تاکسی پرنده 2X

تاکسی پرنده 2X تا سال آینده به پرواز درخواهد آمد

در دانش هوانوردی امروز VTOL تبدیل به یکی از داغ‌ترین عناوین روز شده است. این عبارت مخفف Vertical Take-Off And Landing بوده و به معنی بلند شدن از زمین و فرود مجدد بر روی آن به صورت عمودی است. همواره هواپیماها و جنگنده‌های عمود پرواز به دلیل عدم نیازشان به محل فرود مخصوص، مورد توجه صنایع مختلف بوده‌اند. اکنون رفته رفته آن‌ها از حالت انحصاری نظامی خود خارج شده و به محصولاتی کاربردی در زندگی شهری تبدیل می‌شوند. وارد شدن تاکسی پرنده 2X به ناوگان حمل و نقل عمومی، شاید سر آغاز این اتفاق باشد.

این دسته از وسایل نقلیه جدید را به نوعی ماشین‌های پرنده خطاب می‌کنند، اما در واقع آن‌ها را باید چیزی بین هلیکوپتر و پهپاد دانست. گوگل، ایرباس، دارپا (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا) و مخصوصا اوبر (Uber) به عنوان اپلیکیشن تاکسیرانی هوشمند در سراسر دنیا، شرکت‌های بزرگی هستند که بر روی پروژه‌های VTOL کار می‌کنند. با متداول شدن استفاده از این وسایل نقلیه، سبک حمل و نقل به طور کامل متحول شده و معضل ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ از بین خواهد رفت.

یک استارتاپ آلمانی و فعال در زمینه هوانوردی با نام E-volo سال‌ها است بر روی تکنولوژی فراصوت و الکتریکی مولتی کوپتر کار می‌کند. یکی از محصولات بسیار جذاب این شرکت، که در سال گذشته نخستین پرواز موفق خود را پشت سر گذاشت، Volocopter VC200 نام داشته و به هجده ملخ برای حرکت دادن وسیله مجهز شده است. این وسیله جزو دسته‌بندی VTOL محسوب شده و بر اساس آنچه در بالا به آن اشاره کردیم، ترکیبی از هلیکوپتر و پهپاد است. چند روز قبل و در بزرگترین نمایشگاه هوانوردی عمومی در شهر فریدریشسهافن آلمان، این شرکت تاکسی پرنده 2X را معرفی کرد.

تاکسی پرنده 2X

این وسیله از فیبر کامپوزیت ساخته شده و در آن خبری از یک مرکز قوه متحرکه قدرتمند همچون دیگر وسایل نقلیه هوایی نیست. تاکسی پرنده 2X تنها می‌تواند تا حداکثر بیست و هفت کیلومتر حین پرواز با سرعت هفتاد کیلومتر بر ساعت جابه‌جا شود. در زمانی که سرعت حرکت آن پنجاه کیلومتر بر ساعت است، می‌تواند به طور مداوم بیست و هفت دقیقه در آسمان پرواز کند. اگر کاربر هیچ اهمیتی به زمان و همچنین دامنه محدوده پرواز ندهد، تاکسی پرنده 2X قادر است تا با حداکثر سرعت صد کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

تاکسی پرنده 2X دارای ارتفاع کلی دو متر بوده و قادر است تا حداکثر 9 بسته باتری یون – لیتیوم را با خود حمل کند. حین اتصال این بسته‌ها به برق شهری و خروجی‌های برق عادی، شارژ شدن کامل آن‌ها دو ساعت زمان خواهد برد. به عنوان یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی این وسیله نقلیه پروازی باید به استفاده از هجده ملخ هواپیما در طراحی آن اشاره کنیم.

تاکسی پرنده 2X

زمان شروع به کار تاکسی پرنده 2X چه تاریخی است؟

تاکسی پرنده 2X ظاهر بسیار جذابی نیز داشته و در ساخت دو صندلی تعبیه شدن در داخل کابین آن، چرمی مرغوب به کار رفته است. بر اساس گفته‌های شرکت E-volo، امکان پرواز خودکار و همچنین کنترل از راه دور، از دیگر قابلیت‌های بسیار مهم تاکسی پرنده 2X هستند. طبق گفته‌های این شرکت و همچنین بر اساس مقررات مربوطه، در پرواز پروژه‌های آزمایشی تاکسی هوایی این شرکت، حضور خلبان الزامی است و نباید این وسیله را، که از سال 2018 کار خود را آغاز خواهد کرد، به صورت بدون سرنشین و کنترل از راه دور در آسمان رها کرد.

تاکسی پرنده 2X

بنابر گفته‌های سازنده، این وسیله الکتریکی هیچ گونه گاز گلخانه‌ای تولید نکرده و کار با آن، به لطف وجود صفحه نمایش لمسی و دسته فرمان هدایت، کار آن‌چنان دشواری نیست. همچنین به ادعای آن‌ها، تاکسی پرنده 2X نخستین وسیله‌ای است که تبدیل‌شدن ایده استفاده از وسایل نقلیه پروازی در عبور و مرورهای روزمره را تبدیل به واقعیت می‌‎کند. E-volo مدعی شده سازمان فضایی ناسا به تاکسی پرنده 2X به عنوان وسیله‌ای برای کاهش حجم ترافیک در دره سیلیکون علاقه‌مند شده است. در هر صورت اگر به زودی پرواز این دسته از وسایل نقلیه را در بالا مراکز اصلی گوگل و یا فیس بوک مشاهده کردید، هیجان‌زده نشوید.