وجود منابع آبی در قمر اروپا

شواهد جدید از وجود منابع آبی در قمر اروپا در تصاویر جدید هابل

همانطور که می‌دانید، سیاره مشتری به عنوان غول گازی منظومه شمسی، یکی از قابل توجه‌ترین اجرام قابل رصد در آسمان است. اروپا یکی از شصت و دو قمر سیاره مشتری، از بهترین گزینه‌ها برای جستجو حیات فرازمینی بوده و دانشمندان امیدوار هستند که در سال‌های آینده با ارسال کاوشگری به این قمر، احتمال موجود را مورد بررسی قرار دهند. محققان بر این باور هستند که قمر اروپا، بسیاری از شرایط مورد نیاز برای پشتیبانی از حیات از جمله ارگانیسم‌های شیمیایی و همچنین آب مایع را داراست. حال، تصاویر جدیدی که از ناسا به کمک تلسکوپ هابل به ثبت رسیده، یک بار دیگر وجود منابع آبی در قمر اروپا را تایید می‌کنند!

وجود منابع آبی در قمر اروپا در تصاویر جدید هابل به تایید رسید!

دانشمندان ناسا در یک کنفرانس خبری و همزمان با اعلام شانس‌ بالای وجود حیات در انسلادوس (قمر زحل)، از وجود منابع آبی در قمر اروپا خبر دادند. این خبر که در نوع خود بسیار شگفت‌انگیز است، بار دیگر قمر اروپا را در مرکز توجه رسانه‌ها و مطبوعات قرار می‌دهد، به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین شانس‌های کشف حیات بیگانه در منظومه شمسی، در مدار سیاره غول پیکر مشتری باشد!

اولین فوران‌های آبی در سطح قمر اروپا، توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا در سال 2016 به ثبت رسید. در آن زمان، این تلسکوپ موفق شد تصویری از یک فوران آبی به ارتفاع 100 کیلومتر را از سطح این قمر به ثبت برساند. البته پیش‌تر نیز در سال 2014، اینگونه فوران‌های آبی از همان نقطه و با ارتفاع 48 کیلومتر توسط تلسکوپ فضایی هابل مشاهده شده بود. از این رو به نظر می‌رسد این فوران‌های آبی، در واقع از منبعی یکسان صورت می‌گیرند.

وجود منابع آبی در قمر اروپا

دانشمندان ناسا بر این باور هستند که یک اقیانوس با آب شور در زیر پوسته قمر اروپا قرار دارد. فوران‌های مذکور، در مناطقی گرم از سطح این قمر خارج شده که عمدتا دارای شکاف‌هایی در قسمت پوسته یخی هستند. این احتمال وجود دارد که فوران‌های رخ داده در این ناحیه، موجب گرم شدن پوسته‌ یخی قمر اروپا می‌شوند. از طرفی ممکن است مواد موجود در این فوران‌ها، ضمن بازگشت به سطح این قمر، موجب بروز تغییراتی در وضعیت دمای سطح آن می‌شوند.

به هر صورت، شواهد جدیدی که از وجود منابع آبی در قمر اروپا به دست آمده، این قمر را به یکی از اصلی‌ترین شانس‌های جستجوی حیات در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. از این رو ناسا در حال آماده‌سازی یک موشک فضایی جهت آغاز ماموریتی جدید به قمر اروپاست. “ماموریت کلیپر اروپا” که قرار است در سال 2020 انجام شود، احتمالا اطلاعات بسیار مفیدی را از سطح این قمر برای ما ارسال کند. همراه با موشک فضایی ارسال شده در ماموریت کلیپر اروپا، یک سیستم تهیه تصاویر فرابنفش همچون تلسکوپ فضایی هابل نیز همراه با آن ارسال می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک بتوانیم به تصاویری واضح از این قمر دسترسی داشته باشیم.

جیم گرین به عنوان دانشمند ارشد ناسا در زمینه علوم سیاره‌ای در این باره می‌گوید:

فوران‌های آبی به آن شکلی که ما در تصاویر آنان را مشاهده می‌کنیم بسیار عجیب و غریب هستند، اما خبر خوب اینکه با ماموریت کلیپر اروپا ما برای هر چیزی آماده خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*