دنیای علم در سال 95

مهم‌ترین اکتشافات و اتفاقات دنیای علم در سال 95

11. ساخت واکسن ایدز و درمان 5 بیمار

از مهم‌ترین کشفیات دنیای علم در سال 95 ، ساخت واکس ایدز توسط دانشمندان اسپانیایی بود که توانست ویروس این بیماری را در 5 بیمار از بین ببرد و با گذشت 7 ماه، هنوز هم اثری از بیماری ایدز در این بیماران دیده نمی‌شود. به گفته دانشمندان، با استفاده از این واکسن، دیگر نیازی به مصرف داروهای ضد ویروسی (ARV) نخواهد بود.

دنیای علم در سال 95

12. درمان اختلال ژنتیکی دست یک کودک معلول

پزشکان برای نخستین بار موفق شدند، اختلال ژنتیکی دست یک کودک معلول را با پیوند زدن استخوان و مفصل پا درمان کنند.

دنیای علم در سال 95

13. کشف 7 سیاره مشابه زمین

جدیدترین کشف دانشمندان ناسا را می‌توان مهم‌ترین اتفاق دنیای علم در سال 95 دانست. چندی پیش، دانشمندان ناسا از کشف 7 سیاره مشابه زمین خبر دادند. به گفته دانشمندان، این سیاره‌ها به دور یک ستاره می‌چرخند که 40 سال نوری با زمین فاصله دارد. سیاره‌های کشف شده از نظر اندازه و دمای سطح به زمین شباهت دارد و احتمال وجود آب در آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

دنیای علم در سال 95

14. کشف دریاچه‌ای از کربن مذاب در اعماق زمین

زمین شناسان موفق شدند یک دریاچه کربن مذاب را در عمق 250 کیلومتری زمین کشف کنند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که 100 هزار میلیارد متریک تن دی اکسید کربن در اعماق زمین وجود داشته باشد.

دنیای علم در سال 95

15. هندی‌ها رکورد پرتاب ماهواره را شکاندند

هندی‌ها که در سال 2014 میلادی، 37 ماهواره را در یک ماموریت به فضا فرستاده بودند، این بار با پرتاب 104 ماهواره در یک ماموریت، رکورد جدیدی را به نام خود در صنعت هوا و فضا ثبت کردند.

دنیای علم در سال 95

16. کشف نشانه‌هایی از تولد منظومه شمسی در کویر لوت

دانشمندان روسی با همکاری گروهی از استادان دانشگاه کرمان، بقایای شهاب سنگی را در کویر لوت ایران پیدا کردند که ممکن است نشانه‌ای از تولد منظومه شمسی در 4.5 میلیارد سال پیش بوده باشد. این گروه موفق شد نمونه‌هایی به وزن 13 کیلوگرم را کشف کنند که شبیه به شهاب سنگ هستند و تصور می‌شود که 80 درصد آن‌ها، منشا فرازمینی داشته باشند.

دنیای علم در سال 95

17. زنده ماندن جلبک در فضا به مدت 16 ماه

ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی در پژوهش‌های خود دریافتند که جلبک می‌تواند به مدت 16 ماه در فضای خارج از ایستگاه فضایی زنده بماند. پس از این تحقیقات، نمونه‌ها به زمین فرستاده شدند تا وجود هرگونه تغییر ژنتیکی در آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

دنیای علم در سال 95

18. ساخت مولکولی که مقاومت ابرباکتری‌ها را می‌شکند

محققان مولکولی را ساختند که می‌تواند مقاومت ابرباکتری‌های مختلف را در برابر آنتی بیوتیک بشکند. این مولکول، مقاومت ابرباکتری را در برابر آنتی بیوتیک معکوس می‌کند و به این صورت افراد می‌توانند از داروهایی استفاده کنند که در حال حاضر بلااستفاده هستند.

دنیای علم در سال 95

19. ساخت ماده‌ای که 10 برابر قدرتمندتر از فولاد است

محققان MIT با ترکیب گرما و فشار، یک ترکیب سه بعدی از گرافن ساختند که تراکم کمتری از فولاد دارد اما ده برابر قدرتمندتر از آن است.

دنیای علم در سال 95

20. بازنشستگی اسکات کلی از فعالیت در ناسا

اسکات کلی (Scout Kelly)، فضانورد مطرح آمریکایی پس از 20 سال فعالیت در ناسا، بازنشستگی خود را به صورت رسمی از روز یکم آوریل سال 2016 اعلام کرد. او در مجموع، 520 روز در فضا اقامت داشت و در نهایت در سن 52 سالگی به ماموریت‌های فضایی خود پایان داد.

دنیای علم در سال 95