حجم خوری اینترنت

آیا حجم خوری اینترنت واقعیت دارد؟ استفاده نادرست از اینترنت، کاربران را به اشتباه می‌اندازد

پس از شکایت‌های بسیار زیاد کاربران از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت، کمیته‌ای برای بررسی حجم اینترنت همراه تشکیل شد. در نتیجه مشخص شد که آن چه باعث پایان حجم بسته های اینترنت می‌شود، مصرف نادرست مشترکان است. در واقع موضوع حجم خوری اینترنت واقعیت ندارد و استفاده مشترکان از فایل‌های ویدیویی که حجم بالایی دارند باعث تمام شدن حجم بسته‌ها می‌شود.

پس از روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی، تعداد کاربران اینترنت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و ضریب نفود دسترسی به اینترنت به مراتب بیشتر از قبل شد. اما مشکلی که همواره وجود داشته پایان زودهنگام بسته های اینترنت بوده و مشترکان، اپراتورهای موبایل را به حجم خوری اینترنت متهم می‌کنند. مسئولان مربوطه نیز دائما با رد این شایعه، بر لزوم آگاهی مشترکان از نحوه مصرف اینترنت تاکید می‌کردند.

حجم خوری اینترنت

کاربران به خاطر سهولت دسترسی، بیشتر از اینترنت همراه استفاده می‌کنند اما در موارد زیادی، مشترکان هر سه اپراتور تلفن همراه یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل، از اتمام زودهنگام بسته‌های خریداری شده گلایه می‌کنند. به همین دلیل، رقابت شدیدتری بین اپراتورها ایجاد شد و هر یک از آن‌ها تلاش کردند تا با ارائه بسته‌های تشویقی، مشترکان بیشتری را به خود جذب کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بیکار ننشست و اقدامات زیادی را جهت تعدیل تعرفه اینترنت موبایل انجام داد تا شرایط دسترسی آسان‌تر مردم به این خدمات فراهم شود.

قول پیگیری وزیر ارتباطات در خصوص رسیدگی به شکایات مشتریان

مسئولان وزارت ارتباطات همواره از عملکرد اپراتورها در این زمینه دفاع کردند اما سامانه 195 نیز برای رسیدگی به شکایات مشترکان اعلام شد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، گفت:

با توجه به مطالبی که شما دوستان در پست‌های قبلی در مورد حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن اعلام کردید، کمیته ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شد. لطفا اطلاعات دقیق از مشکلات خود را به سامانه و شماره تلفن 195 اعلام کنید.

از سوی دیگر، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز اعلام کرد که این سازمان، بررسی‌های لازم را در خصوص کم‌فروشی اینترنت یا به اصطلاح حجم خوری اینترنت اپراتورها انجام خواهد داد؛ اما وزیر ارتباطات در پاسخ به این ادعا، تاکید کرد که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات اپراتورها، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هستند و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، اختیاری در این مورد ندارد.

طراحی اپلیکیشن برای محاسبه حجم مصرفی مشترکان

به گفته‌ی واعظی، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، نرم افزاری برای بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران بر روی سایت خود قرار داده است. کسانی که اپراتورها را به حجم خوری اینترنت متهم می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته، استفاده از اینترنت تنها به دانلود چند عکس یا متن محدود می‌شد و حجم اینترنت آن‌ها برای مدت بیشتری دوام می‌آورد، اما اکنون دانلود سه تا 4 فایل ویدیویی به اندازه چند برابر فایل‌های عکس و متن، حجم مصرف می‌کند.

حجم خوری اینترنت

در گزارشی که از سوی کمیته ویژه بررسی حجم اینترنت منتشر شد، اتفاق خاصی در این مورد رخ نداده و در واقع استفاده نادرست از اینترنت، کاربران را به اشتباه می‌اندازد. پیش از این، کاربران از بسته اینترنت خود برای متن و نهایتا چند عکس استفاده می‌کردند اما امروزه میزان دانلود ویدیو و حتی کتاب افزایش پیدا کرده است. وزیر ارتباطات در این باره عنوان کرد که تعداد کاربران اینترنت بسیار زیاد است و دلیلی برای کم فروشی اپراتورها و حجم خوری اینترنت وجود ندارد. محاسبه استفاده کاربران از اینترنت به صورت دستی نیست و به طور کاملا هوشمند انجام می‌شود و به همین دلیل ما معتقدیم که کم‌فروشی در کار نیست. با این حال به کاربران محترم پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای نشان دادن میزان مصرف اینترنت را دانلود کرده و حجم مصرفشان را به صورت شفاف رویت کنند.

اصطلاح حجم خوری اینترنت درست نیست

محمود واعظی همچنین در مورد پیگیری‌های به عمل آمده درباره انتقادات کاربران گفت:

بررسی‌های فشرده‌ای که بر روی این موضوع و شکایات ثبت شده در سامانه 195 صورت گرفته، گویای آن است که اپراتورها هیچ تخلفی در این زمینه مرتکب نشده‌اند. این که در برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها از اصطلاح حجم خوری اینترنت استفاده می‌شود، تعبیر درستی نیست. در حال حاضر تمام امور اپراتورها به صورت هوشمند انجام می‌شود و امکان تغییر حجم مصرفی مشترکان وجود ندارد. ما در ابتدا تصور می‌کردیم که شاید در سیستم فروش این اپراتورها مشکلی وجود داشته باشد اما پس از بررسی وضعیت به این قطعیت رسیدیم که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بنابراین آنچه که باعث پایان زودهنگام حجم بسته های اینترنت می‌شود، استفاده نادرست مشترکان از اینترنت و دانلود فایل‌های ویدیویی است که حجم اینترنت را با سرعت بالایی به پایان می‌رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. همه دروغ میگن فقط شما هستید که میفهمیدو راست میگید!!!سواد مختص شماست!

  2. به نظر من که هنوز حجم خوری ادامه داره,من از اینترنت خودم نسبت به گذشته اصلا رازی نیستم,

  3. تا پارسال بود حجم خوری بعد من ی نرم افزار نصب کردم که دقیق حساب میکرد بعد یکی دوماه برنامه دچار مشکل شد بدون دلیل دیگه حساب نمیتونست بکنه میزد 100گیگ یا 500گیگ .بعد یه مشکل که الان داره بسته میخری تا ساعت 12ظهر ساعت 11تا12نمیتونی استفاده کنی یعنی تا میخوای دانلد کنی اینترنت قطع میشه اصلا ی مسخره بازی