فناوری OLED ال جی

تفاوت‌های فناوری OLED ال جی با QLED سامسونگ در صنعت تلویزیون

به تازگی شرکت سامسونگ فناوری جدیدی را در صنعت تلویزیون به نام QLED پدید آورده است؛ اما جالب است بدانید که این علامت اختصاری به چه معناست و با فناوری OLED ال جی چه تفاوتی دارد؟ اگرچه این دو علامت اختصاری شباهت زیادی به یکدیگر دارند و ممکن است آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید اما باید بدانید که این دو فناوری به کلی با یکدیگر متفاوت هستند؛ به این صورت که یکی از آن‌ها یک فناوری جدید با کیفیت خارق‌العاده است و دیگری نسخه‌ای به‌روز شده از یک فناوری قدیمی!

تفاوت اصلی این دو تلویزیون در نحوه نوردهی و نشان دادن تصویر است. OLED به معنی دیود ارگانیک با قابلیت خود نوردهی هر پیکسل است. این فناوری باعث می‌شود هر پیکسل به ‌تنهایی روشن و خاموش شود. قابلیت مستقل بودن هر پیکسل باعث شده که وقتی جریان الکتریکی از پیکسلی عبور نمی‌کند، پیکسل کاملا سیاه بوده و در مجموع سیاهی عمیق و بی‌نقصی را به نمایش می‌گذارد؛ امری که تلویزیون‌ OLED مثل مدل‌های پیشرفته شرکت ال‌ جی شهرت خود را مدیون آن است. در اصل مشکی این تلویزیون‌ها از مدل‌های پلاسما هم بهتر است و به خاطر اینکه هر پیکسل در لحظه خاموش می‌شود دیگر اثر بعد از روشنایی و نمایش نور کم در آن به وجود نمی‌آید.

فناوری OLED ال جی

تفاوت سیاهی تصویر در تلویزیون QLED سامسونگ با فناوری OLED ال جی

در مقابل، QLED تنها یک اصطلاح تاکتیکی بازاریابی است و در اصل در این تلویزیون‌ها از همان فناوری LCD با نور پس‌زمینه LED استفاده می‌شود. این نور یا از کناره‌ها و یا از پس‌زمینه تابیده می‌شود و نور تابیده‌شده از LED از پنل اصلی عبور کرده و تصویر را به نمایش درمی‌آورد. به خاطر همین امر میزان سیاهی تصویر بسیار با تصویر OLED فاصله داشته و اصلا قابل ‌مقایسه با آن نیست. البته این پنل‌ها از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند تا میزان سیاهی تصویر را افزایش دهند و در مواردی موفق هم شده‌اند؛ ولی معمولا این فناوری‌ها باعث عملکرد ضعیف‌تر در بخش‌های دیگر می‌شوند.

فناوری OLED ال جی

یکی از این فناوری‌ها به اسم کاهش نور منطقه‌ای شناخته می‌شود. در این فناوری، صفحه ‌نمایش به چند قسمت مختلف تقسیم‌شده و با توجه به تصویر، نور مناطقی که تیره هستند خاموش شده و میزان سیاهی تصویر بیشتری نشان می‌دهند. یکی از مشکلاتی که این فناوری دارد نشان دادن هاله نور دور تصاویر روشن در تصویر است. این امر به خاطر تداخل نوردهی دو منطقه کنار هم اتفاق می‌افتد. چاره این کار بیشتر کردن تعداد مناطق نوردهی است و حتی LCD هایی با 600 نقطه کاهش نور هم وجود دارند ولی اصلا قابل مقایسه با فناوری OLED ال جی و 8 میلیون پیکسل که هر کدام مثل نقاط کاهش نور عمل می‌کنند، نیست. تلویزیون OLED ال‌ جی نه‌ تنها سیاهی بی‌نقص‌تری نشان می‌دهد بلکه دقت تفکیک نور بسیار بالاتری دارد.

حال اگر سامسونگ از همان پنل LCD با نور پس‌زمینه LED استفاده می‌کند، چرا اسم جدیدی روی آن گذاشته است؟ حرف Q در عبارت QLED به خاطر قابلیت quantum dot است. با اینکه پوشش نانو که روی LED قرار می‌گیرد، فناوری جدیدی نیست اما سامسونگ حس می‌کند قابلیت‌های تلویزیون LCD و LED را گسترش داده و می‌تواند با فناوری OLED ال جی رقابت کند. آخرین نسخه از این فناوری نه‌تنها طیف رنگ وسیع‌تری را به نمایش می‌گذارد بلکه نور بیشتر و بهره‌وری بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد.

فناوری OLED ال جی

به‌هرحال فناوری OLED ال جی جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری تلویزیون‌های امروزی محسوب شده و پنل‌هایی با اسم مشابه مثل QLED تنها همان LCDهای قدیمی با ظاهری نو و فناوری‌های نه‌چندان موفق هستند. ال ‌جی به‌عنوان پیشروترین شرکت این صنعت به طرز چشمگیری این فناوری مبتکرانه را توسعه داده و هرساله آن را بهتر و باکیفیت‌تر از قبل می‌کند. به ‌گونه‌ای که امسال شاهد نمایش تلویزیون‌ های OLED به باریکی کاغذ دیواری توسط این شرکت بودیم که روی دیوار نصب ‌شده و به خاطر کیفیت بالای تصویر توهم تماشا کردن یک پنجره را منتقل می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه