آخرین مطالب
0
امروز
پژو پارس ال ایکس

خرید کدام خودرو به صرفه است؟ پژو پارس ال ایکس یا پژو 405 اس ال ایکس؟

خودروی پژو 405 از سال 1369 هجری شمسی تاکنون توسط ایران خودرو تولید می‌شود؛ خودرویی قدیمی که لقب مادر بسیاری از خودروهای بازار کشورمان را یدک می‌کشد. در آن سال‌ها، پژو 405 خودرویی نسبتا مدرن محسوب می‌شد اما هنوز هم در کشورمان تولید می‌شود و جزو محصولات پرفروش بازار ایران به شمار می‌رود. بعدها نیز نسخه فیس لیفتی از این خودرو با نام 405 اس ال ایکس (Peugeot 405 SLX) روانه بازار شد. از سوی دیگر در سال 90 خودرویی با نام پژو پارس ال ایکس (Pars LX) تولید شد که فیس لیفتی از پژو پارس معمولی بود. در این مطلب قصد داریم این دو خودرو، یعنی پژو پارس LX و پژو 405 اس ال ایکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم خرید کدام محصول ایران خودرو به‌صرفه‌تر خواهد بود.

پژو 405 اس ال ایکس، نسخه جدیدی از 405 معمولی بود که با تغییرات ظاهری اندک و با پیشرانه TU5 پژو 206 روانه بازار شد. همچنین در سال 1379، پژو پارس به عنوان یک فیس لیفت کلی‌تر از 405 به بازار کشورمان آمد. در سال 1390 نیز شرکت ایران خودرو، موتور TU5 را روی پژو پارس نصب کرد و آن را با آپشن‌های بیشتر و با نام پژو پارس ال ایکس وارد بازار کرد. با این حساب، دو خودروی پارس LX و 405 SLX نقاط اشتراک زیادی با هم دارند که از جمله آن می‌توان به پلتفرم، اتاق، پیشرانه و داشبورد اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در بخش طراحی بیرونی و آپشن‌هاست؛ اما آیا پرداخت نزدیک به 7 میلیون بیشتر برای خرید پارس ال ایکس نسبت به 405 اس ال ایکس، به‌صرفه است؟

مقایسه طراحی ظاهر بیرونی دو خودرو

هر دو خودرو از نظر طراحی بیرونی، قدیمی و تکراری هستند. سپرهای جدا از بدنه با محافظ‌های مشکی و زه‌های جانبی اولین چیزی است که به چشم می‌آید؛ چیزی که سال‌هاست از مد افتاده و دیگر در خودروهای مدرن دنیا دیده نمی‌شود. در نسخه 405 اس ال ایکس، با تغییراتی در چراغ‌ها، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینه‌های جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم به لبه در صندوق عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به 405 معمولی بهتر و به‌روزتر شده است.

در سوی دیگر، خودروی پژو پارس با همان مدل سال 79 تولید می‌شود و اصلی‌ترین تغییرات در نسخه LX به تغییر آینه‌های جانبی و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید مربوط می‌شود. شرکت ایران خودرو با همکاری پژو قصد داشت با فیس لیفت 405 و تبدیل آن به پژو پارس، چهره 405 را به نسل جدید آن یعنی 406 شبیه کند که تا حدودی در این امر موفق بوده اما پس از تولید به مدت 20 سال، اکنون چهره پژو پارس نیز بسیار کهنه و قدیمی شده است. در مجموع می‌توان پژو پارس ال ایکس را برنده بخش طراحی بیرونی در مقابل پژو 405 SLX دانست.

طراحی داخلی

این دو خودرو برای چندین سال با همان داشبورد اولیه وارد بازار ایران می‌شدند تا این که در اوایل دهه 90 شمسی، شرکت ایران خودرو داشبورد جدیدی را برای آن‌ها طراحی کرد. این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو 405 و وانت آریسان با هم یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها با هم در رنگ و تریم خلاصه می‌شود. داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم دو رنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو 405 متمایز کرده است. همچنین شرکت ایران خودرو از مدتی پیش، فرمان جدیدی را برای پژو پارس ارائه کرده که با نمونه‌های قبلی تفاوت دارد و به فرمان اپتیمایی معروف شده است. بر روی این فرمان، کلیدهای کنترلی بیشتری نسبت به قبل به چشم می‌خورد. این داشبورد و فرمان جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و به‌روزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایین‌تر آمده و از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدتی به صدا می‌افتند. در سوی دیگر، داشبورد 405 به جز کنسول وسط، به صورت کامل تریم کرم‌رنگ دارد و از طرح چوب هم خبری نیست.

بنابراین در بخش طراحی داخلی، پژو پارس از فضای کابین زیباتر و مدرن‌تری نسبت به 405 بهره می‌برد اما نباید از کیفیت ساخت پایین آن غافل شویم. علاوه بر آن، پژو پارس که با قیمت نزدیک به 40 میلیون تومان، یکی از محصولات به اصطلاح لوکس ایران خودرو به شمار می‌رود، داشبورد یکسانی با وانت آریسان 25 میلیون تومانی دارد که این موضوع نیز یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

تجهیزات و امکانات

مهم‌ترین تفاوت بین پژو پارس ال ایکس و پژو 405 اس ال ایکس در بخش تجهیزات و امکانات آن دیده می‌شود که برتری پارس در این بخش به وضوح قابل مشاهده است. پژو 405 از سطح تجهیزات معمولی مانند پنجره‌های برقی جلو، دو کیسه هوا، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه برقی، سیستم تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک بهره می‌برد اما پژو پارس LX از امکانات کامل‌تری شامل شیشه‌های برقی جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه بغل برقی راهنما‌دار و جمع‌شونده اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی، سنسور دنده عقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، آنتن اکتیو، پشتی صندلی برقی و دماسنج برخوردار است.

مقایسه پژو پارس ال ایکس و پژو 405 SLX از لحاظ پیشرانه و توان فنی

پژو پارس ال ایکس و پژو 405 اس ال ایکس هر دو از پیشرانه 1600 سی‌سی 16 سوپاپ TU5 پژو 206 تیپ 5 استفاده می‌کنند. این پیشرانه، قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را در اختیار قرار می‌دهد. به این ترتیب، این دو خودرو از لحاظ توان فنی و توانایی‌های رانندگی و سواری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایین‌تر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایین‌تر و عدم وجود مشکلات واشر سرسیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار می‌رود. البته پژو پارس حدود 10 سانتی‌متر کشیده‌تر و 65 کیلوگرم سنگین‌تر از پژو 405 SLX است ولی این موضوع تاثیری در توانایی‌های حرکتی آن در مقایسه با 405 ایجاد نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

همان‌گونه که مشاهده کردید، دو محصول ایران خودرو یعنی پژو پارس LX و پژو 405 SLX نقاط مشترک بسیاری با هم دارند و در این میان، پژو پارس از لحاظ ظاهر و تجهیزات در سطح بالاتری قرار گرفته است. پژو پارس ال ایکس با قیمت حدود 37 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که نزدیک به 7 میلیون تومان از 405 اس ال ایکس گران‌تر است. همچنین از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای اتاق و صندوق عقب، کیفیت ساخت، هزینه‌های نگهداری و بازار فروش نیز هر دو خودرو شرایط یکسانی دارند. البته پژو پارس ال ایکس بیشتر از پژو 405 اس ال ایکس در بازار خرید و فروش می‌شود و افت قیمت پایین‌تری دارد اما این به معنای عدم خرید و فروش 405 در بازار خودرویی ایران نیست. در ادامه جدول مقایسه دو خودرو از نظر مشخصات فنی را مشاهده خواهید کرد:

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو

خودرو پژو 405 SLX پژو پارس LX
موتور TU5 TU5
حجم موتور 1600 سی‌سی 1600 سی‌سی
قدرت موتور 108 اسب بخار 108 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن‌متر 142 نیوتن‌متر
سوپاپ 16 16
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت 13.2 ثانیه 13.2 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر 7.5 لیتر
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع) 4.40 متر/ 1.70 متر/ 1.41 متر 4.50 متر/ 1.70 متر/ 1.41 متر
وزن 1120 کیلوگرم 1185 کیلوگرم
فضای صندوق بار 470 لیتر 470 لیتر
ظرفیت باک 70 لیتر 70 لیتر
قیمت کارخانه 30 میلیون و 800 هزار تومان 37 میلیون و 500 هزار تومان

۲۱ دیدگاه

  1. پژو ۴۰۵ slx خیلی هم از پژو پارس lx قشنگتره و بهتره تازه از پژو ۴۰۵ glx هم بهتره پژو glx داشبوردش بدرد نخوره فقط پژو ۴۰۵ slx

    (2)
  2. بیکارید بخدا
    منم امروز بیکار بودم سری بن نت زدم
    ینی یا مثل من بیکارید یا همیشه بیکارید ک دارین …..

    (3)
  3. خودروهای ایرانی علاوه بر کیفیت افتضاحی که دارن از لحاظ قیمت بسیار غیرمنصفانه به فروش میرسن و مگر دزدی فقط از دیوار مردم بالا رفتنه؟خودرویی که با چهارتا تغییر چراغ و ظاهر میاد و با یه برند جدید و با چند میلیون گرونتر به مردم فروخته میشه ارزش خرید نداره نمونه اشغال این خودروها پژو،پراید ،تیبا و…

    (10)
  4. راستش به نظر من اشغال نیستن
    گرون هستن ولی زیاد نیست
    شما خیال میکنید فقط خوتون دارین اشغال میخرین من یه پراید دارم ازش راضیم قرار بود زانتیا بخرم ولی شکر خدا پولمو حروم نکردم الان شاید ۴۰۵ اگه ۲۵میفروختن بیشتر طرفدار داشت ولی با وجود توصیه میکنم اینقدر اعصاب خودتون رو خورد نکنید شما هی میگین کی گوش میده کی عمل میکنه

    (3)
  5. خر بخرید 405 و پارس نخرین

    (-5)
  6. شایدم ما لیاقتمون همین آشغالاست. فکر میکنید بیشتر میفهمیم

    (7)
  7. Slx جدید آشغاله داشبرد قدیمیاش ولی عالیه زانتیا با slx داشبرد قدیم یکیه به نظر من سرعتی که slx 92 داره پارس ۹۵ نداره

    (7)
  8. اعصاب خودتون رو خراب نکنید همه چیز آروم هست پول داری بروی جک اقساط ثبت نام کن و به پژو بی احترامی نکن من خودم از مردم عادی هستم پژو داشتم و دارم تنها بدیش واشر زدن کوفتیش هست

    (13)
  9. بنظر منم نسبت به قیمتشون خیلی افتضاح تشریف دارن واینجور این چند ساله که دارن به شعور مردم ایران توهین میکنن

    (4)
  10. به نظر من سورن شاید تو باز افت بیشتری داشته باشه از لحاظ قیمت ولی از دوتاشون بهتره چون هم جاش بیشتره هم محکم تره اگر میگم محکم تره چون بدنه خوشکشونو بارها دیدم.

    (5)
  11. متسافم برای ایران .عقب مانده ترین و غیر استاندارد ترین ماشین های قرن رو تولید میکنیم. ومیگیم حمایت از تولید ایرانی.بعد جلبه مقایسه میکینم. بدترین ها و بدترین هارو مقایسه میکنیم.

    (16)
  12. اشغال اشغاله قیمت مهم نیست که
    اگه مرد هستن گمرکی و عوارض ماشینهای وارداتیو بیارن پایین بعد ببینند کسی دیگه به این ماشینا نگاهم میکنه

    (13)
  13. واقعا برای همچین محصولات بی کیفیتی با قیمت بالا چطور از تولید ملی وداخلی حمایت کنیم لااقل قیمت رو با قیمتی که به عراق و سوریه میفروشید به ما بدید قول میدم همه پژو میخرند توی تلوزیون مصاحبه ای رو دیدم پرایدی رو که توی ایران به مردم میفروشن ۲۰ میلیون تومن توی عراق عراقیه خریده بود ۱۵۰۰ دلار و میگفت اشغاله ولی به خاطر ارزون بودن خریدم .

    (4)
  14. با تشکر از مطالب کامل شما . این دو خودرو بسیار قدیمی و از مد افتاده و تکراری هستند که متاسفانه با کیفیتی پایین ارایه می شوند . اینها همه توهین به شعور مصرف کننده است . درست هست که به دلیل قیمت – حمایت دولتی مشتری دارند اما ارایه یک خودروی از مد افتاده در شان مصرف کننده ایرانی نیست . حتی خودروهای چینی با احترام به مصرف کننده مدل خود را عوض می کنند و هر سال به استانداردهای قیافه ای اروپا پ امریکا نزدیک و نزدیکتر می شوند . کاش مدیران و مسولان دو شرکت خودرو سازی ما از امکانات داخلی و هوش و استعداد حوانهای ایرانی استفاده کنند و کمی از این تکرار در بیایند و به شعور مشتریان خوب ایرانی که به دلیل حمایت از تولید ایرانی خرید می کنند توهین نکنند .

    (8)
  15. پژو از مد افتاده

    حتی 206

    (9)
  16. الان اگه این محصولات قیمتشون پایینتر بود مثلا ۱۰ میلیون، اون موقع لیاقت داشتن که بهشون نگیم آشغال. اما با این قیمت خریدشون فقط از روی اجباره.

    (15)
  17. آشغال … آشغاله دیگه فرقی نداره ….

    (18)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*