موتو جی 5 پلاس

مقایسه موتو جی 5 پلاس با آیفون SE اپل؛ جنگ تمام عیار میان‌رده‌ها!

چیزی تا لحظه تحویل سال و آغاز سال 1396 میلادی باقی نمانده است؛‌ بسیاری از خریداران نیز انتخاب و خرید گوشی جدید خود را به همین روزهای آخر و یا اوایل سال بعد موکول کرده‌اند. در همین راستا این روزها سعی می‌کنیم علاوه بر مطالب راهنمای خرید به مقایسه رو در روی رقبای بزرگ بپردازیم. امروز نوبت میان‌رده‌هاست؛ گوشی موتو جی 5 پلاس (Moto G5 Plus) و آیفون SE اپل (Apple iPhone SE) در مقابل هم!

سری محصولات موتو جی شرکت لنوو در چهار نسل قبلی خود محصولات میان‌رده ایده‌آل و با کیفیتی بوده‌اند. نزدیک‌ترین محصول اهالی کوپرتینو به این سری از گوشی‌های هوشمند لنوو، آیفون SE چهار اینچی این شرکت است که البته طرفداران بسیار زیادی دارد. در این مقاله به بررسی همه جانبه این محصولات خواهیم پرداخت.

مقایسه موتو جی 5 پلاس با آیفون SE اپل

ابعاد بدنه

موتو جی 5 پلاس

گوشی‌های هوشمند بسیاری در بازار هستند که بدنه بزرگتری از گوشی موتو جی 5 پلاس لنوو دارند. با این حال همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است، این محصول همچون یک برج در برابر آیفون SE اپل قد علم می‌کند. گوشی Moto G5 حدود 21 درصد بلندتر و 25 درصد عریض‌تر از رقیب کوپرتینویی خود است.

توجه داشته باشید که میزان ضخامت موتو جی 5 لنوو مربوط به ضخیم‌ترین بخش پشتی آن می‌شود و به همین خاطر تفاوت فاحشی با ضخامت آیفون SE دارد.

وزن

موتو جی 5 پلاس

اهالی کوپرتینو همیشه طراحی و ابعاد محصولات را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند و هرگز گجت سنگین و یا ضخیم روانه بازار نمی‌کنند. در اینجا نیز آیفون SE این شرکت با 113 گرم وزن حدود 27 درصد سبک‌تر از موتو جی 5 پلاس است. این تفاوت وزن در استفاده روزانه کاملا محسوس است. بنابراین اگر وزن کم گوشی برایتان مهم است در این بخش دقت بیشتری به خرج دهید.

جنس بدنه

موتو جی 5 پلاس

سری موتو جی همیشه به عنوان میان‌رده‌های لنوو شناخته می‌شوند و تا سال گذشته نیز این شرکت با استفاده از بدنه پلاستیکی، این محصولات را با قیمت کمتری روانه بازار می‌کرد. اما امسال گوشی موتو جی 5 پلاس با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و پلاستیک طراحی شده است. در طرف مقابل محصولات کمپانی اپل همیشه از بدنه با کیفیت آلومینیومی بهره می‌برند.

رنگ‌بندی محصول

موتو جی 5 پلاس

اهالی کوپرتینو در آیفون SE ، حق انتخاب را بین چهار رنگ‌بندی برای کاربران فراهم کرده‌اند؛ نقره‌ای، طلایی، رزگلد و خاکستری. با این حال خریداران میان‌رده جدید لنوو باید بین دو رنگ‌بندی طلایی و خاکستری انتخاب داشته باشند.

مقاومت در برابر آب

موتو جی 5 پلاس

کمپانی اپل تا زمان رونمایی از آیفون SE توجهی به استانداردهای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نداشت و طبعا این محصول هیچ ویژگی‌ خاصی در این زمینه ندارد. اما موتو جی 5 پلاس تا حدی برابر نفوذ آب مقاوم است، اما خبری از استاندارد معروف IP در آن نیست.

ابعاد صفحه‌ نمایش

موتو جی 5 پلاس

بدنه بزرگتر، صفحه نمایش بیشتر! با توجه به ابعاد بدنه بیشتر موتو جی 5 لنوو، صفحه نمایش این محصول حدود 69 درصد بزرگتر از آیفون SE است. یکی دیگر از معیارهای تمایزدهنده بزرگ این دو میان‌رده همین جنبه از مشخصات آنان است. بنابراین در صورتی که صفحه نمایش بزرگ از اولویت‌های شماست، پیشنهاد می‌کنیم به سمت آیفون SE کمپانی اپل نروید.

رزولوشن صفحه نمایش

موتو جی 5 پلاس

آیفون SE اپل با تراکم پیکسلی مشابه با آیفون‌های 4.7 اینچی امروزی همراه شده است اما خبری از کانتراست و وسعت رنگ بهبود یافته در آن نیست؛ چیزی که اپل در طراحی آیفون 7 خود توجه ویژه‌ای به آن داشت. در سمت مقابل صفحه نمایش میان‌رده لنوو با رزولوشن 1920 در 1080 و تراکم پیسکلی 424 پیکسل در هر اینچ همراه شده است.

جنس صفحه نمایش

موتو جی 5 پلاس

هر دو تولیدکننده از پنل‌های IPS در صفحه نمایش محصولات خود بهره گرفته‌اند. با این حال انتظار می‌رود کمپانی اپل امسال تغییر کاربری داده و از پنل‌های OLED شرکت سامسونگ استفاده کند.

صفحه نمایش حساس به فشار

موتو جی 5 پلاس

تکنولوژی جدید و ویژه اپل برای آیفون 6 اس و نسخه پلاس آن، تاچ آی‌دی یا همان لمس حساس به فشار بود. به لطف این فناوری، صفحه نمایش محصول میزان فشار کاربر بر روی صفحه را شناسایی کرده و کارکرد خاصی را از خود ارائه می‌کند. با این حال خبری از این قابلیت در آیفون SE نیست. در سمت مقابل میان‌رده لنوو نیز از این فناوری بهره نمی‌برد.

پردازنده

موتو جی 5 پلاس

آیفون SE اپل در بخش پردازنده بسیار قدرتمند ظاهر شده است و سخت‌افزاری مشابه با پرچمداران سال 2015 اپل را به همراه دارد؛ تراشه A9 اپل با دو هسته 1.85 گیگاهرتزی. بنابراین آیفون SE به نسبت موتو جی 5 پلاس با تراشه اسنپدراگون 625 با هشت هسته 2 گیگاهرتزی سریع‌تر است.

حافظه رم

موتو جی 5 پلاس

اگر نسخه گران‌تر موتو جی 5 پلاس را خریداری کنید، حافظه رم دو برابر بیشتری در اختیار خواهید داشت. آیفون SE اپل تنها شامل مدلی با 2 گیگابایت حافظه رم است. شایان ذکر است Moto G5 Plus نیز یک نسخه با همین میزان حافظه رم را شامل می‌شود.

حافظه ذخیره‌سازی

موتو جی 5 پلاس

هر دو گوشی نسخه‌ای با حافظه داخلی 64 گیگابایت را شامل می‌شوند. با این حال نسخه ارزان‌تر آیفون SE حدود 16 گیگابایت و نسخه مربوط به موتو جی 5 پلاس 32 گیگابایت حافظه دارد.

درگاه میکرو اس‌دی

موتو جی 5 پلاس

کمپانی اپل هیچوقت رابطه خوبی با درگاه میکرو اس‌دی ندارد، چرا که همیشه می‌خواهد کاربران را به خرید نسخه‌های گران‌تر سوق دهد. آیفون SE نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر به حافظه ذخیره‌سازی بالا نیاز دارید باید مدل 64 گیگابایتی آن را خریداری کنید. در طرف مقابل میان‌رده کمپانی لنوو از یک درگاه میکرو اس‌دی جهت ارتقاء حافظه داخلی بهره می‌برد.

باتری

موتو جی 5 پلاس

ظرفیت باتری موتو جی 5 پلاس بسیار بیشتر از iPhone SE اپل است. با این حال این ظرفیت بالا را نمی‌توان لزوما معیار خوبی برای عمر شارژدهی بهتر در نظر گرفت. در این زمینه باید منتظر بررسی‌های آینده باشیم.

تکنولوژی شارژ‌ سریع

موتو جی 5 پلاس

گذشته از میزان شارژدهی، گوشی Moto G5 Plus با فناوری شارژ سریع همراه است؛ این تکنولوژی هنوز در محصولات کمپانی اپل به کار گرفته نشده است. با این حال خوشبختانه سرعت شارژ شدن باتری آیفون‌ها بسیار خوب است و کاربران مشکلی در این زمینه ندارند.

مگاپیکسل‌های دوربین

موتو جی 5 پلاس

دوربین عقب هر دو محصول با لنز 12 مگاپیکسلی همراه شده است. با این حال برخلاف دوربین 5 مگاپیکسلی موتو جی 5 پلاس در جلو، دوربین سلفی آیفون SE از یک لنز 1.2 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

قابلیت تثبیت اپتیکال تصاویر

موتو جی 5 پلاس

این قابلیت در دوربین هیچ کدام از محصولات مورد نظر به کار گرفته نشده است.

پرداخت‌های موبایلی

موتو جی 5 پلاس

اپل از قابلیت‌های متعددی در طراحی گوشی آیفون SE چشم‌پوشی کرد، اما به خاطر سرویس پرداختی خود (Apple Pay) تراشه NFC را در داخل این گوشی قرار داد. بدین ترتیب جهت انجام پرداخت‌های موبایلی مشکلی وجود نخواهد داشت.

در مقابل به خاطر فقدان این تراشه در میان‌رده موتورولا، خبری از پرداخت‌های موبایلی و اندروید پی در آن نخواهد بود.

حسگر اثر انگشت

موتو جی 5 پلاس

حسگر تشخیص اثر انگشت هر دو گوشی در بخش جلویی آنها قرار گرفته است.

نرم‌افزار

موتو جی 5 پلاس

اینجا دوباره باید به مقایسه اندروید 7.0 نوقا با iOS 10 بپردازیم که چه تفاوت‌هایی با هم دارند. در این زمینه قبلا مقالات متعددی در گجت نیوز منتشر کردیم که می‌توانید آنها را مطالعه نمایید. شایان ذکر است اندروید نوقا در موتو جی 5 پلاس شباهت بسیار زیادی به اندروید خام گوگل دارد و لنوو کمترین تغییرات را در آن اعمال کرده است.

تاریخ عرضه

موتو جی 5 پلاس

موتو جی 5 پلاس کمپانی لنوو این ماه عرضه می‌شود، در حالی که آیفون SE کم کم تولد یک‌سالگی خود را جشن می‌گیرد. هنوز مشخص نیست اهالی کوپرتینو سری SE را در سال 2017 به‌روزرسانی می‌کنند یا خیر، اما به زودی در این زمینه خبرهایی منتشر خواهد شد.

قیمت

موتو جی 5 پلاس

آیفون SE و موتو جی 5 پلاس به ترتیب با قیمت 229 و 399 دلار به فروش می‌رسند. با انتخاب محصول کمپانی لنوو حدود 170 دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. با این حال در صورت انتخاب آیفون SE ، از یک گوشی با کیفیت و لوکس کوپرتینویی بهره خواهید برد. با توجه به اطلاعات بالا امیدواریم به خوبی بتوانید انتخاب خود را انجام داده و سال 96 گوشی مناسب و خوبی را خریداری کنید.

برنده کدام است؟

همانطور که دیدید، هر دو محصول شامل نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. با توجه به اطلاعات بالا، به نظر شما کدام‌ یک از محصولات بالا برتری بیشتری نسبت به رقیب خود دارد؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان مطلب به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*