گلکسی اس 8

مقایسه گلکسی اس 8 با گلکسی اس 7 سامسونگ؛ بررسی تغییرات پرچمدار سامی در سال 2017

گلکسی اس 7 (Samsung Galaxy S7) و اس 7 اج (Samsung Galaxy S7 edge) موفقیت بزرگی برای سامسونگ در سال قبل بودند و به همین دلیل هواداران این شرکت انتظار یک محصول انقلابی دیگر در سال 2017 را از کره‌ای‌ها داشتند. این اتفاق روز گذشته با معرفی خانواده گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) رخ داد و شاهد رونمایی از یک محصول بسیار لوکس و منحصر به فرد بودیم. اما گوشی گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن (+Samsung Galaxy S8) چه تفاوتی با پرچمداران سال قبل چشم‌بادامی‌ها دارند؟ با مشروح خبر همراه گجت نیوز باشید.

این مقاله را در همینجا و تنها با یک جمله می‌توانیم به اتمام برسانیم؛ گلکسی اس 8 سامسونگ از هر لحاظی که فکر کنید، نسبت به برادر قبلی خود قدرتمندتر است. با این حال قبل از بررسی دقیق این محصولات نیز می‌توان به این موضوع پی برد. بنابراین با ما همراه باشید تا به مقایسه این دو کهکشانی در جنبه‌های مختلف بپردازیم.

طراحی و صفحه نمایش

گلکسی اس 8

در مقالات مختلف از عبارت انقلابی و منحصر به فرد برای توصیف گلکسی اس 8 استفاده شده است. این انقلاب بزرگ در واقع در همین بخش رخ داده است؛ کره‌ای‌ها سال‌هاست قصد دارند با طراحی محصولاتی خمیده و زیبا، بازار تلفن‌های هوشمند را به تسخیر درآورند و در رسیدن به این مهم تا حدی موفق بوده‌اند. سایر تولیدکنندگان جهت رقابت با سامی، حالا هیچ راهی جز فروش محصولاتی با صفحه نمایش خمیده پیش روی خود نمی‌بینند و حتی گفته می‌شود زبان طراحی آیفون‌های اپل نیز در سال 2017 از همین ایده الهام می‌گیرد.

بدون شک گوشی گلکسی اس 7 و اس 7 اج را نمی‌توان محصولاتی معمولی ارزیابی کرد و نسل هفتم از پرچمداران سری اس سامسونگ نیز زیبایی خاص خود را دارند. با این حال به نظر می‌رسد تمامی تلاش‌های سامسونگ در سال‌های اخیر برای دست‌یابی به محصولی همچون گلکسی S8 و اس 8 پلاس بوده است. بدنه شیشه‌ای جذاب با فریم فلزی و صفحه نمایش خمیده و بزرگی که با کمترین حاشیه بر روی پنل جلویی دستگاه جا خوش کرده است.

البته هنوز هم نباید آنچنان رویایی به این گوشی نگاه کنیم؛ در حین کار کردن با دوربین گلکسی اس 8 ممکن است برخورد تصادفی دست با بخش‌های خمیده موجب تغییر فوکوس دوربین شود. این اتفاق و لمس ناگهانی این بخش‌های خمیده در بخش‌های دیگر دستگاه ممکن است برای کاربران دردسرساز شود. این در حالی است که اگر از گلکسی اس 7 با صفحه نمایش خمیده استفاده کنید، چنین اتفاقی برایتان رخ نخواهد داد. همچنین امیدواریم عملکرد گلکسی اس 8 در تست‌های مقاومت بدنه در برابر افتادن بر روی زمین بهتر از اس 7 باشد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید، برخلاف پرچمداران سال قبل، در خانواده گلکسی اس 8 خبری از صفحه نمایش تخت نیست.

با اولین نگاه به Galaxy S8 متوجه می‌شوید که پس از مدت‌ها بالاخره دکمه فیزیکی هوم از این گوشی حذف شده است – یکی از مشخصه‌های اصلی و پرطرفدار گوشی‌های گلکسی سامسونگ. به جای آن، کاربران باید از دکمه‌های مجازی سیستم عامل اندروید بهره گیرند. هنوز در مورد عواقب این تصمیم سامسونگ نمی‌توان اظهار نظری داشت و باید منتظر بازخورد خریداران محصول باشیم، اما به هر حال کره‌ای‌ها را نمی‌توان به خاطر حذف دکمه هوم برای قرار گرفتن یک صفحه نمایش بزرگتر در گوشی سرزنش کرد.

یکی از عواقب منفی حذف دکمه هوم از گلکسی اس 8، انتقال حسگر اثر انگشت محصول به بخش پشتی و در کنار دوربین دستگاه است؛ کاربران محصولات این کمپانی به قرار داشتن حسگر اثر انگشت در بدنه پشتی محصولات عادت ندارند. البته شایعاتی مبنی بر یکپارچه شدن این سنسور با صفحه نمایش در فضای مجازی منتشر شده بود، اما احتمالا مهندسان کره‌ای فرصت کافی برای اجرایی کردن این ایده را نداشته‌اند.

اما در بحث حسگرهای بیومتریک باید بگوییم که گلکسی S8 را می‌توان با دو روش دیگر آنلاک کرد. اول از همه حسگر آیریس یا عنبیه چشم که از گلکسی نوت 7 به ارث برده شده است و علاوه بر آن قابلیت تشخیص چهره. با توجه به محل قرارگیری حسگر اثر انگشت دستگاه، احتمالا کاربران به فکر به‌کارگیری یکی از این روش‌های جدید خواهند بود. البته جهت استفاده از این حسگرها برای آنلاک دستگاه باید حتما گوشی را در راستای صورت خود قرار دهید. فاکتورهایی نظیر عینک کاربران، ریش و نور محیط را باید در بررسی‌های آینده مورد نظر قرار دهیم.

همانطور که گفتیم، گلکسی اس 8 صفحه نمایش بزرگتری نسبت به اس 7 دارد؛ صفحه نمایش پرچمدار سری اس سامی از 5.1 به 5.8 اینچ ارتقا یافته است. البته این تنها تفاوت صفحه نمایش این دو محصول نیست؛ پنل صفحه گلکسی اس 8 نسبت ابعاد 9:18.5 را شامل می‌شود و بدین ترتیب درازتر از قبل شده است. نکته مثبت در بهره‌گیری از این پنل‌های جدید، بزرگتر شدن ابعاد صفحه نمایش در بدنه‌ای تقریبا مشابه با قبل است. خوشبختانه امکان کار کردن با گوشی به وسیله یک انگشت وجود دارد، البته جهت پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن بالا باید از دست دیگر خود استفاده کنید. همچنین رابط کاربری پرچمدار سامسونگ در نسخه جدید خود برای چنین صفحه نمایش بزرگتری بهینه شده است و در این زمینه صحبت خواهیم کرد.

از طرفی هنوز در تناسب و هماهنگی همه برنامه‌ها و محتوی مختلف در این صفحه نمایش هیچ ضمانتی نیست. سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی هنوز با استاندارد نسبت 9:16 فعالیت می‌کنند. بنابراین هنگامی که بازی‌هایی همچون انگری بردز را در گوشی اجرا می‌کنید، دو نوار مشکی در دو طرف صفحه ظاهر می‌شود، چرا که این بازی هنوز با نسبت ابعاد صفحه اس 8 هماهنگی ندارد. همین مشکل در تماشای ویدیوهای یوتیوب نیز رخ می‌دهد.

با این حال صفحه نمایش گوشی گلکسی اس 8 برای تماشای ویدیوهای HDR ایده‌آل است. در حال حاضر برخی برنامه‌های سرویس Amazon Video به صورت HDR در دسترس قرار گرفته‌اند و تفاوت آنها در نگاه اول کاملا مشخص است. این ویژگی چیزی است که حتما آن را به خریداران گلکسی اس 8 پیشنهاد می‌کنیم.

رابط کاربری و عملکرد

گلکسی اس 8

همانطور که انتظار می‌رود، گلکسی اس 8 و گلکسی اس 7 هر دو در زمینه نرم‌افزاری شباهت‌های بسیاری با هم دارند. هر دو محصول از آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند که رابط کاربری اختصاصی سامسونگ بر روی آن سوار شده است. مهمترین مشخصه نرم‌افزاری گلکسی اس 8 دستیار شخصی سامسونگ با نام بیکسبی (Bixby) است. البته هنوز نقد و بررسی کاملی بر روی عملکرد این دستیار هوشمند انجام نشده است، چرا که هنوز آماده عرضه جهانی نیست. اما ویدیوهای پیش‌نمایش مختلفی از نحوه عملکرد آن منتشر شده‌اند. به عنوان مثال می‌توانید با بیکسبی اشیاء مختلف را اسکن کرده و در اینترنت به جست و جوی آنها بپردازید. اگر شیٔ مورد نظر یک شیشه نوشیدنی یا بسته شکلات باشد، لینکی جهت خرید آن در اینترنت در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر از یک منظره تصویری به بیکسبی بدهید، اطلاعات مربوط به آن در فضای اینترنت را در اختیار خواهید داشت. بیکسبی با اپلیکیشن‌های مختلف سامسونگ در گوشی تعامل داشته و همچنین با فرمان‌های صوتی فراخوانده می‌شود؛ شایان ذکر است کره‌ای‌ها یک دکمه فیزیکی اختصاصی برای این دستیار در سمت چپ گوشی (پایین دکمه‌های ولوم) در نظر گرفته‌اند.

در رابط کاربری گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ اجرای چند عملیات به صورت همزمان (مولتی تسکینگ) بسیار راحت‌تر از قبل صورت می‌گیرد؛ در این گوشی می‌توانید همزان با تماشای ویدیویی از یوتیوب، پیام متنی برای مخاطبان خود ارسال کنید. در محصولات دیگری همچون اس 7 به محض باز کردن کیبورد شناور صفحه، پخش ویدیو یوتیوب متوقف شده و به گوشه‌ای از صفحه می‌رود. همچنین قابلیت جدیدی توسط کره‌ای‌ها طراحی شده است که به کمک آن می‌توانید بخشی از اپلیکیشن مورد نظرتان را جهت پین کردن در بالای صفحه مولتی تسک انتخاب کنید تا از بقیه قسمت‌های صفحه برای برنامه‌های دیگر بهره گیرید.

سامسونگ از سال‌های گذشته درس گرفته و رابط کاربری پرچمدار جدیدش را ساده‌تر از قبل طراحی کرده است؛ رابط کاربری ساده این گوشی با طراحی مدرن و زیبای آیکون‌ها در قالب بدنه مدرن و کم‌حاشیه بسیار زیبا به نظر می‌رسد. همچون گلکسی اس 7 در پرچمدار جدید سامی نیز می‌توانید از تم‌های مختلف برای رابط کاربری بهره گیرید؛ جهت دانلود تم‌ها باید به فروشگاه اختصاصی سامسونگ مراجعه نمایید. یکی دیگر از تغییرات رابط کاربری مربوط به منوی اپلیکیشن‌ها بوده که حالا با اسلاید به سمت بالا در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ چیزی شبیه به گوشی‌های گوگل پیکسل. پنل اج در پرچمداران سال قبل که شامل میانبر و ویجت‌های مختلف بود، امسال نیز در گلکسی اس 8 تعبیه شده است.

پردازنده و سخت‌افزار

گلکسی اس 8

بدون ایجاد تغییرات بزرگ در بخش سخت‌افزار، نمی‌توان گلکسی اس 8 را آنچنان متفاوت از نسل هفتم پرچمداران سامی در نظر گرفت. گلکسی S8 این شرکت با پردازنده اسنپدراگون 835 کوالکام یا نسل جدید پردازنده‌های اگزینوس سامسونگ همراه شده است و بسته به بازار فروش، یکی از این دو تراشه در آن قرار می‌گیرد. در هر صورت، تراشه درونی اس 8 سامسونگ با مهندسی جدید و قدرتمند 10 نانومتری طراحی شده و به نسبت سایر پردازنده‌ها بهینه‌تر است. علاوه بر این، گلکسی اس 8 از اتصال یک گیگابیتی LTE پشتیبانی دارد؛‌ بدین معنا که این محصول از نسل پنجم اینترنت همراه در آینده بهره خواهد برد. اما آیا این ترکیب سخت‌افزاری، به نسبت گلکسی اس 7 قدرتمند‌تر شده است؟ در پاسخ باید بگوییم بله. با این که تفاوت بین این دو گوشی در زمینه پردازنده و قدرت آن در کاربرد روزانه آنچنان معمول نیست، اما Galaxy S8 در اجرای اپلیکیشن و بازی‌های سنگین عملکرد بسیار بهتری دارد. البته در این زمینه هنوز نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت و باید منتظر تست‌های بنچمارک اس 8 باشیم.

حافظه رم که تاثیر بسیاری در مولتی تسک و اجرای همزمان برنامه‌ها دارد، در پرچمدار جدید بیشتر نشده است، با این حال حافظه ذخیره‌سازی دستگاه به نسبت قبل دو برابر شده است. گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ با 4 گیگابایت حافظه رم و حافظه داخلی 64 گیگابایت روانه بازار می‌شود. علاوه بر این به لطف درگاه میکرو اس‌دی می‌توان حافظه ذخیره‌سازی را ارتقا داد. خوشبختانه اکثر کاربران مشکلی با این میزان حافظه ندارند.

یکی دیگر از بخش‌های دست‌نخورده در اس 8 باتری آن است. همچون Galaxy S7 در این محصول از باتری 3 هزار میلی‌آمپری بهره می‌برد که قابل تعویض نیست و از فناوری شارژ‌ سریع پشتیبانی دارد. با اینکه هنوز تست‌های تخصصی عمر باتری گوشی بر روی آن اجرا نشده‌اند، اما پردازنده بهینه‌تر اس 8 می‌تواند فاکتور مهمی در افزایش عمر شارژدهی این پرچمداران باشد.

دوربین

شایعات مربوط به قرار گیری یک دوربین قدرتمند در گلکسی اس 8 سامسونگ را به خاطر دارید؟‌ دوربینی که قادر به ضبط ویدیو‌هایی با سرعت 1000 فریم بر ثانیه بوده و کارهای جالب دیگری نیز انجام می‌دهد. بهتر است این خیالات را از سر خود دور کنیم. همچون گلکسی اس 7، در اس 8 نیز دوربین 12 مگاپیکسلی با گشادگی لنز f1.7 مورد استفاده قرار گرفته که از قابلیت‌های تثبیت اپتیکال تصاویر (OIS) و فوکوس خودکار بسیار سریع بهره می‌برد. با این حال در بخش نرم‌افزاری شاهد تغییراتی بوده‌ایم. گلکسی اس 8 هر بار به جای یک عکس، سه عکس ثبت می‌کند و مخلوطی از آنها را در قالب یک تصویر بهتر به کاربر ارائه خواهد کرد. با اینکه این قابلیت چیزی مشابه با HDR است، باید بگوییم که به هیچ وجه چنین چیزی درست نیست.

گلکسی اس 8

با اینکه دوربین اصلی دستگاه متحمل تغییرات زیادی نشده است، اما دوربین جلوی کهکشانی جدید سامی با لنز 8 مگاپیکسلی و قابلیت فوکوس خودکار همراه است. هدف از این تصمیم نیز، بهبود کیفیت سلفی کاربران است؛‌ سلفی‌هایی با کیفیت بهتر و جزئیات بیشتر. فوکوس در دوربین جلو گوشی بسیار سریع است و الگوریتم شناسایی صورت در آن به خوبی کار می‌کند. شایان ذکر است گشادگی لنز و وسعت دید دوربین جلوی اس 8 کمتر از گلکسی اس 7 است.

در اپلیکیشن دوربین گلکسی اس 8 نیز شاهد قابلیت‌های جدیدی هستیم. قابلیت جدیدی در این برنامه به شما امکان افزودن افکت‌های مختلف به تصاویر را می‌دهد؛ از گوش‌های خرگوشی گرفته تا کلاه‌های مسخره و یا عینک آفتابی! مواردی بیشتر برای افراد 13 ساله جذاب به نظر می‌رسد تا کاربران بزرگسال. گذشته از این موضوع، عملکرد کلی اپلیکیشن دوربین اس 8 همچون قبل بسیار مناسب است و رابط کاربری مدرن و تمیزی را شامل می‌شود. میانبر باز شدن این برنامه نیز تغییر کرده است؛‌ حالا با حذف دکمه فیزیکی هوم، با دو بار فشردن دکمه پاور گوشی، اپلیکیشن دوربین اجرا خواهد شد.

انتظارات

گلکسی اس 8 سامسونگ در مجموعه به نسبت پرچمداران سال قبل این شرکت بسیار قوی‌تر ظاهر شده است؛‌ با این حال توجه کره‌ای‌ها به برخی از قسمت‌ها بیشتر از سایر موارد بوده است. بدون شک صفحه نمایش و طراحی محصول مشخصه اصلی آن به شمار می‌رود و به محض در دست گرفتن آن متوجه این موضوع خواهید شد. صفحه نمایشگر 5.8 اینچی با حاشیه‌های کناری بسیار کم گلکسی اس 8 را تاکنون در هیچ پرچمدار بزرگی ندیده‌اید. با این حال هرگز نمی‌توان گلکسی اس 7 را یک گوشی قدیمی و از مد افتاده در نظر بگیریم، چرا که هر دو نسل از پرچمداران سری اس سامی DNA مشترکی دارند؛ بدنه‌ای از جنس فلز و شیشه، طراحی درخشان و لوکس، مقاومت در برابر آب و صفحه نمایش با کیفیت از جمله مشخصه‌های گلکسی اس 7 و اس 7 اج به شمار می‌روند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*