دوربین دوگانه موبایل

شرکت‌های مختلف چگونه دوربین دوگانه موبایل را پیاده‌سازی می‌کنند؟

در نمایشگاه MWC 2017 شاهد پررنگ شدن نقش یک تکنولوژی در عرصه گوشی های هوشمند بودیم. در کنگره جهانی موبایل امسال، سه گوشی مجهز به دوربین دوگانه معرفی شدند (ال جی جی 6 – هواوی پی 10 – هواوی پی 10 پلاس) که خبر از هرچه پررنگ‌تر شدن این سبک از طراحی در دنیای گوشی های هوشمند دارد. جالب است بدانید این تکنولوژی اتفاق جدیدی نیست و پیشینه آن به شش سال قبل بازمی‌گردد، زمانی که گوشی اچ تی سی Evo 3D به عنوان نخستین گوشی با توانایی ضبط ویدیوهای سه بعدی معرفی شد. اگرچه هنوز خط مشی مشخصی برای استفاده از دوربین دوگانه موبایل وجود ندارد، اما رفته رفته گوشی‌سازان بیشتری به تحقیق پیرامون آن روی می‌آورند.

در ظاهر، استفاده از دوربین دوگانه به ثبت تصویری ختم می‌شود که بدون شک در مقایسه با زمان استفاده از یک سنسور، در وضعیت بهتری قرار دارد. با وجود مشخص بودن این وضعیت، هر گوشی‌ساز رویه جداگانه‌ای را برای ساخت دوربین دوگانه موبایل پیش گرفته است. این موضوع، طرفداران عکاسی را برای انتخاب با مشکل مواجه می‌کند، اما خوشبختانه در مدت زمان اخیر، بیشتر در جریان روند کاری شرکت‌های مطرح و همچنین تکنولوژی‌های آن‌ها برای ساخت دوربین دوگانه موبایل قرار گرفته‌ایم.

روش اپل برای ساخت دوربین دوگانه موبایل

دوربین دوگانه موبایل

نمونه تصویر حالت پورتره دوربین آیفون 7 پلاس

یکی از مدعیان اصلی در این تکنولوژی را باید آیفون 7 پلاس دانست که پتانسیل‌های عکاسی بالایی دارد. این گوشی در سال گذشته و به عنوان برادر بزرگتر محصول 2016 اپل عرضه شد و ویژگی را به همراه داشت که خبری از آن در آیفون 7 نبود. اپل با استفاده از دوربین دوگانه موبایل در این گوشی تلاش کرد تا یک ضعف تقریبا مهم را در گوشی های هوشمند رفع کند؛ اگرچه زوم دیجیتال همواره و بدون شک در تمامی دوربین‌ها وجود دارد، اما نبود قابلیت زوم اپتیکال واقعا در گوشی های هوشمند احساس می‌شود.

اپل این مشکل را با استفاده از یک ایده نه چندان زیبا اما خلاقانه در آیفون 7 پلاس حل کرد. در دوربین دوم پشت این گوشی، یک لنز تله فوتو متفاوت استفاده شده که همیشه در حالت بزرگنمایی قرار دارد. در زمان‌های مورد نیاز، عکاسی بین این لنز و لنز اصلی جابه‌جا می‌شود. به لطف رابط نرم افزاری تعریف شده برای دوربین دوگانه این گوشی، همه چیز خیلی ساده و روان پیش رفته و خللی در عملکرد آن مشاهده نمی‌شود.

دوربین دوگانه موبایلیکی دیگر از اثرات فرعی استفاده از دوربین دوگانه موبایل به این نحو، فواصل کانونی مختلف دو لنز است که خوشبختانه اپل آن را به خوبی مدیریت کرده و حالت عمودی و یا پورتره (Portrait Mode) را در دوربین این گوشی قرار داده است. اگرچه این حالت مدتی بعد از عرضه گوشی و طی یک به روزرسانی به آن افزوده شد، اما همچنان به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های دوربین گوشی آیفون 7 پلاس شناخته می‌شود.

به طور خلاصه، کارکرد حالت پورتره را باید اینطور عنوان کرد که تصویر دو دوربین در یک تصویر ترکیب شده و شخص و یا شی منظره جلوی عکس، تنها چیزی است که فوکوس بر روی آن صورت می‌گیرد. اگرچه ممکن است این افکت در مقایسه با حالت مشابه در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR کمی مصنوعی به نظر برسد، اما با توجه به نرم افزاری بودن آن عملکردی فوق‌العاده و باورنکردنی دارد.

آیفون 7 پلاس شناخته‌ شده‌ترین گوشی دارای دوربین دوگانه موبایل با این سبک از عملکرد است، اما تنها گوشی دارای این ویژگی نیست. در نمایشگاه CES 2017 شاهد معرفی گوشی ایسوس زنفون 3 زوم (ZenFone 3 Zoom) با همین سبک عملکرد بودیم، با این تفاوت که امکان بزرگنمایی آن سه برابر بیشتر شده و قابلیت‌های فوکوس آن بهبود یافته است. زنفون 3 زوم همچنین به حالت پورتره مخصوص به خود مجهز شده است. برای قضاوت درباره عملکرد دوربین دوگانه این گوشی باید تا زمان تست عکاسی به وسیله آن منتظر بمانیم.

روش ال جی برای ساخت دوربین دوگانه موبایل

ماه‌ها پیش از عرضه آیفون 7 پلاس، شاهد حضور ال جی جی 5 و دوربین دوگانه آن بودیم، گوشی که به طور واضح به یک نماد شکست برای ال جی تبدیل شد. به جز دوربین دوگانه موبایل ، ویژگی مهم دیگر ال جی جی 5 طراحی ماژولار بود که متاسفانه استقبال خوبی از آن نشد. در ال جی جی 6 اگرچه خبری از طراحی ماژولار نیست، اما همچنان یک دوربین دوگانه موبایل با سنسور دوم بهبود یافته در پشت آن به چشم می‌خورد.

ال جی روش کاملا متفاوتی را برای پیاده‌سازی دوربین دوگانه به کار می‌برد و به نوعی می‌توان آن را کاملا بالعکس عملکرد دوربین دوگانه آیفون 7 پلاس دانست. اگرچه دوربین آیفون 7 پلاس همواره در حالت زوم (بزرگنمایی مثبت) قرار دارد، اما در دوربین ال جی جی 5 و جی 6 شاهد عکس این قضیه و بزرگنمایی منفی هستیم، چرا که میدان دید آن‌ها بیشتر است. به عبارت دیگر، دوربین این دو گوشی به جای نزدیک شدن به شی، از آن فاصله می‌گیرند تا بتوانند اشیا بیشتری را در قاب تصویر جای بدهند. با مقایسه دو تصویر بالا، عملکرد این دوربین به طور واضح مشخص خواهد شد.

گفتنی است در زمان به کار بردن لنز دوم و ثبت تصاویر زاویه باز، عکس‌ها مخصوصا در لبه‌های خود از شکل طبیعی خواهند افتاد، به همین دلیل کاربران طرفدار کیفیت سعی می‌کنند تا در صورت عدم نیاز به جای دادن اشیا بیشتر در قاب، تصاویر معمولی ثبت کنند.

روش هواوی برای ساخت دوربین دوگانه موبایل

دوربین دوگانه موبایل

نمونه تصویر سیاه و سفید دوربین هواوی پی 9

ایده هواوی در چند مورد از پرچمداران آن از سری پی، میت و همچنین برند زیر مجموعه‌‌اش یعنی آنر مشاهده شده است. در روش هواوی برای پیاده‌سازی دوربین دوگانه موبایل ، همچنان دو سنسور جداگانه دخیل هستند، با این تفاوت که یکی از آن‌ها منحصرا به صورت سیاه و سفید عکس‌برداری می‌کند. استفاده از این سبک در عمل، به این معنی است که دوربین دوگانه حساسیت بیشتری به نور داشته و در شرایط نوری نامناسب، قادر به ثبت تصاویر بهتری است.

یکی از مزیت‌های اصلی این سبک از پیاده‌سازی دوربین دوگانه موبایل ، ثبت تصاویر سیاه و سفید دارای کیفیت به مراتب بالاتر در مقایسه با تصاویر رنگی است. همانطور که مشاهده می‌کنید، منظره بالا سوژه بسیار مناسبی برای ثبت تصویر سیاه و سفید است و تصویر همین منظره در حالت رنگی، هرگز چنین کیفیت بالایی نخواهد داشت. متاسفانه در بررسی دوربین دوگانه هواوی پی 9، که تقریبا تکنولوژی یکسانی همچون هواوی پی 10 در آن به کار رفته، شاهد کیفیت پایین ویدیوهای ضبط شده بودیم، اما تصاویر همچنان کیفیت قابل قبولی دارند.

دوربین دوگانه موبایلاگرچه نقش هواوی در گسترش این سبک از پیاده‌سازی دوربین دوگانه موبایل غیر قابل انکار است، اما نمی‌توان آن را تنها کمپانی در این حوزه دانست. چند ماه قبل، کوالکام تکنولوژی Clear Sight خود را معرفی کرد، تکنولوژی که با وجود داشتن ایده یکسان، سبک پیاده‌سازی متفاوتی دارد و استفاده از آن هم از نظر تکنیکی و هم از نظر اقتصادی برای گوشی‌سازان بهتر است. به عنوان نمونه می‌توان به شیائومی اشاره کرد که از این تکنولوژی در گوشی می 5 اس پلاس (Xiaomi Mi 5S Plus) استفاده کرده است.

گذشته، حال و آینده

اگرچه این ایده‌ها معروف‌ترین در دنیای تکنولوژی امروز هستند، اما پیاده‌سازی دوربین دوگانه تنها به همین روش‌ها ختم نمی‌شود. به عنوان نمونه، دوربین دوگانه اچ تی سی Evo 3D برای فیلم‌برداری سه بعدی کاربرد داشت. متاسفانه با وجود شگفت‌آوری دنیای سه بعدی، کاربران موبایل استقبال خوبی از آن نکردند و ایده اچ تی سی دوباره تکرار نشد.

دوربین دوگانه موبایل

HTC Evo 3D

هواوی را باید یکی از شرکت‌هایی دانست که فناوری‌های برتر و مختص پرچمداران را به گوشی های میان‌رده می‌آورد. به عنوان نمونه‌ای از این موارد می‌توان به حسگر اثر انگشت و دوربین دوگانه موبایل اشاره کرد که هر دوی آن‌ها در گوشی میان‌رده آنر 6 ایکس مشاهده می‌شوند. رزولوشن یکی از لنزهای دوربین دوگانه این گوشی بالا و رزولوشن دیگری پایین در نظر گرفته شده است و لنز دوم، تنها برای اعمال افکت‌هایی همچون افکت بوکه کاربرد دارد.

برای آینده دوربین دوگانه، می‌توانیم به تکنولوژی اوپو با نام 5x اشاره کنیم. دراین تکنولوژی، یکی از سنسورها که به یک لنز تله فوتو متصل شده، در زیر بدنه گوشی قرار گرفته و به دوربین برای داشتن 5 برابر بزرگنمایی اپتیکال بدون کاهش کیفیت کمک می‌کند. اگرچه این تکنولوژی هنوز به صورت عملی در یک گوشی هوشمند دیده نشده، اما بدون شک بسیار بهتر از فناوری‌های کنونی است.

یکی دیگر استفاده‌های احتمالی از این تکنولوژی، به پلتفرم تانگو (Tango) گوگل برای خلق دنیای واقعیت افزوده مربوط می‌شود. البته شاید آوردن نام Tango در اینجا صحیح نباشد، چرا که این پلتفرم به حداقل سه و یا بیشتر سنسور برای عملکرد صحیح نیاز دارد. در هر صورت ایده آن یکسان است و چند دوربین برای خلق یک اثر استفاده می‌شوند. در حاضر دستگاه‌های کمی با قابلیت پشتیبانی از Tango در بازار وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توان به لنوو فب 2 پرو (Lenovo Phab 2 Pro) اشاره کرد که نخستین دستگاه Tango در بازار به شمار می‌رود. این گوشی ظاهر بسیار عجیبی دارد، این طور نیست؟

دوربین دوگانه موبایل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*