اختلال در خدمات عمومی اینترنت

توضیح شرکت ارتباط مشترک شهر در مورد اختلال در خدمات عمومی اینترنت

در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر ایجاد اختلال اینترنت در 58 شرکت و سازمان دولتی و خصوصی منتشر شد. طبق اخبار منتشر شده، این اختلال بر اثر تخریب دکل مخابراتی سایت ایمیدرو از سوی شرکت ارتباطات شهر ایجاد شده و مشکلات زیادی را در راه ارائه خدمات شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به وجود آورده بود. اکنون، شرکت ارتباط مشترک شهر شهرداری تهران در خصوص جمع‌آوری دکل 45 متری غیر مجاز و اختلال در خدمات عمومی اینترنت توضیحاتی را ارائه داده است.

شرکت ارتباط مشترک شهر با انتشار یک بیانیه، در مورد اختلال در خدمات عمومی اینترنت در شرکت‌ها و سازمان‌ها توضیح داده است. بر اساس این بیانیه، در روزهای اخیر اخباری در رابطه با اختلال در خدمات عمومی اینترنت در 58 شرکت و سازمان خصوصی و دولتی توسط شرکت ارتباط مشترک شهر منتشر شده بود که لازم است به منظور تنویر افکار عمومی، موارد قانونی برخورد با متخلفان نصب دکل‌های مخابراتی و اینترنتی غیرمجاز بیان شود:

اختلال در خدمات عمومی اینترنت

پاسخ شرکت ارتباط مشترک شهر به جمع‌آوری دکل مخابراتی غیرمجاز و ایجاد اختلال در خدمات عمومی اینترنت

1. شرکت ارتباط مشترک شهر به عنوان مجری مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به تاریخ 17 خرداد 1390، برای حسن اجرای این قانون، نسبت به اصلاح وضعیت دکل‌های مخابراتی شهر تهران با روش‌های اشتراک‌گذاری دکل یا جابجایی دکل‌های غیرمجاز به نقاط مناسب و یا واگذاری فضاهای شهری به منظور ایجاد سایت‌های دارای چارچوب ضوابط نصب، اقدام می‌کند.

2. در رابطه با دکل نصب شده در سایت ایمیدرو، شهرداری تهران طی فرایندی که بیش از یک سال به طول انجامید، از سال 1394 به مالک این ملک اخطار داد و سپس رای کمیسیون ماده 100 شهرداری در مورد جمع‌آوری این دکل در اسفند 95 صادر شد؛ بنابراین، حکم صادره لازم‌الاجرا بوده و نسبت به اجرای آن، اقدام شد. در طول این مدت به دفعات به صاحب دکل مهلت داده و بر لزوم جابجایی دکل تاکید شده بود اما توجهی به آن نشد.

3. در جریان اجرای حکم قانونی جمع‌آوری دکل غیرمجاز 45 متری در ساختمان ایمیدرو، هیچگونه آسیب و تخریبی به سازه‌های مخابراتی وارد نشد و برخلاف بزرگ‌نمایی‌های مطرح شده، سازه مخابراتی نصب شده در ایمیدرو با رعایت اصول مهندسی و روش‌های استاندارد جمع‌آوری شد.

4. مسئولیت ایجاد اختلال در خدمات عمومی اینترنت به شرکت اینترنتی خدمات‌دهنده مربوط می‌شود؛ چرا که این شرکت به دفعات اخطارها و مهلت‌های قانونی شهرداری تهران را دریافت کرد اما با بی‌توجهی به اخطارها و به خطر انداختن سلامت شهروندان، منجر به بروز مشکل برای کاربران اینترنتی خود شد.

5. طبق قوانین ارائه سرویس‌های مخابراتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های صاحب دکل باید هر ساله حداقل 10 درصد ارتباطات رادیویی را به بستر فیبر نوری منتقل کنند و ارتباطات اینترنتی مهم به ویژه ارتباطات دولتی و حاکمیتی را از طریق ارتباطات فیبر نوری با هاستینگ دیتاسنتر ملی ارائه کنند. از سوی دیگر، ارتباط‌های این‌چنینی نباید بدون سیستم‌های پشتیبان و جایگزین ارائه شوند؛ اما دکل نصب شده در سایت ایمیدرو، غیراستاندارد و ناایمن بوده و فاقد شرایط قانونی و استانداردهای دکل مخابراتی بوده است.

6. بر خلاف اخبار منتشر شده، بیشتر سیستم‌های نصب شده بر روی این دکل از نوع آماتوری/تجاری و در باند 5.8 گیگاهرتز بوده و نمی‌تواند ارتباطات با اهمیت دولتی را پوشش دهد. شرکت صاحب دکل در سال‌های اخیر نسبت به استفاده از فیبر نوری شبکه مترو اقدام کرده اما این امر تنها در دامنه زیرساختی بوده و به دلایل منفعت‌طلبانه، شرکت از جایگزینی رادیوهای فوق توسط فیبر نوری خودداری کرده است.

7. قرارداد صاحب ملک برای واگذاری محل نصب دکل به شرکت مذکور از مدت‌ها پیش منقضی شده و ارائه خدمات ارتباطات رادیویی به شرط اخذ مجوز از شرکت ارتباط مشترک شهر، به شرکت دیگری واگذار شده است.

در پایان به اطلاع می‌رسانیم که تمامی اسناد و مراتب به فرمانداری تهران به عنوان تاییدکننده مصوبه و قوانین نصب دکل ارائه شده و این مرجع نیز بر اجرای احکام قانونی در این مورد و جمع‌آوری دکل های غیرمجاز تاکید کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*