تلسکوپ فضايي هابل دورترين تصوير از کائنات را به ثبت رساند

 ستاره‌شناسان با استفاده از تلسكوپ فضايي هابل از تصوير جديدي از دورترين مناطق جهان رونمايي كرده‌اند كه انسان تاكنون موفق به مشاهده آن شده است.تاريخچه كهكشانها از پس از تولد اولين كهكشانها تا بزرگترين نمونه‌هاي اين اجرام آسماني امروزي مانند راه شيري در اين تصوير جالب هابل به نمايش درآمده است.

تصوير «هابل» از دورترين نماي جهان

دریافت این تصویر در ابعاد واقعی با پسوند TIF و حجم 13 مگابایت
مشاهده این تصویر در ابعاد واقعی با پسوند JPG و حجم 1.5 مگابایت

 اين تصوير از ناحيه موسوم به «حوزه فوق‌العاده عميق(XDF)» با جمع‌آوري نور كمرنگ از ساعت‌ها رصد توليد شده و برخي از ابتدايي‌ترين كهكشانهاي شكل‌گرفته در جهان را به نمايش گذاشته است.اين تصوير شامل نوردهي عميق در رنگ قرمز از دوربين جديد مادون قرمز هابل بوده كه كهكشانهايي را با يك ده ميلياردم درخشش قابل مشاهده براي چشم انسان نشان مي‌دهد.

كهكشان‌هاي مارپيچي جالب مشابه شكل كهكشان راه شيري و آندرومدا، همسايه آن در اين تصوير در كنار كهكشان‌هاي بزرگ مه‌آلود قرمز رنگ حضور دارند كه شكل‌گيري ستارگان جديد در آنها متوقف شده است.اين كهكشان‌هاي قرمز باقي‌مانده‌هاي برخوردهاي بزرگ ميان كهكشانها بوده و در سالهاي رو به زوال خود قرار دارند.

همچنين در اين تصوير مي‌توان كهكشانهاي زير كمرنگ دورتر را مشاهده كرد كه مانند نهال‌هايي بوده‌اند كه كهكشانهاي قابل توجه امروزي از آنها بوجود آمده‌اند.اين ديدگاه چشمگير از جهان دور با تركيب 10 سال رصد بخشي از آسمان در مركز حوزه فوق‌العاده عميق اوليه هابل بدست آمده است.

تقسيم بندي كهكشانها در سه دوره زماني

XDF يك تصوير از يك ناحيه كوچك از فضا در صورت فلكي كوره است كه با استفاده از داده‌هاي هابل در سالهاي 2003 و 2004 ايجاد شده است.با جمع‌آوري نور كمرنگ در ساعتها رصد، اين تصوير از هزاران كهكشان نزديك و بسيار دور رونمايي كرده كه آن را به عميق‌ترين تصوير گرفته شده از جهان تبديل كرده است.تصوير XDF كاملا رنگي كنوني باوجود ميدان ديد كوچكتر آن از 5500 كهكشان دورتر نيز برخوردار است.

مقايسه مقياس حوزه فوق‌العاده عميق با ماه

تلسكوپ فضايي هابل به رصد بخش كوچكي از آسمان جنوبي در ملاقاتهاي مكرر در دهه گذشته براي يك دوره 50 روزه با زمان نوردهي كلي دو ميليون ثانيه پرداخته بود.

سن جهان 13.7 ميليارد سال بوده و حوزه فوق‌العاده عميق از كهكشانهايي رونمايي كرده كه 13.2 ميليارد سال سن دارند. بيشتر كهكشانهاي اين حوزه به شكلي ديده مي‌شوند كه جوان، كوچك و در حال رشد بوده و اغلب به شكل شديدي با هم برخورد كرده و در يكديگر ادغام مي‌شدند.

جوانترين كهكشان موجود در اين حوزه تنها 450 ميليون سال پس از شكل‌گيري جهان بوجود آمده است.


منابع : Nasa | spacetelescope

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دنیای ما کجاست؟
    هیچ جا…
    نقطه نیستیم حتی