پایان عمر ویندوز ویستا

سرانجام پایان عمر ویندوز ویستا فرا رسید؛ این سیستم عامل دیگر پشتیبانی نمی‌شود

ویندوز ویستا را باید یک جهش مخصوصا از لحاظ ظاهری و زیبایی در مقایسه با نسخه‌های پیشین ویندوز دانست که متاسفانه با وجود تلاش‌های مایکروسافت، به دلیل عدم کارایی مناسب نزد کاربران به محبوبیت کافی نرسید. به عنوان یک نمونه از مشکلات اساسی آن باید به اشغال‌کردن حجم بالایی از فضای هارد دیسک اشاره کرد، بدون اینکه ثمره‌ای در پی داشته باشد. بعد از گذشت ده سال از عرضه این سیستم عامل مایکروسافت، اکنون زمان پایان عمر ویندوز ویستا و توقف پشتیبانی از آن فرا رسیده است. گفتنی است از سال گذشته می‌دانستیم توقف پشتیبانی از ویندوز ویستا، امسال و در چنین زمانی اتفاق خواهد افتاد.

از حدود دو هفته قبل به طور کامل از توقف پشتیبانی از ویندوز ویستا در تاریخ یازدهم آوریل (بیست و دم فروردین) مطمئن شده بودیم. در روز سه شنبه همین هفته مایکروسافت رسما پایان عمر ویندوز ویستا را اعلام کرد، به این معنی که دیگر خبری از دریافت به‌روزرسانی‌های سیستم عامل و آپدیت‌های امنیتی برای آن نخواهد بود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، با وجود تلاش مایکروسافت برای جهش از ویندوز ایکس پی به سمت یک ویندوز به مراتب بهتر، بسیاری افراد عرضه ویندوز ویستا را یک فاجعه و شکست بزرگ برای این غول نرم افزاری دنیا عنوان می‌کنند.

البته، توقف پشتیبانی به معنی از کار افتادن سیستم‌های کامپیوتری دارای این سیستم عامل نخواهد بود، بلکه هسته آن همچنان به قوت خود کار کرده و حتی کاربران جدید نیز می‌توانند آن را تهیه و نصب کنند، اما خبری از دریافت پشتیبانی از مایکروسافت نخواهد بود. شرکت مایکروسافت درباره توقف پشتیبانی و پایان عمر ویندوز ویستا گفت :

مایکروسافت طی ده ساله گذشته، از ویندوز ویستا و کاربران استفاده‌کننده از آن پشتیبانی کرده است، اما اکنون زمان آن رسیده تا شرکت وقت و هزینه خود را صرف تکنولوژی‌های روز کرده و خدمات جدیدتری را به کاربران عرضه کند.

پایان عمر ویندوز ویستا

پایان عمر ویندوز ویستا درست بعد از گذشت ده سال و سه ماه از زمان عرضه آن اتفاق می‌افتد. ویستا در روز سی‌ام ژانویه سال 2007 میلادی معرفی شد. این زمان را باید سه هفته پس از عرضه نخستین آیفون از سوی شرکت اپل دانست. در واقع قرار بود ویستا جایگزین ویندوز ایکس پی شود، ویندوزی که از محبوبیت فوق‌العاده بالایی نزد کاربران برخوردار بود.

نیاز به سخت افزارهای قدرتمند برای کارکرد مناسب سبب می‌شد نصب ویندوز ویستا، بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری آن زمان را با کاهش سرعت مواجه کند. همچنین زمانی که این ویندوز برای نخستین بار عرضه شد، نرم افزارهای آن مملو از باگ‌های مختلف بودند. به عنوان یکی دیگر از مشکلات ویستا باید به نبود درایورهای آن اشاره کرد، به این معنی که همواره امکان استفاده از بخشی از سخت افزار یک سیستم کامپیوتری وجود نداشت.

پایان عمر ویندوز ویستا

پایان عمر ویندوز ویستا باید زودتر اعلام می‌شد

متاسفانه به دلیل عدم کارایی ویندوز ویستا، کاربران به سمت آن جذب نشده و ترجیح دادند از همان ویندوز ایکس پی استفاده کنند. محبوبیت پیشین و افزایش کاربران ویندوز ایکس پی به این دلیل سبب شد مایکروسافت تا سال 2014 به پشتیبانی از آن ادامه دهد. بعد از گذشت دو سال از عرضه ویندوز ویستا و رونمایی از ویندوز 7، شاهد ریزش تعداد بیشتری از کاربران این ویندوز ناموفق بودیم. بر اساس گفته‌های وب سایت Netmarketshare که به ردیابی میزان استفاده جهانی از تمامی سیستم عامل‌ها می‌پردازد، اکنون ویندوز ویستا تنها بر روی 0.72 درصد سیستم‌های کامپیوتری نصب است. با اعلام خبر پایان عمر ویندوز ویستا و توقف پشتیبانی از آن باز هم در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش این میزان خواهیم بود. بد نیست بدانید گوگل در سال 2016 اعلام کرد مرورگر وب کروم این شرکت دیگر از ویندوز ایکس پی و ویستا پشتیبانی نخواهد کرد.

شاید پایان عمر ویندوز ویستا باید خیلی زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد. مصیبت ناشی از این شکست تا سال‌ها بعد گریبان مایکروسافت را رها نکرد و سبب شد از برخی رقیبان سرسخت خود همچون اپل عقب بیفتد. به عنوان نمونه، این شرکت در حالی که اپل مشغول صادرات آیفون به کشورهای مختلف بود، با بحران حاصل شده از عرضه ویندوز ویستا دست و پنجه نرم می‌کرد، به همین دلیل در بازار تازه رونق گوشی های هوشمند شدیدا عقب افتاد و همانطور که می‌بینید، هرگز نتوانست به صورت موفق به آن وارد شود. در تصویر زیر می‌توانید لیستی از سیستم‌ عامل‌های معرفی شده توسط مایکروسافت از ابتدای کار این شرکت را مشاهده کنید.

پایان عمر ویندوز ویستا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*