انفجار رادیویی سریع

تایید شد: سیگنال‌های انفجار رادیویی سریع از ماورای زمین به ما می‌رسند!

از یک دهه پیش محققان زمان زیادی را صرف رمزگشایی منشا برخی از مرموزترین سیگنال‌های جهان موسوم به انفجار رادیویی سریع (FRBs) کرده‌اند که متاسفانه تلاش آنها بی‌فایده بوده است. اما به‌نظر حالا دانشمندان یک قدم به حقیقت نزدیک‌تر شده و منشا آنها را ماورای زمین اعلام کرده‌اند.

انفجارهای رادیویی سریع که ظرف تنها چند میلی‌ثانیه رخ می‌دهند، یک میلیارد بار درخشان‌تر از هر چیزی هستند که تاکنون در این کهکشان دیده‌ایم و به‌نظر فاصله زیادی را طی می‌کنند. ولی با اینکه تاکنون بیشتر از 20 مورد از این سیگنال‌ها شناسایی شده است، هنوز دانشمندان نظر درستی در رابطه با محل ارسال یا عامل آنها ندارند.

اما به‌تازگی محققان اطلاعاتی در رابطه با سیگنال‌های انفجار رادیویی سریع را منتشر کرده‌اند که بیگانه بودن آنها را تایید می‌کند!

به گفته محققان هاروارد، سیگنال‌های انفجار رادیویی سریع از سوی بیگانگان دریافت می‌شوند!

در حال حاضر نظریه‌های بسیاری در این رابطه وجود دارد و به‌آسانی نمی‌توان آنها را تایید یا رد کرد. به عنوان مثال ماه گذشته دانشمندان هاروارد با ارائه نظریه‌ای بسیار عجیب، این سیگنال‌ها را با موجودات فضایی مرتبط دانسته بودند. هرچند، همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم نمی‌توان با قطعیت در این رابطه اظهار نظر کرد. شاید پاسخ بسیاری از سوال‌های دانشمندان در دل فضا و دنیای عجیب آن باشد، اما بهتر است اتفاقاتی که درگذشته رخ داده را فراموش نکنیم. اگر یه یاد داشته باشید سال 1998 بود که محققان از پیدا کردن نوع جدیدی از سیگنال‌ها خبر داده و مدعی ارتباط آن با دنیای بیرون از زمین شدند. اما 17 سال بعد منشا این سیگنال‌ها، یکی از اجاق‌های مایکروویو موجود در محل تحقیقات اعلام شد!

اما چیزی که سبب شده دانشمندان نتوانند به‌آسانی منشا این سیگنال‌های رادیویی را کشف کنند، وسیله پیدا کردن آنها است. به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، کریس فلین (Chris Flynn) از دانشگاه تکنولوژی سوینبرن (Swinburne University of Technology) استرالیا، تلسکوپ‌های رادیویی تک-دیش مرسوم مشکلات زیادی در پیدا کردن منشا سیگنا‌ل‌های ارسال‌شده از ماورای اتمسفر زمین را دارند.

برای حل این مشکل و پاسخ به آن یک‌بار برای همیشه، محققان از رصدخانه “MOST” و تلسکوپ “Molonglo” با فضایی برای جمع‌آوری اطلاعات به مساحت 18 هزار متر مربع واقع در قلمرو پایتختی استرالیا (ACT) استفاده کردند.

چنین منطقه بزرگی برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سیگنال‌های انفجار رادیویی سریع کاملا مناسب است؛ اما در سال 2013 محققان اعلام کردند به خاطر معماری این رصدخانه، نمی‌توان منشا سیگنال‌هایی که از اتمسفر دریافت می‌شود را پیدا کرد. به دنبال همین موضوع، برخی از دانشمندان جستجوی اطلاعات ثبت‌شده توسط تلسکوپ “Molonglo” را پیشنهاد کردند. ولی از آنجایی که روزانه بیشتر از هزار ترابایت اطلاعات در این مرکز ثبت می‌شود، عملی کردن آن، کار دشواری است. محققان مدعی شدند اگر این تلسکوپ سیگنال‌های مورد نظر را ثبت کرده باشد، می‌توان نتیجه گرفت که امواج انفجار رادیویی سریع از جایی بیرون از زمین به ما رسیده‌اند.

اوایل سال جاری میلادی نیز اخترشناسان، منشا این امواج اسرارآمیز را کهکشانی کوتوله در فاصله سه میلیارد سال نوری با کره زمین اعلام کردند. درحقیقت با اینکه هنوز منشا سه مورد از سیگنال‌های انفجار رادیویی سریع که اخیرا دریافت شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، می‌توان مطمئن بود که منشا آنها جایی بیرون از این کره خاکی است. بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی نیز ثبت شده، احتمالا این سیگنال‌ها از سمت صورهای فلکی “Hydra” یا “Puppis” به زمین رسیده‌اند.

انفجار رادیویی سریع

هم‌اکنون کار به‌روزرسانی تلسکوپ “Molonglo” به منظور پیدا کردن اطلاعات بیشتر در رابطه با سیگنال‌های انفجار رادیویی سریع آغاز شده و دانشمندان امیدوارند در آینده، منشا دقیق آنها را پیدا کنند. رهبر این پروژه، مانیشا کالیب (Manisha Caleb) می‌گوید:

پیدا کردن منشا این انفجارها کلید اصلی برای درک علت ایجاد آنها است. در حال حاضر تنها ارتباط یکی از این انفجارها با کهکشانی خاص مشخص شده و امیدواریم تلسکوپ “Molonglo” توانایی پاسخ دادن به سوالات ما برای دیگر انفجارها را داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*