سلاح لیزری 60 کیلوواتی

سلاح لیزری 60 کیلوواتی جدید ارتش آمریکا موفق به ثبت یک رکورد جدید شد

در سال 2015، شرکت Lockheed Martin از یک اسلحه لیرزی قابل حمل با توان 30 کیلووات رونمایی کرد. این سلاح به اندازه‌ای قدرتمند بود تا یک کامیون را نابود کند. بعد از گذشت دو سال، زمان آن رسیده تا این کمپانی یک سلاح قدرتمندتر با توان 60 کیلووات را به ارتش آمریکا تحویل دهد، سلاحی که اوایل ماه جاری میلادی با تولید یک تک پرتو 58 کیلوواتی رکورد جدید را در صنعت جنگ افزار از خود باقی گذاشت. به گفته سازنده، این سلاح لیزری 60 کیلوواتی دروازه جدیدی به سوی سیستم‌های دفاعی است.

از آنجایی که تمامی مراحل، از طراحی گرفته تا توسعه و تکمیل سلاح لیزری 60 کیلوواتی جدید به اتمام رسیده‌اند، Lockheed Martin این لیزر ترکیب شده با فیبر را به زودی به فرماندهی استراتژیک دفاع موشکی ارتش ایالات متحده آمریکا تحویل خواهد داد. همانند سلاح لیزری سابق، اسلحه 60 کیلوواتی جدید نیز قادر به تولید پرتوهایی قدرتمند برای نابودی اشیا مختلف است. از جمله ویژگی‌های مهم این سلاح باید به قابلیت حمل و جابه‌جایی علاوه بر دقت بالای آن در هدف‌گیری اشاره کرد. ماژول‌های فیبر لیزری از یک منبع تولید پرتو شامل فیبر نوری دوپ شده با یک عنصر خاکی کمیاب ساخته شده‌اند. به عنوان نمونه‌ای از عناصر استفاده شده در این سلاح لیزری 60 کیلوواتی می‌توان به اربیم، ایتربیم و نئودیمیم اشاره کرد.

سلاح لیزری 60 کیلوواتی

برد بلند، استحکام و دقت در هدف‌گیری از جمله ویژگی‌های این سلاح لیزری 60 کیلوواتی هستند

فیبرهای نوری به کار رفته انعطاف‌پذیر هستند، به همین دلیل بلندی لیزر می‌تواند برای دست یافتن به اهداف دورتر، بیش از صدها متر باشد. از طرفی، به دلیل همین انعطاف‌پذیری، لیزر با وجود بلند بودن، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، چرا که می‌توان آن را همانند یک طناب به صورت حلقه‌پیچ درآورد. همچنین نسبت سطح به حجم بالا سبب می‌شود تا این سلاح لیزری 60 کیلوواتی بسیار سریع خنک شود. در نظر داشته باشید لیزرهای فیبری دوام بالایی داشته و اشعه‌های قدرتمندی را به ازای مصرف 50 درصد نیروی الکتریکی کمتر در مقایسه با لیزرهای حالت جامد تولید می‌کنند.

شرکت Lockheed در این باره گفته لیزرهای منفرد تولید شده، در یک تک پرتو ترکیب می‌شوند، پرتویی که شدیدا مقیاس‌پذیر بوده و قدرت بالایی دارد. لیزر کنونی به حد پراش (Diffraction Lmit) نزدیک است. در واقع این لیزر به محدودیت‌های فیزیکی برای تمرکز لیزر بر روی یک نقطه واحد، بدون اختلال در عملکرد خود، نزدیک است. به این ترتیب، حدود 43 درصد از نیروی الکتریکی وارد شده به سیستم، به پرتو لیزر تبدیل می‌شوند. رابرت افضل (Robert Afzal)، عضو ارشد پروژه این سلاح لیزری 60 کیلوواتی جدید گفت :

مقیاس‌پذیری ذاتی این سیستم پرتو لیزر ترکیبی، به ما اجازه داده است تا نخستین لیزر فیبری دارای قدرت 60 کیلووات را برای ارتش ایالات متحده آمریکا بسازیم. ما نشان داده‌ایم که یک لیزر قدرتمند هدایت شده، می‌تواند به اندازه کافی سبک وزن، دارای حجم کم و قابل اطمینان باشد تا به این وسیله حین انجام ماموریت‌های تاکتیکی، بر روی خودروهای نظامی سوار شده و برای مقاصد دفاعی بر روی زمین، دریا و حتی آسمان مورد استفاده قرار بگیرد.

به عقیده Lockheed، این سلاح لیزری 60 کیلوواتی دروازه جدیدی به سمت ابزارآلات دفاعی است و می‌توان از آن برای مقابله با پهپادها، راکت‌ها و حتی خمپاره‌اندازها استفاده کرد و رفته رفته روش‌های دفاعی سنتی را کنار گذاشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. در برابر قایق های تندرو هیچی نیستن