ریست پسورد ادمین ویندوز

معرفی 3 روش برای ریست پسورد ادمین ویندوز در زمان فراموشی آن

امنیت هر حساب کاربری با رمز عبور تامین می‌شود. از آنجایی که امروز کاربران برای استفاده از هر سیستم می‌بایست از یک حساب کاربری مختص به خود استفاده کنند، حجم پسوردهای مرتبط با هر فرد بالا رفته است، به همین دلیل فراموش کردن آن‌ها اتفاق عجیبی نیست. فراموشی رمز عبور حساب‌های کاربری وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، چرا که معمولا می‌توان آن‌ها را به وسیله ایمیل بازیابی کرد. اما در ویندوز، کار به این سادگی نیست. اما ریست پسورد ادمین ویندوز چگونه ممکن است؟

اگر رمز عبور فراموش شده متعلق به حساب کاربری ادمین است، هیچ جای نگرانی نیست. روش‌های زیادی برای ریست پسورد ادمین ویندوز وجود دارند و می‌توانید یکی از آن‌ها را به کار ببرید. در هر صورت فراموش نکنید پیشگیری بهتر از درمان است، پس حتما پیش از نیاز به ریست پسورد ادمین ویندوز و یا دیگر حساب‌های کاربری در سراسر اینترنت، یک اپلیکیشن موبایل خوب برای مدیریت پسوردها دانلود و نصب کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

در نظر داشته باشید منظور از ادمین در اینجا صرفا اکانت Administrator اصلی ویندوز، که دارای تمامی دسترسی‌ها است، نیست. در ادارات و یا حتی منازل ممکن است از یک سیستم کامپیوتری، چندین نفر استفاده کنند. مالک اصلی سیستم و یا فرد دارای حق کنترل آن، می‌تواند حساب‌های کاربری با حق دسترسی‌های محدود در ویندوز ایجاد کرده و به هر کاربر بدهد. اما حساب کاربری ادمین، در ویندوز در گروهی با نام Administrators عضو بوده و دسترسی‌های کافی اما به مراتب کمتر از حساب کاربری Administrator دارد. حساب کاربری Administrator به صورت عادی غیر فعال است، پس شما همواره بدون اینکه بدانید، در حال استفاده از سیستم ویندوزی خود با استفاده از یک حساب کاربری عضو گروه Administrators هستید و منظور ما از ریست پسورد ادمین ویندوز ، چنین کاربری است.

1 – استفاده از راهنماهای لاک اسکرین

با تصور بر اینکه شما از یک حساب کاربری مایکروسافت (حساب کاربری در خود وب سایت مایکروسافت) برای لاگین به ویندوز استفاده نمی‌کنید، می‌بایست پسورد اکانت محلی خود را ریست کنید. اگر حساب کاربری قفل شده، تنها اکانت ادمین روی این کامپیوتر است، برای ریست پسورد ادمین ویندوز به این روش باید ابتدا اکانت ادمین مخفی ویندوز یعنی همان Administrator را فعال کنید.

بوت از طریق سی دی، دی وی دی و فلش دیسک

اگر هنوز یک فلش دیسک دارای قابلیت بوت کردن نداشته و به سی دی و دی وی دی نصب ویندوز دسترسی ندارید، حتما مطلب زیر بخوانید. استفاده از فلش یو اس بی بهترین گزینه است. با استفاده از روش گفته شده در مطلب زیر می‌توانید یک فلش یو اس بی با قابلیت بوت کردن ایجاد کنید.

بعد از ایجاد درایو، آن را به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کرده و به اطلاعیه‌ای که در ادامه نمایش داده می‌شود، توجه کنید. طبق آن باید کلید F12 ،Delete یا کلید دیگری را برای انتخاب دستگاه بوت مورد نظر فشار دهید. از درایو فلش یو اس بی بوت کرده و تا مشاهده صفحه نصب ویندوز 10 منتظر بمانید. در اینجا با زدن کلیدهای ترکیبی Shift + F10 محیط کامندی ویندوز نمایش داده خواهد شد.

محل نصب ویندوز شما به احتمال بسیار زیاد درایو :C است، اما اگر درایو متفاوتی را برای نصب ویندوز استفاده کرده‌اید، عبارت :cd D را پیش از کامند زیر وارد کنید. در ادامه باید برای مرور فولدر System32 ویندوز، کامند cd Windows\System32 را تایپ کنید.

افزودن لاک اسکرین ویندوز به محیط کامندی

اکنون می‌توانید از یک ترفند استفاده کرده و یکی از آیتم‌های لاک اسکرین ویندوز را تغییر دهید. منو Ease of Access (قسمت مشخص شده در عکس پایین)، برخی گزینه‌های دسترسی همچون کیبورد روی صفحه را در خود جای داده است. با استفاده از کامندهای گفته شده در زیر می‌توانید این آیکون را با یک میانبر به کامند پرامپت (محیط متنی) جایگزین کنید. هر یک از کامندهای ren utilman.exe utilman.exe.bak و wpeutil reboot را در یک خط جداگانه در کامند پرامپت وارد کنید.

 

اکنون این دستورات متنی کافی هستند. در ادامه کامند wpeutil reboot را برای بوت کردن مجدد سیستم به صورت عادی، وارد کنید. مجددا به صفحه لاگین ویندوز باز می‌گردید و در اینجا باید برای باز کردن کامند پرامپت بر روی میانبر Ease of Access کلیک کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

بعد از باز شدن این محیط متنی، باید کامند net user Administrator /active:yes را برای فعال کردن حساب کاربری ادمین اصلی وارد کنید. دوباره به بوت کردن مجدد سیستم نیاز است. این کار با وارد کردن کامند shutdown -t 0 -r ممکن می‌شود.

ریست پسورد ادمین ویندوز

بعد از راه‌اندازی مجدد سیستم عامل، در پایین و گوشه چپ صفحه، بر روی نام حساب کاربری Administrator کلیک کنید. از آنجایی که این حساب کاربری پسوردی ندارد، خیلی زود به صفحه دسکتاپ منتقل خواهید شد. اکنون می‌بایست یک بار دیگر و به منظور ریست پسورد ادمین ویندوز ، کامند پرامپت را باز کنید. بر روی منوی استارت کلیک راست کرده و گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید. در ادامه با نوشتن کامند net userl در محیط متنی باز شده، تمامی کاربران این سیستم کامپیوتری را مشاهده خواهید کرد. نام کاربری مورد نظر شما باید خیلی واضح باشد. اکنون در کامند net user USERNAME باید عبارت USERNAME را با نام کاربری مورد نظر خود تغییر داده و سپس آن را در کامند پرامپت وارد کنید.

یک پسورد برای آن تعیین کرده و در ادامه لاگ آف کنید. اکانت مورد نظر، اکنون در دسترس است. اگر از امکان ورود خود به ویندوز مطمئن شده‌اید، یک بار دیگر درایو نصب ویندوز را بوت کرده و بعد از باز کردن مجدد کامند پرامپت با زدن کلیدهای ترکیبی Shift + F10، به مسیر C:\Windows\System32 بروید. با وارد کردن دو کامند ren utilman.exe cmd.exe و ren utilman.exe.bak utilman.exe، میانبر تغییر داده شده به سر جای خود باز خواهد شد.

اکنون می‌بایست اکانت ادمین اصلی را با استفاده از کامند net user Administrator /active:no غیر فعال کنید. فراموش نکنید از آنجایی که این حساب کاربری حق استفاده از تمامی قسمت‌های ویندوز را دارد، استفاده از آن به هیچ عنوان ایمن نیست. به عبارت دیگر، اگر در زمان استفاده از حساب کاربری Administrator، یک بدافزار به سیستم کامپیوتری راه پیدا کند، از دسترسی‌های سطح بالا ادمین اصلی استفاده کرده و اهداف خرابکارانه خود را پیاده می‌کند.

2 – بوت به یک فلش لینوکسی و ریست کردن

یکی از ایده‌های خلاقانه‌ای که کاربران حرفه‌ای هرگز آن را فراموش نمی‌کنند، همراه داشتن همیشگی یک سیستم عامل لینوکس بر روی یک درایو یو اس بی است. با این کار می‌توانید حین بوت نشدن ویندوز به هر دلیلی، فایل‌های خود را ریکاوری کنید. یکی دیگر از کاربردهای مهم آن، کمک به ریست پسورد ادمین ویندوز است. اگر نمی‌توانید به هیچ یک از اکانت‌های خود در سیستم دسترسی داشته باشید، بر روی یک کامپیوتر دیگر، یک درایو یو اس بی لینوکسی ایجاد کرده و سپس باقی مراحل ریست پسورد ادمین ویندوز در ادامه را دنبال کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

بوت به لینوکس

پیش از همه باید یک درایو یو اس بی لینوکسی دارای قابلیت بوت شدن ایجاد کنید. مهم نیست از کدام یک از توزیع‌های لینوکس استفاده می‌کنید. اگر از قبل، چنین فلشی ندارید، مطلبی که در بالا تحت عنوان آموزش کامل نصب ویندوز از روی فلش مموری آورده‌ایم، به انجام این کار کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید از ویدیو زیر کمک بگیرید.

بعد از انجام این کار و اتصال فلش یو اس بی به دستگاه، آن را مجددا بوت کرده و بسته به سیستم خود، دکمه F12 ،Esc و یا Delete را برای وارد شدن به تنظیمات و انتخاب دستگاه بوت بفشارید. در برخی سیستم‌ها مخصوصا لپ تاپ‌ها، می‌بایست سیستم را به طور کامل خاموش کرده و سپس آن را به وسیله دکمه ریکاوری قرار گرفته کنار دکمه پاور روشن کنید. در قسمت انتخاب دستگاه بوت، فلش یو اس بی لینوکسی را انتخاب کرده و تا بالا آمدن لینوکس منتظر بمانید.

تمامی تنظیمات ابتدایی راه‌اندازی اولیه سیستم عامل همچون تعیین زمان منطقه‌ای را پشت سر گذاشته و سپس یک جستجوگر فایل را باز کنید. ریست پسورد ادمین ویندوز به این روش، چند مرحله دیگر دارد.

درایو ویندوز خود را سوار کنید

در توزیع اوبونتو (Ubuntu)، این مورد، آیکون فولدر واقع در سایدبار سمت چپ است. اگر در حال استفاده از توزیع مینت (Mint) هستید، می‌توانید آن را در گوشه پایین سمت چپ همانند ویندوز پیدا کنید. کلیدهای ترکیبی CTRL + L را برای ویرایش مسیر موقعیت (Location) زده و عبارت ///:computer را برای مشاهده تمامی درایوها تایپ کنید. در ادامه درایوی که ویندوز را بر روی آن نصب کرده‌اید پیدا کنید. اگر تنها یک درایو بر روی سیستم کامپیوتری خود دارید، باید تنها مورد نشان داده شده را انتخاب کنید. بر روی این درایو کلیک راست کرده و گزینه Mount را برگزینید تا به این وسیله، لینوکس به آن دسترسی پیدا کند.

ریست پسورد ادمین ویندوز

از این به بعد، باید در لینوکس ترمینال (Linux Terminal) کار کنید. همواره کار کردن در محیط‌های متنی و بر اساس کد، برای کاربران هراس‌آور بوده است، اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد. برای باز کردن لینوکس ترمینال در توزیع مینت و اوبونتو می‌توانید از میانبر CTRL + ALT + T استفاده کنید. ابتدا باید یک ابزار تنظیم مجدد رمز عبور را بر روی سیستم نصب کنید. این ابزار chntpw نام داشته و با استفاده از کامند sudo apt-get install chntpw نصب می‌شود. در ادامه دایرکتوری که در آن مشغول کار هستید را با استفاده از کامند cd /mnt/Windows/System32/config به فولدر ویندوز تغییر دهید. در ادامه با نوشتن کامند sudo chntpw -l SAM لیستی از کاربران ویندوز را مشاهده خواهید کرد.

ریست پسورد ادمین ویندوز

نام کاربری حسابی که می‌خواهید پسورد آن را عوض کنید، باید در درون این لیست باشد. برای اینکه مطمئن شوید تنها اطلاعات مرتبط با همین کاربر را تغییر می‌دهید، کامند sudo chntpw -u “USER NAME” SAM را تایپ کنید. در اینجا باید عبارت USER NAME را با نام کاربری که نیاز به ویرایش شدن دارد، جایگزین کنید. اگر این نام کاربری همچون Mike تنها از یک کلمه تشکیل شده، نیازی به گزاشتن “” در اطراف آن وجود ندارد. اکنون برای وارد شدن به حالت ویرایش، یک 2 تایپ کرده و سپس به ریست پسورد ادمین ویندوز بپردازید. از شما خواسته می‌شود یک رمز عبور جدید برای این کاربر وارد کرده و برای تایید آن، کلید اینتر را فشار دهید. وقتی یک پیام به نمایش در آمد، با زدن کلید y آن را تایید کنید. اگر دوست‌دارید، می‌توانید به جای ریست پسورد ادمین ویندوز و تعیین رمز عبور، آن را خالی بگذارید، به این معنی که از این پس برای لاگین کردن با استفاده از این حساب کاربری، نیازی به وارد کردن هیچ پسوردی نخواهد بود. برای این کار، بعد از وارد کردن نام کاربری در مرحله قبل، به جای عدد 2، عدد 1 را وارد کرده و مجددا بعد از مشاهده پنجره، کلید y را بزنید.

اکنون مجددا به ویندوز بوت کرده و با استفاده از پسورد تعیین شده در مرحله قبل، به ویندوز لاگین کنید. اگر پسورد خالی را با زدن عدد 1 انتخاب کرده‌اید، به Settings ویندوز وارد شده و بعد از رفتن به مسیر Accounts > Sign-in options، در پایین بخش Password به دنبال گزینه‌ای برای تغییر پسورد (Change Password) بگردید.

3 – امتحان پسورد ویندوز آفلاین و ویرایشگر رجیستری

برای ریست پسورد ادمین ویندوز نرم افزارهای ویندوزی زیادی وجود دارند. یکی از این روش‌ها، استفاده از ابزاری مشابه مورد استفاده شده در متد بالا است. ریست پسورد ادمین ویندوز به این روش بسیار سریع است، پس در ادامه به نحوه انجام آن بدون استفاده از لینوکس می‌پردازیم. بدون شک اگر قادر به دسترسی به سیستم کامپیوتری خود نیستید، می‌بایست باقی مراحل را بر روی یک کامپیوتر دیگر انجام داده و نرم افزار مربوطه را بر روی آن دانلود کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

بوت به ویرایشگر پسورد آفلاین

به این صفحه وب مراجعه کرده و در آنجا به دنبال قسمت Downloads بگردید. در پایین این بخش، یک فایل به همراه یک ایمیج سی دی دارای قابلیت بوت کردن (Bootable CD image) در کنارش با نام cd140201.zip مشاهده می‌کنید. این اسم بسته به زمان ایجاد فایل متفاوت است. به عنوان نمونه، این فایل به تاریخ روز اول ماه دوم سال 2014 میلادی اشاره می‌کند. بعد از دانلود این فایل، متعلقات آن را با استفاده از ابزارهای استخراج فایل زیپ همچون Winrar به بیرون ریخته و به فایل ISO داخل آن دسترسی پیدا کنید.

در ادامه باید این فایل ISO را با استفاده از نرم افزاری مثل Rufus بر روی یک سی دی، دی وی دی و یا ترجیحا فلش یو اس بی سوار کنید. نحوه استفاده از نرم افزار Rufus برای این کار را در انتهای مطلب آموزش کامل نصب ویندوز از روی فلش مموری، که لینک آن در بالا قرار گرفته، به طور کامل توضیح داده‌ایم. اگر سیستم به طور خودکار به فلش یو اس بی بوت نشد، به دنبال کلیدی (همانند F12 یا Delete) برای انتخاب دستگاه بوت بگردید. به محض اینکه ابزار بارگذاری شد، یک خط حاوی عبارت :boot در پایین خروجی ترمینال مشاهده خواهید کرد. کلید اینتر را برای آغاز مراحل ریست پسورد ادمین ویندوز فشار دهید.

به محض اینکه ابزار آماده شد، دسته‌ای از نوشته‌ها از بالا به پایین اسکرول خواهند شد. در نهایت، از شما خواسته می‌شود پارتیشنی که ویندوز بر روی آن نصب شده را انتخاب کنید. اگر تنها یک درایو بر روی سیستم خود دارید، دو گزینه در این قسمت مشاهده خواهید کرد. به هیچ عنوان گزینه دارای عنوان Boot که حجم آن تقریبا زیر پانصد مگابایت است را انتخاب نکنید. عدد متناظر با درایو دارای حجم بالاتر را وارد کرده و سپس کلید اینتر را بزنید. در ادامه می‌بایست صحت مسیر پیشفرض رجیستری ویندوز یعنی Windows/System32/config را تایید کنید. به احتمال 99 درصد مسیر همین است، پس کلید اینتر را برای تایید فشار دهید. در صفحه بعد لیستی از گزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد. عدد متناظر با گزینه password reset، که معمولا عدد 1 است، را وارد کرده و کلید اینتر را برای تایید فشار دهید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

از اینجا به بعد، روش ریست پسورد ادمین ویندوز همانند فرآیند انجام شده در متد بالا با استفاده از درایو فلش یو اس بی لینوکسی است. همانند تصویر پایین، عدد 1 را برای انتخاب گزینه Edit user data and passwords وارد کرده و سپس اینتر را بزنید. در ادامه لیستی از نام‌های کاربری به نمایش درمی‌آید. به صورت پیشفرض یکی از آن‌ها انتخاب شده‌ است. نام کاربری مورد نظر خود را وارد کرده و سپس اینتر را فشار دهید. اکنون باید تصمیم خود درباره رمز عبور این کاربر را مشخص کنید. با وارد کردن عدد 2 پسورد جدیدی تعیین کرده و با وارد کردن عدد 1، آن را خالی رها می‌کنید. با زدن کلید اینتر، پیام !Password cleared را مشاهده می‌کنید. در ادامه ! را تایپ کرده و سپس با زدن اینتر، صفحه ویرایش کاربر را ترک کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

کار ریست پسورد ادمین ویندوز تقریبا تمام شده است. حرف q را وارد کرده و بعد از زدن کلید اینتر، از این ابزار خارج شوید. پیش از بسته شدن صفحه، تغییرات اعمال شده با جزییات آن به نمایش در آمده و از کاربر درباره ذخیره شدن یا نشدن آن‌ها سوال می‌کند. حرف y را وارد کرده و سپس اینتر را بزنید تا پیامی با عنوان Edit Complete به نمایش دربیاید. اگر از شما درباره راه‌اندازی مجدد ابزار پرسیده شد، با زدن اینتر پاسخ خیر بدهید. اکنون کار ریست پسورد ادمین ویندوز تمام است. فلش یو اس بی یا سی دی و دی وی دی را از دستگاه خارج کرده و سیستم را مجددا راه‌اندازی کنید.

همانند همیشه، به ویندوز بوت کرده و بعد از بالا آمدن آن، نام کاربری خود را انتخاب کنید. اگر پسوردی تعیین نکرده باشید، خیلی سریع وارد محیط دسکتاپ می‌شوید و اگر در مرحله قبل، بعد از ریست پسورد ادمین ویندوز یک رمز عبور جدید قرار داده باشید، باید آن را در اینجا وارد کنید. در صورت خالی رها کردن رمز عبور در مرحله قبل، بعد از لاگین به Settings رفته و سپس به مسیر Accounts > Sign-in options وارد شوید. در پایین قسمت Password باید به دنبال گزینه‌ای برای تغییر رمز عبور گشته و یک پسورد برای نام کاربری خود تعیین کنید تا ویندوز ایمن بماند. مطمئن شوید این رمز عبور را فراموش نمی‌کنید، چرا که مجددا باید به سراغ روش‌های گفته شده برای ریست پسورد ادمین ویندوز بیایید.

 

حساب‌های کاربری مایکروسافت و برنامه‌ریزی‌های آینده

روش‌های گفته شده در بالا به منظور ریست پسورد ادمین ویندوز ، برای مواقعی هستند که شما از یک حساب کاربری محلی برای ورود به سیستم استفاده می‌کنید. اگر روش لاگین شما به ویندوز 8.1 و یا 10 استفاده از یک حساب کاربری مایکروسافت باشد، ریست پسورد ادمین ویندوز به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. کافی است به صفحه وب ریست رمز عبور حساب کاربری مایکروسافت مراجعه کرده و با استفاده از ایمیل خود، خیلی سریع رمز عبوری جدید تعیین کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز

اگر جزو افرادی هستید که معمولا رمزهای عبور خود را فراموش می‌کنید، به جای استفاده از یک حساب کاربری محلی، از این پس به کمک یک اکانت مایکروسافت به ویندوز لاگین کنید. پیشنهاد بعدی ما، همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، استفاده از یک اپلیکیشن مدیریت پسورد است. به این وسیله نه تنها هیچوقت رمزهای عبور خود را فراموش نمی‌کنید، بلکه به پشتوانه ذخیره کردن تمامی پسوردها در یک مکان، می‌توانید پسوردهایی بسیار پیچیده برای حساب‌های کاربری خود به منظور بالا بردن میزان امنیت تعیین کنید.

روش دیگری که نیاز به استفاده از تکنیک‌های طولانی بالا به منظور ریست پسورد ادمین ویندوز را از بین می‌برد، ایجاد یک دیسک ریست پسورد است. یک فلش یو اس بی به دستگاه خود متصل کرده و با نوشتن عبارت password reset disk در منوی استارت، فرآیند ایجاد این دیسک را آغاز کنید. اگر در آینده به دلیل فراموشی رمز عبور به ریست پسورد ادمین ویندوز نیاز پیدا کردید، می‌توانید خیلی ساده با اتصال این درایو یو اس بی به سیستم کامپیوتری، مجددا به آن دسترسی پیدا کرده و سپس با رفتن به تنظیمات، رمز عبور جدیدی تعیین کنید.

ریست پسورد ادمین ویندوز برای هر شخصی ممکن است

همانطور که متوجه شده‌اید، ریست پسورد ادمین ویندوز نیاز به دانش بالایی در حوزه کامپیوتر ندارد، پس ایمنی را رعایت کرده و همواره فایل‌های حساس خود را با استفاده از ابزارهای داخلی ویندوز رمزنگاری کنید. استفاده از متدهای بالا اگرچه برای بار اول بسیار زمان‌بر است، اما از نصب مجدد ویندوز و احتیاج به نصب تمامی برنامه‌ها از ابتدا، بدون شک زمان کمتری می‌برد. پاک شدن فایل‌های موجود در درایو ویندوز با نصب مجدد آن را نباید فراموش کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. پسورد کامپیوترم رو یادم رفته