گلکسی تب اس 3

مقایسه گلکسی تب اس 3 و گلکسی تب اس 2؛ دو برادر، دو نسل

عملکرد بسیار خوب کمپانی سامسونگ تنها به بخش تلفن‌های هوشمند این شرکت و گوشی‌های گلکسی آن ختم نمی‌شود. کره‌ای‌ها در تولید تبلت‌ها، محصولات دو در یک (تبلت/لپتاپ) و گجت‌های پوشیدنی نیز عملکرد بسیار خوبی در بازارهای جهانی دارند. تبلت‌های سری اس این کمپانی نیز همیشه مورد توجه خریداران بوده‌اند. تبلت گلکسی تب اس 3 (Samsung Galaxy Tab S3) این شرکت به تازگی از راه رسیده است.

کره‌ای‌ها در این تبلت جدید تغییرات متعددی را به نسبت نسخه قدیمی آن، گلکسی تب اس 2 (Samsung Galaxy Tab S2)، اعمال کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم این دو نسل قدیمی و جدید تبلت سامسونگ را با هم مقایسه کنیم.

آیا پرداخت هزینه بیشتر جهت خریداری نسل جدید از این سری محصولات سامسونگ کار هوشمندانه‌ای است؟

ابعاد

گلکسی تب اس 3

هر دو گجت در ابعاد بدنه، بسیار به هم نزدیک هستند. با این حال گلکسی تب اس 3 سامسونگ به اندازه برادر قبلی خود باریک نیست. البته این نکته رو مد نظر داشته باشید، تبلت جدید سامسونگ با ضخامت 6 میلی‌متری هنوز هم یک گجت ظریف به حساب می‌آید.

وزن

گلکسی تب اس 3

اما تفاوت‌های دو محصول در بخش وزن کمی محسوس‌تر هستند. سبک‌ترین نسخه گلکسی تب اس 3 به نسبت برادر قبلی خود 9 درصد سنگین‌تر شده است. شایان ذکر است دو مدل وای‌فای و LTE این تبلت‌ها، وزن متفاوتی دارند که در تصویر بالا، تفاوت وزن آنها کاملا مشخص است.

جنس بدنه

گلکسی تب اس 3

بدنه گلکسی تب اس 2 سامسونگ ترکیبی از فلز آلومینیوم و پلاستیک بود. اما حالا کره‌ای‌ها با حذف پلاستیک و استفاده از شیشه، محصولی لوکس‌تر را روانه بازار می‌کنند. بنابراین خبری از پلاستیک در بدنه پشتی گلکسی تب اس 3 نیست.

رنگ‌بندی

گلکسی تب اس 3

هر دو تبلت در دو نسخه مشکی و سفید عرضه شده‌اند. با این حال نسل قبلی این تبلت‌ها شامل یک نسخه طلایی بود. اما خبری از مدل گلد برای گلکسی تب اس 3 نیست.

ابعاد صفحه نمایش

گلکسی تب اس 3

هر دو تبلت از صفحه نمایش 9.7 اینچی با نسبت ابعاد 4:3 بهره می‌برند و شاهد تغییری در این زمینه نیستیم.

رزولوشن صفحه نمایش

 گلکسی تب اس 3

به نظر می‌رسد مهندسان کره‌ای دلیلی برای اعمال تغییرات در این بخش نیز نداشته‌اند. رزولوشن هر دو تبلت 2048 در 1536 با تراکم پیکسلی 264 پیکسل در هر اینچ است.

HDR

گلکسی تب اس 3

صفحه نمایش گلکسی تب اس 3 سامسونگ از HDR (محدوده دینامیکی بالا) پشتیبانی می‌کند. این صفحه قابلیت نمایش محدوده بیشتری از رنگ‌ها را به همراه دارد. اما خبری از این فناوری در تب اس 2 کره‌ای‌ها نیست.

اسپیکرها

گلکسی تب اس 3

تب اس 3 حالا با چهار اسپیکر تجربه بهتری را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. تعداد اسپیکرها در نسل قبلی این تبلت دو مورد بود. حالا با نگه داشتن تبلت جدید سامسونگ از هر طرف، تجربه شنیدن موسیقی مناسبی خواهید داشت.

حسگر اثر انگشت

گلکسی تب اس 3

هر دو تبلت از این سنسور پرکاربرد بهره می‌برند و می‌توانید آنها را با یک لمس کوتاه و سریع آنلاک کنید.

پشتیبانی از سیم‌کارت

گلکسی تب اس 3

هر دو تبلت شامل دو مدل وای‌فای و وای‌فای+LTE هستند. در صورت خریداری مدل دوم، می‌توانید از سیم‌کارت و اینترنت همراه در تبلت خود بهره ببرید.

صفحه کلید

گلکسی تب اس 3

نحوه اتصال کیبورد گلکسی تب اس 3 سامسونگ کاربر پسند‌تر از قبل شده است. نسل قبلی این تبلت تنها از کیبورد‌های بلوتوثی پشتیبانی داشت. اما کاور صفحه کلید Galaxy Tab S3 با اتصال سوزنی خود نیازی به شارژ شدن ندارد. این کیبورد را باید به قیمت 130 دلار به صورت جداگانه خریداری کنید.

قلم استایلوس

گلکسی تب اس 3

تب اس 3 سامسونگ با یک نسخه از قلم استایلوس همراه شده است.

درگاه شارژ و دیتا

 گلکسی تب اس 3

تولیدکنندگان مختلف از سال گذشته پورت‌های جدید USB نسخه C را جایگزین میکرو USB کرده‌اند. این اتفاق در نسل جدید تبلت‌های سامسونگ نیز رخ داده است و شاهد یک تغییر بزرگ در این بخش هستیم. این درگاه‌ها به صورت متقارن طراحی شده‌اند و دیگر فرقی نمی‌کند کابل را از کدام طرف به گجت خود وصل کنید.

پردازنده

گلکسی تب اس 3

سامسونگ در گلکسی تب اس 2 خود، پردازنده هشت هسته‌ای اگزینوس 5433 با فرکانس 1.9 + 1.3 گیگاهرتز را مورد استفاده قرار داد. اما حالا نسل سوم از تبلت‌های این سری سامسونگ از تراشه چهار هسته‌ای اسنپدراگون 820 با فرکانس 2.15 + 1.6 گیگاهرتز بهره می‌برد.

حافظه رم

گلکسی تب اس 3

نسخه جدید این تبلت حافظه رم بیشتری به نسبت نسل قبلی آن دارد. کاربران حالا از 4 گیگابایت حافظه رم در تبلت خود بهره می‌برند.

حافظه ذخیره‌سازی

گلکسی تب اس 3

نسل دوم از تبلت‌های سری تب اس سامسونگ از 32 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. اما حالا خریداران می‌توانند گلکسی تب اس 3 سامسونگ را در دو مدل 32 و 64 گیگابایتی خریداری کنند.

درگاه میکرو‌ اس‌دی

گلکسی تب اس 3

با این حال اگر در زمینه حافظه ذخیره‌سازی دغدغه دارید، هر دو نسل جدید و قدیمی تبلت کره‌ای‌ها از درگاه میکرو اس‌دی جهت ارتقا حافظه دستگاه پشتیبانی می‌کنند. این درگاه در گلکسی تب اس 2 سامسونگ از کارت‌های تا سقف 128 گیگابایتی و در تب اس 3 از کارت‌های 256 گیگابایتی پشتیبانی دارد.

مگاپیکسل‌های دوربین

گلکسی تب اس 3

اگر تجربه عکاسی در تبلت برایتان اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما نسل سوم از تبلت‌های سری اس سامسونگ را خریداری کنید. گلکسی تب اس 3 از دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی در عقب بهره می‌برد و یک لنز 5 مگاپیکسلی، اموری همچون مکالمات تصویری و ثبت سلفی را بر عهده دارد.

این در حالی است که نسل دوم از این تبلت با دوربین عقب و جلوی به ترتیب 8 و 2.1 مگاپیکسلی همراه بود.

باتری

گلکسی تب اس 3

ظرفیت باتری گلکسی تب اس 3 سامسونگ کمی بیشتر از برادر قبلی خود است و از 5970 به 6 هزار میلی‌آمپر ارتقا یافته است. سامسونگ عمر شارژدهی این باتری را تا 12 ساعت برای تماشای ویدیو تخمین زده است؛ با این حال میزان شارژدهی محصولات معمولا کمتر از آن چیزی است که شرکت‌های سازنده اعلام می‌کنند. در این زمینه باید منتظر بررسی‌های عملی تبلت باشیم.

نرم‌افزار

گلکسی تب اس 3

تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ از اندروید 7.0 نوقا بهره می‌برد و رابط کاربری تاچ ویز بر روی آن سوار شده است. گلکسی تب اس 2 این شرکت از اندروید 6.0 مارشملو گوگل به همراه تاچ ویز استفاده می‌کند، اما آپدیت اندروید نوقا به احتمال زیاد در ماه‌های آینده برای آن ارسال می‌شود.

مولتی تسکینگ و تقسیم صفحه

گلکسی تب اس 3

قابلیت تقسیم صفحه جهت اجرای چند اپلیکیشن به صورت همزمان، یکی از قابلیت‌های ضروری برای تبلت‌ها به شمار می‌رود و هر دو محصول در اینجا از این قابلیت پشتیبانی دارند. شایان ذکر است تمامی اپلیکیشن‌ها از قابلیت تقسیم صفحه پشتیبانی نمی‌کنند.

تاریخ عرضه

گلکسی تب اس 3

نسل دوم از تبلت‌های سامسونگ سال گذشته و در تاریخ پانزدهم آگوست 2015 عرضه شده بود. گلکسی تب اس 3 ماه گذشته در کنگره جهانی موبایل شهر بارسلونا رونمایی شد و در تاریخ 24 مارس (جمعه، 4 فروردین 1396) به قفسه فروشگاه‌های ایالات متحده آمریکا می‌رسد.

قیمت

گلکسی تب اس 3

تب اس 3 حدود 100 دلار گران‌تر از نسخه قبلی خود است و با قیمت پایه 600 دلار به فروش می‌رسد. اگر هنوز هم قصد خرید گلکسی تب 2 را دارید، باید بدانید که با کمی گشت و گذار در بازار می‌توان این محصول را در پیشنهادات ویژه و ارزان خریداری کرد.

نظر شما چیست؟

آیا با این افزایش قیمت 100 دلاری، کره‌ای‌ها امکانات و تغییرات کافی را در نسل جدید از تبلت‌های خود اعمال کرده‌اند؟ منتظر نظرات شما کاربران عزیز هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. از نظر من تفاوت چندان خاصی نداشته و بیشتر تفاوت آن در HDR و کیفیت دوربین اون بود و با توجه به نرخ و بالا کشیدن دلار نمی ارزه صد دلار بیشتر بدی

  2. به نظر من بله در s3 امکانات بهتری را ارائه نمودند البته نسبت به قیمت نمیدونم در کل گفتم اگر در بنچمارک ها هم نگاه کنید حدود 1.5 برابر از لحاظ سخت افزاری قویتر شده است،دوربین بهتر شده است وهمچین HDR بودن.

  3. از نظر من تب اس 2 بهتره،نسبت قیمت به مشخصاتش رو میگم. فقط صفحه نمایش HDR تنها ضعفش هست. من خودم تب اس دارم، تفاوت چندانی بین 2 و 3 نیست. فقط یذره لوکس تر شده. البته باحالتر شده. اما 100 دلار اختلاف بین ایندو نیست. ولی خب بعضی ها دوست دارن جدیدترین داشته باشن.