دنیای علم در سال 95

مهم‌ترین اکتشافات و اتفاقات دنیای علم در سال 95

دنیای علم در سال 95 اتفاقات مهم زیادی را تجربه کرد؛ اتفاقات و اکتشافاتی که هر یک به نوبه خود، تاثیر زیادی بر روی زندگی انسان‌ها گذاشتند. اتفاقاتی مانند ساخت ابرماده، مشاهده فعالیت پس از مرگ انسان، پاک شدن بدن 5 بیمار از ویروس ایدز، کشف قدیمی‌ترین نشانه حیات، ساخت ابرجامد و کشف 7 سیاره مشابه زمین، همه جزو رویدادهایی بودند که موجب شگفت‌زدگی جهانیان شدند. تمام این‌ها تنها بخشی از رمز و رازهای حیات است و تلاش انسان‌ها برای بیشتر دانستن تا ابد ادامه خواهد داشت. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین اکتشافات و اتفاقات دنیای علم در سال 95 را با هم مرور کنیم.

این مطلب در 3 صفحه تهیه شده که از طریق شماره فهرست قسمت انتهایی مطلب می‌توانید به صفحه مورد نظر بروید

اتفاقات مهم دنیای علم در سال 95

1. ساخت کریستال زمان

سرانجام محققان موفق شدند در سال گذشته، کریستال زمان را تولید کنند. کریستال‌های معمولی مانند الماس و یاقوت، ساختار اتمی دارند که در فضا تکرار می‌شود اما این کریستال‌ها به دلیل توازنی که در هسته آن‌ها وجود دارد، بدون تحرک هستند. این در حالیست که محققان توانستند کریستال زمان تولید کنند که مانند ژله لرزان است و به همین دلیل توازن و شکل ثابتی ندارند.

دنیای علم در سال 95

2. ساخت اولین ترکیب هیدروژن متالیک و از بین رفتن آن

در حالی که حدود یک قرن از نظریه‌پردازی دانشمندان گذشته بود، سرانجام محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت اولین ترکیب هیدروژن متالیک شدند. آن‌ها برای ساخت این ترکیب، هیدروژن را تحت فشار بیشتر از هسته مرکز زمین قرار دادند. هیدروژن متالیک برای استفاده در ابررساناها کاربرد دارد. متاسفانه دو ماه پس از این اتفاق مهم، زمانی که دانشمندان مشغول آزمایش بر روی این ترکیب بودند، یک خطای ساده باعث شد تا تنها نمونه هیدروژن متالیک جهان ناپدید شود.

دنیای علم در سال 95

3. نخستین پیوند بازوی مصنوعی جهان

انگلیسی‌ها برای نخستین بار موفق شدند تا یک بازوی مصنوعی را به بیماری پیوند بزنند. این بازوی مصنوعی با اتصال اعصاب ستون فقرات به ماهیچه سالم بازو، به بیمار اجازه می‌دهد تا با فکر کردن درباره کاری که می‌خواهد با بازو انجام دهد، آن را به حرکت درآورد.

دنیای علم در سال 95

4. تولید فلز مایع جدید

محققان، ماده جدیدی از فلزات مایع و ذرات مغناطیسی ساختند که eGaln نام دارد. این ماده جدید برای ایجاد یا تغییر حوزه‌های مغناطیسی در حالت مایع، پنج برابر قوی‌تر از فلز مایع خالص است.

دنیای علم در سال 95

5. مشاهده فعالیت مغز انسان تا 10 دقیقه پس از مرگ

یکی از اتفاقات عجیب دنیای علم در سال 95 و به خصوص علم پزشکی، مشاهده فعالیت پس از مرگ انسان بود. پزشکان بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در کانادا متوجه شدند که پس از قطع دستگاه‌های پشتیبانی حیات 4 بیمار و اعلام فوت آن‌ها، فعالیت مغزی این افراد تا 10 دقیقه پس از مرگ ادامه داشت.

دنیای علم در سال 95

6. ذخیره اطلاعات بر روی DNA

دانشمندان در سال گذشته توانستند روشی را برای رمزگذاری و ذخیره اطلاعات بر روی دی ان ای پیدا کنند که 100 برابر کارآمدتر از روش‌های قبلی است. با این روش می‌توان 215 پتابایت اطلاعات را بر روی یک گرم DNA ذخیره کرد. دانشمندان با استفاده از الگوریتمی به نام DNA Fountain موفق شدند 6 فایل شامل یک فیلم کوتاه، کل یک رایانه OS و یک کارت هدیه آمازون را درون یک ذره DNA ذخیره کنند.

دنیای علم در سال 95

7. ساخت ماده ابرجامد

نوع جدیدی از ماده به نام ابرجامد توسط محققان دانشگاه MIT ساخته شد. این ماده خاصیت متضاد جامد و ابرمایع را با هم ترکیب کرده و کشف آن، کمک زیادی به تولید آهنرباهای ابررسانا و سیستم‌های حمل و نقل صرفه‌جو در انرژی خواهد کرد.

دنیای علم در سال 95

8. اولین جنین مصنوعی آزمایشگاهی

نخستین جنین مصنوعی جهان با استفاده از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاهی در انگلیس ساخته شد. دانشمندان انگلیسی، سلول‌های بنیادین ECS و TCS یک موش را با هم ترکیب کردند و سپس یک بستر ژلی سه بعدی ساختند که سلول‌های بنیادین می‌توانستند در آن رشد کنند و به این ترتیب، فرایند تشکیل جنین انجام شد. این دستاورد می‌تواند به کشف رازهای شکل‌گیری جنین و تولد کمک کند.

دنیای علم در سال 95

9. کشف قدیمی‌ترین نشانه حیات در کره زمین

در صخره‌های شمال شرقی کانادا، میکروارگانیسم‌هایی به شکل لوله‌های کوچک قرمزرنگ کشف شده که به عنوان قدیمی‌ترین فسیل‌های کره زمین شناخته شده‌اند. این فسیل‌ها هنگام مطالعه سنگ‌هایی با قدمت 3.77 میلیارد سال کشف شدند.

دنیای علم در سال 95

10. دستیابی به ماده خم‌کننده امواج صوت

در سال گذشته نوعی ماده جدید با قدرتی درونی ساخته شده که می‌تواند امواج صوتی را خم کند، به آن شکل دهد و آن‌ها را متمرکز کند. محققان بر این باورند که از این روش می‌توان برای ساخت هات اسپات‌های صوتی یا متمرکز کردن امواج فراصوتی استفاده کرد. پیش از این، ساخت چنین فراماده‌ای غیرممکن به نظر می‌رسید.

دنیای علم در سال 95

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. جا داره از زحمات ایرانی های داخل کشور هم تشکر کنیم بخاطر
    ساخت دنا پلاس
    خخخخخخ