اولین موشک قابل بازیافت فالکون 9

سرانجام موشک قابل بازیافت فالکون 9 با موفقیت به فضا پرتاب شد + ویدیو

ایده استفاده از موشک‌های قابل بازیافت چیز جدیدی نیست؛ اما کمتر شرکت فضایی قادر به انجام آن است. بعد از 15 سال تلاش، حالا کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX) اولین موشک قابل بازیافت فالکون 9 (Falcon 9) را با موفقیت از پایگاه فضایی کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کرد.

ایلان ماسک، مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس در این‌باره گفت:

ما روز فوق‌العاده‌ای داشتیم و مرحله اول از راکت فالکون 9 فرود بسیار خوبی بر روی سکوی شناور داشت. 15 سال برای رسیدن به این نطقه طول کشیده و من کلمات مناسبی برای توصیف این لحظه پیدا نمی‌کنم. امروز برای اسپیس ایکس و دنیای هوافضا روز بسیار مهمی بود.

پیشتر، از نخستین قسمت راکت فالکون 9 که روز پنجشنبه به فضا پرتاب شد برای ارسال تدارکات به ایستگاه فضایی بین‌المللی از طریق فضاپیمای تجاری دراگن (Dragon) استفاده شده بود. به‌علاوه، می‌توان این موشک را اولین راکتی در نظر گرفت که بر روی شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود موفقیت‌آمیز داشته است.

به گفته ماسک، بخش اول از این راکت حدود 80 درصد از هزینه کلی پرتاب آن را شامل می‌شود؛ اما حالا که سازندگان به دانش مورد نیاز برای فرود آوردن آن دست پیدا کرده‌اند در آینده به شکل قابل توجهی در این زمینه صرفه‌جویی خواهد شد. به‌گفته مدیر عملیاتی اسپیس ایکس، “Gwynne Shotwell”، ارسال هر کدام از سیستم‌های موشکی فالکون 9 حدود 62 میلیون دلار برای شرکت‌ها هزینه دارد؛ اما حالا هزینه آن حدود 30 درصد، یعنی 18 میلیون دلار با هر پرتاب کاهش پیدا می‌کند.

از ماهواره ارتباطی SES-10 که در بخش بالایی این راکت قرار گرفته بود نیز قرار است پس از ورود به مدار زمین‌ثابت، به منظور پخش مستقیم محتوای تلویزیونی، ارتباطات مخابراتی و سرویس‌های موبایلی در کشور مکزیک، کارائیب، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی استفاده شود.

ویدیوی پرتاب اولین موشک قابل بازیافت فالکون 9

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*