیست خیلی بدم اومده ولی از بدو شنیدن خبر طرفدارش بودم

  9. پرواز هم میکنه؟؟؟؟؟////

  10. روی باله ها هم اگه دقت کنید یه 08 هست !
    امیدوارم خودتون متوجه شده باشید .
    پروژه پک فا الان چن ساله داره روش کار میشه . طرح های زیاد و متفاوتی داشته . الان تی 50 شاخ ترینش هست که تا حالا 5 تا آزمایشی ساخته شده .
    حالا متوجه شدین علامت گذاری 08 منظورشون چی بوده . خیلی با زرنگی حرف زیادی رو رسوندن .

  11. خیلی هم عالی.
    دلیل اینکه خودروسازی پیشرفت نمیکنه اینه که مافیا دارن.
    اما صنایع نظامی با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کمک گرفته.خودش هم گفته.الکی درست نکرده که.
    ولی خودروسازها چی؟ فقط غرور دارن

  12. دوستانی کهراطلاعات ندارن لطفا حرف نزنن . چون حق صحبت کردن ندارن .
    همون اف ۲۲ بیست سال طول کشید از اول تا تهش . از اول که شایعش بود و تایید شد از قبل انقلاب بود . حتی مجله دانشمند اگه اشتباه نکنم رو هم دارم که از اف ۲۲ و نسل پنجم جنگنده ها حرف زده و برا اینکه جا بیافته که واسه کی هست همین مجله خبر از اومدن خورده ای امین اف ۱۴ کرده . ینی آمریکا حداقل از سال ۴۵ داره رو اف ۲۲ کار میکنه . ینی ۵۰ سال . و از اولین تاکسی تا تولید انبوهش بیشتر از ۲۰ سال طول کشید .
    در مورد مثلا ایکس ۳۲ همه فکر میکردن اسباب بازی و یه طرح مفهومی هست . ولی پرواز کرد ولی اف ۳۵ ترجیح داده شد . که امروز هم میبینیم اف ۳۵ نیاز های آمریکا و نیروی دریایی رو برطرف نکرده و با خبر انفجارش هم روبرو شدیم . ایران که جایه خود . قرار نیست قاهر حتما تولید بشه و شاید طرح کلی باشه برای اینکه به جنگنده جامع تر رسید همون طوری که آمریکا از ایکس ۳۲ به ایکس ۳۵ و اف ۳۵ رسید .
    دوستانی که میگن شبیه کاردستیه برن ایکس ۳۲ رو ببینن . و امیدوارم همون طوری که وزیر دفاع گفت امیدوارم آخرای سال پروازش رو ببینیم .
    و پروفسور سعید هم گفتن این کوچیکه و موشک داخلی درش جا نمیگیره
    این از اف ۳۵ بزرگتره و مث اون بمب افکن هم نیست . همون طوری که اف ۱۴ هست رهگیره . قبل از انقلاب ایران برا مکمل اف ۱۴ میخواست اف ۱۸ بخره که نشد . این هواپیمامیتونه مکمل نیروی هوایی باشه .
    این حتما بیشتر از اف ۳۵ میتونه موشک حمل کنه . هم مث اف ۲۲ از قسمت زیری و هم از کنار ها .
    وقتی سایت خارجی روش مانور میرن جایی برا حرف زدن چن تا بچه دبستانی باقی نمیمونه .
    این هواپیما تا ده سال دیگه به تولید انبوه برسه باید خوشحال باشین . برین راضی باشید واقعا . این قاهر خیلی با اون چیزی که قبلا رونمایی فرق کرده .

    • دوست عزیز چرا فک میکنی هرکی انتقاد میکنه خصومت داره. به نظرم هرکسی ایرادی گرفت شما با منطق جوابشو بده و با امار و اعداد دقیق. اگر دوستانی ایرادی میگیرن بابت تین هست که لازمه پیشرفت و تولید محصولات پیشرفته مثل یک جت پیشرفته باید پله پله پیش رفت. برای تست هواپیما نیاز به ابزار هست بله دانشمندان ما تلاش میکنن ولی صد هیف که مسولان ما بجای پشتیبانی مالی و فکری استفاده ابزاری میکنن مثلا برای تبلیغات انتخاباتی و امثال اینها. مردم از دروغ خسته ان والا همه ما وتنمون رو مثل جونمون دوس داریم.و میخوایم پیشرفت کنیم اینکه حالا قاهر پرواز کنه دردی دوا نمیشه اونم اگر پرواز کنه چرا که بازهم قابل قیاس با نمونه خارجیش نیست. اگر ما یک گام به جلو بر میداریم اونها با سرعتی بیشتر جلو میرن پس مانیاز داریم که مرحله به مرحله و با کم علوم روز و به راستی جلو بریم مثل ژاپن که با تلاش پیشرفت کرد با همکاری کشور امریکا اف ۲ رو ساخت از پلت فرم اف ۱۶ و حالا روی پلت فرم هواپیمای پنهان کارش کار میکنه چرا که قدم به قدم و تلاش خستگی ناپذیر و نه با رویاپردازی جلو رفت. حالا ما هم درسته دسترسی به کشورهای غربی و تکنولوژیهاشون نداریم ولی باید راهی پیداکنیم که دانشمون را با تلاش بیشتر با همکاری با کشورهایی که واسته انتقال تکنولوژی باشن و با همکاری کامل دانشگاه و صنعت انشالله نه با بزرگنمایی رسانه ای بلکه به حق به هدف برسیم

  13. موتور پراید روش گذاشتن .. بعد 5 سال تازه راه میره !

  14. بعضی ها یه جوری نظر که مثل اینکه متخصص هوا فضا هستند

  15. به امید پیشرفت روز افزون ایران بزرگ…..ولی در رابطه با این جنگنده میتونم بگم که حتی جلوی اف 4 هم چیزی برای گفتن نداره….اندازه جنگنده مانع از حمل سلاح زیاد و سنگین میشه..اتاقک جنگنده هم باید بزرگتر میبود….در کل باید گفت که این جنگنده یک مونتاژ ابتدایی از همون اف 4 ولی با تغییرات ظاهری هستش

  16. ما که از خدامونه و خوشحال می شویم این هواپیما از صفر تاصد داخل کشور و با علم و دانش متخصصان ایرانی نه بیگانه ساخته یا مونتاژ شده باشه،فقط خداکنه که این دستاورد نتیجه ذهن های خلاق ایرانی و داخلی باشه چون این طرح ها سرّی و محرمانه هست،ما فقط تولیدات این دوتا شرکت لگن سازی ننگین تا حالا جلو چشمامون بوده و خبر داریم،ولی این هواپیما؟ خدا میدونه!

  17. به نطرم بیشتر به یه اسباب بازی شبیه تا هواپیمای واقعی ،
    البته واقعا امیدوارم روزی برسه که توانایی های به روز و پیشرفته داشته باشیم و ازشون در راه درست استفاده کنیم.

  18. بیشتر شبیه کاردستی هستش تا جنگنده

  19. ایران توانایی تولید حتی یک پیچ از جنگنده های جنگی نداره از خارج وارد میکنن و اینجا سر و هم‌ بندی میکنن. مثل مونتاژ کردن. ساخت یک جنگنده هزینه مطالعاتی و مالی زیادی لازم داره. الکی نیست. بیایم واقع بینانه نگاه کنیم. تعصبی حرف نزنیم. این به جز ماکت چیزی نیست.
    این قاهر بیشتر شبیه جوک تا جنگنده
    معلومه اگه واقعی باشه کپی بیش نیست
    تازه اگه واقعی باشه

  20. محمد گوسفند آمریکا چرا باید به ایران حمله کنه نفتشو که از عربستان میگیره چرا باید میلیارد ها دلار هزینه کنه به ایران حمله کنه؟ اگه میخواست حمله کنه بعد از تموم شدن جنگ ایران و عراق حمله میکرد که ایران چیزی برای دفاع نداشت پس گوه اضافه نخور

  21. آمریکا به روزترین و پیشرفته ترین رو تحقیق میکنه و میسازه و آزمایش میکنه دمش رو در نمیاره تا وقتی که لو میره بعد ایران هنو نساخته چندسال پیش پرده برداریش کردن بعد رسانه های خارجی از روی همون فیلم گفتن این واقعی نیست و ماکت هست ما مدل سازی بعد الان میگن اون الکی بود این واقعیه دیگه خخخخ

    • بدبخت امریکا پرست همون امریکایی که ازش هی دم میزنی جرعت نداشت تا الان به ایران حمله کنه خوب فیلم رو ببین یکی از خبر گزاری های بزرگ جهان از قاهر به عنوان پیشرفته ترین جنگنده نسل پنجم جهان یاد کرده؟ میدونی یعنی چی؟ یعنی این جنگنده از اف 35 امریکایی هم بهتره حالا شما بازم بگید ماکته کوری نمی بینی داره حرکت میکنه احمق

      • خدا به تو عقل بده، به من پول
        جقتمون بشدت احتیاج داریم محمد جان!!

      • قدرت آمریکا چیزی نیست که بی خیال بشی یه وقت دیدی همون بلایی که به سر ژاپن و آلمان اومد سر ایران هم بیاد تفاوتش اینه که مردم اون کشورها از خودشون نمی دزدن ولی ما ایرانیها همیشه دست در جیب هموطن خودمون داریم و سر هم را کلاه میکذاریم آدمهای بی ادعایی که رفتند و جان خودشان را نثار کردند با یک سری بازمانده ترسو مفت خور نباید مقایسه کنیم همانطور که جنگیدن و دفاع از کیان مملکت جزو وظیفه ذاتی ماست مدیریت و مسئولیت هم جزو وظیفه ذاتی کسانی که عرضه دارن باید باشد و بدون چشم داشت برای مملکت کار کنند همانطور که یک ژاپنی یا آلمانی برای کشورش تلاش میکند.

      • احمق و نادان تویی که هنوز نسل های جنگنده رو تشخیص نمیدی ، چنگنده های نسل پنچم رو بیشعور برو تحقیق گن بعد بیا وراجی کن ، از منفی هایی که گرفتی مشخصه چه عقب افتاده ایی هستی ، دلواپس خخخخ