کاهش مضرات امواج موبایل

17 توصیه برای کاهش مضرات امواج موبایل

آنچه واضح است، ناگزیر بودن انسان به استفاده از تکنولوژی‌های روز است، تکنولوژی‌هایی که با وجود آوردن آسودگی به زندگی ما، بدون ضرر نیستند. واقعیت این است در هر جایی که گوشی موبایل آنتن می‌دهد و یا لپ تاپ و گوشی هوشمند یک شبکه وای فای را پیدا می‌کند، امواج الکترومغناطیسی وجود داشته و از بدن ما نیز عبور می‌کنند. دو راه بیشتر پیش روی ما نیست؛ شهر را ترک کرده و در منطقه‌ای دور افتاده زندگی کنیم، یا اینکه در دل شهرهای بزرگ و تکنولوژیک باقی مانده و راهی برای کاهش مضرات امواج موبایل پیدا کنیم.

تنها راه حل پیش‌رو، خروج از شهرها و یا یافتن روش‌هایی برای کاهش مضرات امواج موبایل است

وقنی هر نسل جدید شبکه موبایل معرفی می‌شود، امکانات فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد که ناشی از کاهش طول موج‌های این شبکه و افزایش قدرت آن است. به عنوان نمونه امواج شبکه موبایل 5G، که انتظار می‌رود تا چند سال دیگر به صورت یک استاندارد دربیاید، از آنچه تصورش را می‌کنید قدرتمندتر است و درست به همین دلیل دستیابی به سرعت‌های چند گیگابایتی با آن ممکن می‌شود. پس با معرفی هر نسل، یافتن ترفندهایی برای کاهش مضرات امواج موبایل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دانشمندان هنوز بر این باورند هیچ سندی برای مضر بودن این امواج وجود ندارد. این عقیده از پایه و اساس اشتباه نیست، اما نمی‌توان نقش شرکت‌های تکنولوژیک را در آن نادیده گرفت، چرا که با علنی شدن این موضوع، استفاده و در ادامه فروش محصولاتشان کاهش پیدا خواهد کرد. آزمایش‌های زیادی توسط عده‌ای دیگر از دانشمندان به ثبت رسیده‌اند که مضرات امواج موبایل را نشان می‌دهند.

کاهش مضرات امواج موبایل

پختن یک تخم مرغ قرارگرفته بین دو گوشی در حال مکالمه و بیهوش شدن یک خرگوش بعد از قرار گرفتن یک موبایل در حال تماس در قفسش برای یک ساعت، نمونه‌ای از این آزمایش‌ها هستند. افزایش سرطان‌های گوناگون، افزایش تومورهای مغزی، سر دردهای مزمن هنگام استفاده از گوشی موبایل از دیگر دلایلی هستند که ما را به یافتن روش‌هایی برای کاهش مضرات امواج موبایل تشویق می‌کنند. خوشبختانه راهکارهای ساده‌ای وجود دارند و در صورت رعایت کردنشان، نگرانی خاصی از بابت سلامتی باقی نخواهد ماند.

از تلفن ثابت استفاده کنید

عادت به استفاده مداوم و 24 ساعته از گوشی موبایل، سبب شده تا حتی در زمان دسترسی به تلفن ثابت، گوشی موبایل خود را برای برقراری تماس ترجیح دهیم. در نظر داشته باشید موضوع نگران‌کننده، زمان برقراری مکالمه است، چرا که امواج موبایل در این حین چندین برابر می‌شوند. پس تا جایی که ممکن است از تلفن ثابت برای برقراری تماس استفاده کنید.

کاهش مضرات امواج موبایل

پیامک و پیام‌رسانی را جایگزین کنید

در زمان ارسال پیامک، نه تنها خبری از امواج پیوسته حین برقراری تماس نیست، بلکه گوشی موبایل را نیز کاملا به گوش و مغز خود نمی‌چسبانید! ارسال پیامک ابتدا بر مکالمه و سپس بر پیام‌رسان‌های مبتنی بر اینترنت ارجحیت کامل دارد. در زمان استفاده از پیام‌رسان‌ها، اگرچه مجددا گوشی را به مغز خود نزدیک نمی‌کنید، اما به دلیل اتصال به اینترنت، همچنان داده‌های خود را از طریق امواج پیوسته و قدرتمند موبایل جابه‌جا می‌کنید.

کاهش مضرات امواج موبایل

استفاده مداوم از اینترنت را کنار بگذارید

برخی از کاربران به صورت دائمی به اینترنت متصل هستند. اگر شغل و کار شما به این موضوع وابسته نیست، حتما این عادت را کنار بگذارید. در زمان اتصال به اینترنت موبایل، داده‌ها به صورت دائمی در حال دریافت‌شدن و ارسال هستند و تشعشعات ناشی از این اتصال، تا شعاع یک متری مضرات زیادی را بر روی افراد می‌گذارند. برای کاهش مضرات امواج موبایل ، تا جایی که ممکن است زمان اتصال خود به اینترنت را کاهش دهید.

کاهش مضرات امواج موبایل

تا برقراری تماس و پاسخ کاربر مقصد صبر کنید

بر اساس تحقیقات، اوج تشعشات موبایل در زمان تلاش برای برقراری تماس و پیش از پاسخ کاربر مقابل است. برای کاهش مضرات امواج موبایل بر روی خود، حتما گوشی را تا زمان پاسخ کاربر مقصد در دست نگه دارید و برای شنیدن بوق ممتد اصراری نداشته باشید، چون جز ضرر هیچ فایده دیگری ندارد. خوشبختانه هم در گوشی های موبایل قدیمی و هم در گوشی های هوشمند، به محض پاسخ دادن کاربر مقصد، ثانیه شمار تماس فعال شده و کاربر مبدا را مطلع می‌کند. همچنین در گوشی های هوشمند به محض پاسخ طرف مقابل، یک لرزش کوچک ایجاد می‌شود، به این معنی که اکنون باید گوشی موبایل را کنار گوش خود ببرید.

کاهش مضرات امواج موبایل

زمان مکالمه‌های خود را شدیدا کاهش دهید

بیشترین میزان تشعشع در زمان برقراری مکالمه است. در نظر داشته باشید امواج موبایل همه‌جا وجود دارند، اما وقتی یک دریافت‌کننده همچون گوشی موبایل را به دست می‌گیریم، در حال جذب آن‌ها به سمت خود هستیم. این امواج و تشعشات، در زمان برقراری تماس به اوج خود می‌رسند، به همین دلیل کارآمدترین روش کاهش مضرات امواج موبایل ، کاهش زمان مکالمات است (وقتی که امکان ارسال پیامک وجود ندارد). تحقیقات نشان می‌دهند اگر بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، مغزتان در معرض تاثیرات منفی امواج موبایل قرار می‌گیرد.

کاهش مضرات امواج موبایل

از هندزفری استفاده کنید

اگرچه حین برقراری تماس، تشعشات قوی موبایل تا شعاع یک متری وجود داشته و تاثیر خود را می‌گذارند، اما بدون شک عدم نگه داشتن گوشی در کنار مغز، شدیدا به کاهش مضرات امواج موبایل کمک می‌کند. به این منظور، یک هندزفری‌ با سیم‌ بلند تهیه کرده و حتما تا جای ممکن تماس‌های خود را با استفاده از هندزفری برقرار کنید. مراقب سلامتی دیگر اعضای بدن نیز باشید، پس بعد از اتصال هندزفری، گوشی را در جیب شلوار قرار ندهید. گزینه دیگر بعد از هندزفری، استفاده از اسپیکر است که البته علاوه بر کاهش کیفیت تماس، استفاده از آن در محافل عمومی چهره جالبی ندارد!

کاهش مضرات امواج موبایل

گوشی موبایل را در جیب شلوار و یا بر روی کمر قرار ندهید

قرار دادن گوشی بر روی کمر به وسیله یک کیف مخصوص، عادتی است که سال‌ها از منسوخ شدن آن می‌گذرد! با این حال، هنوز محل قراردادن گوشی موبایل توسط کاربران سراسر دنیا، جیب شلوار است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، امواج موبایل همواره وجود دارند، اما در زمان حمل یک دریافت‌کننده امواج، در حال جذب آن‌ها به سمت خود هستید. بر اساس یک آزمایش رسمی، مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌دهند، مقدار اسپرم‌های تولید شده توسط دستگاه تولید مثل آن‌ها به میزان 30 درصد کاهش می‌کند تا به اصطلاح پزشکان به عقیمی موقت دچار شوند. امواج الکترو مغناطیسی بسیار قوی هستند، آن‌ها را جدید بگیرید.

کاهش مضرات امواج موبایل

دستگاه‌های بدون سیم را از کودکان دور کنید

از آنجایی که مغز کودکان در حال رشد است، تاثیر امواج موبایل بر روی آن‌ها حدود پنج برابر بیشتر است. هرگز گوشی موبایل و یا تبلت خود را برای ساعت‌های طولانی به آن‌ها ندهید. البته این موضوع نباید جلوی رشد و پیشرفت کودکان را بگیرد. بهترین کار، خرید یک تبلت بدون قابلیت اتصال سیمکارت برای کودکان است تا به این وسیله آن‌ها نیز بتوانند برای مقاصد آموزشی و سرگرمی از تکنولوژی روز استفاده کنند.

کاهش مضرات امواج موبایل

گوشی موبایل را داخل پوشش‌های فلزی قرار ندهید

محفظه‌های فلزی همانند یک گیرنده قدرتمند عمل کرده و تاثیرات مخرب امواج تلفن همراه را چند برابر می‌کنند. گفتنی است استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران، تجهیزات پزشکی و پمپ بنزین نیز خطرناک است و نباید در این مکان‌ها از گوشی موبایل استفاده کرد.

کاهش مضرات امواج موبایل

میزان اس ای آر موبایل (میزان جذب اشعه برای بدن) را کنترل کنید

برای کاهش مضرات امواج موبایل ، حتما هنگام خرید یک موبایل و یا تبلت، به نرخ اس ای آر آن که توسط شرکت سازنده به صورت یک عدد بر روی جعبه درج شده توجه کنید. این عدد بیان می کند هنگام استفاده از تلفن همراه، چه مقدار از امواج جذب بدن شما می‌شود. SAR در واقع به میزان جذب اشعه موبایل توسط بدن و بافت زنده اشاره می‌کند. هرچه میزان این نرخ پایین‌تر باشد، خرید آن محصول بیشتر توصیه می‌شود.

کاهش مضرات امواج موبایل

از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید

آنتی‌اکسیدان‌ها، که از پیری و فرسودگی بدن انسان جلوگیری می‌کنند، خیلی سریع توسط امواج موبایل از بین می‌روند. از آنجایی که از امواج موبایل گریزی نیست و آن‌ها در همه جا وجود دارند، پس بهتر است تا می‌توانید آنتی‌اکسیدان‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهید.

کاهش مضرات امواج موبایل

جلوی آنتن موبایل را نپوشانید

با مسدود کردن آنتن تلفن همراه حین استفاده، میزان پرتوهای جذب شده توسط مغز افزایش پیدا می‌کند. با این کار، کارایی گوشی موبایل کاهش یافته و در ادامه مجبور به استفاده از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بهتر می‌شود و در نتیجه پرتوهای بیشتری را منتشر می‌کند.

در زمان عدم استفاده، گوشی موبایل را از خود دور کنید

محققین معتقدند تشعشعات گوشی موبایل به عنوان یک دریافت‌کننده امواج، تا شعاع یک متری در اوج خود قرار دارد. نیازی نیست تا در منزل و محل کار، گوشی را به خود بچسبانید! ترجیحا بعد از افزایش صدای زنگ برای از دست ندادن تماس‌های دریافتی، گوشی را از خود دور کنید.

کاهش مضرات امواج موبایل

از حالت آفلاین استفاده کنید

بسیاری از کاربران عادت دارند تا در زمان خواب، گوشی موبایل را بالای سرشان قرار دهند. از آنجایی که انسان به طور متوسط یک سوم روز را خواب است، با یک فاجعه روبه‌رو هستیم! کاربر حدود هشت ساعت یک دریافت‌کننده امواج الکترومغناطیس را نزدیک به مغز خود قرار می‌دهد که اصلا عاقلانه نیست. از آنجایی که اغلب کاربران از گوشی های خود به عنوان ساعت هشدار برای بیدارشدن در صبح استفاده می‌کنند، توصیه این است که برای کاهش مضرات امواج موبایل ، شب‌ها گوشی را بعد از قراردادن بر روی حالت آفلاین بالای سر خود قرار دهید. همچنین در دیگر زمان‌های عدم نیاز به برقراری تماس، ارسال پیام و یا اتصال به اینترنت، استفاده از حالت آفلاین را فراموش نکنید.

کاهش مضرات امواج موبایل

گوشی‌های موبایل را از خانم‌های باردار دور نگه دارید

از آنجایی که بدن جنین از بافت تشکیل شده است، میزان جذب امواج الکترومغناطیس توسط آن فوق‌العاده زیاد است. تمامی محققان بر این عقیده‌اند زنانی که در طول 9 ماه بارداری خود از امواج موبایل دوری نمی‌کنند، بیماری های مادرزادی گوناگونی را برای فرزند آینده خود رقم می‌‎زنند. پزشکان، همواره درباره دوری از امواج موبایل به خانم‌های باردار هشدار می‌دهند.

کاهش مضرات امواج موبایل

در وسیله نقلیه از گوشی موبایل استفاده نکنید

فراموش نکنید حین حرکت، به دلیل جابه‌جایی دریافت‌کننده و تلاش بیشتر آن برای برقراری ارتباط با ایستگاه پایه (آنتن‌های اپراتورها)، میزان تشعشعات مضر افزایش پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر، به دلیل دیواره‌های خودرو، امواج درون خودرو محبوس شده و نرخ جذب امواج افزایش پیدا می‌کند. استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی به صورت طولانی مدت، سبب بروز سردرد، سرگیجه، اختلال در هشیاری و کاهش زمان واکنش راننده می‌شود.

کاهش مضرات امواج موبایل

از آنتن‌های BTS دوری کنید

تمامی صحبت ما پیرامون مضرات امواج الکترومغناطیسی شبکه‌های موبایل است، اما این امواج از کجا می‌آیند؟ برای دریافت امواج از شبکه‌های ارتباطی و ارسال آن به گوشی های موبایل، نیاز است تا اپراتورها آنتن‌هایی را با نام (BTS –> Base Tranceiver Station) در سرتاسر شهر نصب کنند. قرار گرفتن در نزدیکی آنتن‌‎های BTS به مدت زیاد و به صورت دائمی، به طور قطع مشکلاتی اعم از افزایش فشار خون، مشکلات عصبی، نوسان در تعداد ضربان قلب و دیگر مشکلات را سبب خواهد شد. بسیاری از دانشمندان درباره مضرات تشعشعات حاصل از آنتن‌های BTS اتفاق نظر داشته و معتقدند قرار گرفتن بیش از حد در نزدیکی آن‌ها، باعث ناباروری و سرطان می‌شود. بدیهی است برای کاهش مضرات امواج موبایل ، باید از منبع تولید آن دوری کنید.

کاهش مضرات امواج موبایل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مطالبتون بسیار مفید بود
    سپاسگذارم

  2. سلام ممنون ازمطلب خوبتون…یه سوال داشتم اینکه توکوچه ماچندتاخونه اون ورتریکی ازهمسایه هامون ازبس طمع کارهست پول گرفته واجازه داده ازاین نوع آنتن ها روی خونش نصب کنن!!….خواستم بپرسم تا چندمتری این آنتن های بی تی اس ضرردارن؟خواهش میکنم جواب بدید.