بهترين تصوير ثبت شده از انرژي تاريک توسط قوي ترين دوربين ديجيتال جهان منتشر شد

 نور ستارگان باقي مانده از كهكشان‌هاي دور در هشت ميليارد سال قبل، در سفر طولاني به سوي زمين، توسط قدرتمندترين دوربين ديجيتال جهان در شيلي ثبت شد. پرتوهاي قديمي از ميان تعداد بي‌شماري از كهكشانهاي دور گذر كرده و راه خود را به سوي دستگاه نقشه‌برداري موسوم به دوربين انرژي تاريك در بالاي كوههاي شيلي باز كرده‌اند.

 اين نور ممكن است بتواند پاسخي را براي يكي از بزرگترين اسرار فيزيك در مورد چرايي سرعت گسترش جهان ارائه كند.اگرچه انرژي تاريك حدود 75 درصد از محتواي جرم-انرژي جهان را در بر گرفته، اما دانشمندان هيچ درك كاملي در مورد آن ندارند.انرژي تاريك يكي از اصلي‌ترين مسائل باقي مانده پيش روي علم قرن 21 است. اين نيروي اسرارآميز به نظر مي‌رسد كه سرعت گسترش جهان را افزايش مي‌دهد.شناسايي موجوديت و نيروي آن در سال 1998 باعث كسب جايزه نوبل فيزيك براي سه دانشمند شد.

تصویر گرفته شده در ابعاد بزرگتر

پروژه بررسي انرژي تاريك(DES) اعلام كرده كه اين دوربين كه ساخت آن توسط دانشمنداني از سه قاره براي هشت سال بطول انجاميده بود، موفق به ثبت اولين تصوير خود شده است.اولين تصوير از آسمان جنوبي توسط اين دوربين 570 مگاپيكسلي در 12 سپتامبر(22 شهريور) به ثبت رسيد.

تصوير آزمايشي از خوشه 47 Tuc در فاصله 17 هزار سال نوري

دوربين DES تقريبا به اندازه يك باجه تلفن بوده و قدرتمندترين ابزار بررسي در نوع خود به شمار مي‌رود. اين دوربين مي‌تواند نور 100 هزار كهكشان را تا فاصله هشت ميليارد سال نوري در هر تصوير خود به ثبت برساند.مجموعه 62 دستگاه اين دوربين از حساسيت بسيار دقيق براي نور بسيار قرمز برخوردار بوده و به دانشمندان در سراسر جهان اجازه مي‌دهد تا بررسي‌ها خود را از مطالعات سياركها در منظومه شمسي گرفته تا درك منشا و سرنوشت جهان دنبال كنند.

تصوير بزرگنمايي شده دوربين انرژي تاريك از مركز 47 Tuc

دانشمندان از اين دوربين جديد براي انجام بزرگترين بررسي كهكشاني تاكنون استفاده كرده و از اين اطلاعات براي مطالعه انرژي تاريك با بررسي خوشه‌هاي كهكشاني، ابرنواخترها و انبوه مقياس بزرگ كهكشاني بهره خواهند برد.
اين پروژه قرار است در ماه دسامبر پس از تكميل آزمايشات دوربين آغاز شده و از شرايط جوي كوههاي آلپ در شيلي براي ارسال تصاوير با بيشترين وضوح ديده شده در چنين پژوهش نجومي ميدان گسترده بهره خواهد برد.اين پروژه طي پنج سال ماموريت خود به ساخت تصاوير رنگي دقيق از يك هشتم آسمان يا 5000 درجه مربع براي شناسايي و اندازه‌گيري 300 ميليون كهكشان، 100 هزار خوشه كهكشاني و 4000 ابرنواختر خواهد پرداخت.

دوربين انرژي تاريك بر روي تلسكوپ بلانكو در شيلي


منبع : universetoday