تکنولوژی قدیمی و پنهان در قفل هوشمند 340 ساله

تکنولوژی قدیمی و پنهان در قفل هوشمند 340 ساله + ویدیو

در دنیای مدرن امروز که پر از اسمارت فون ها، تکنولوژی بی سیم و موشک‌های فضایی گوناگون است، بعید به نظر می‌رسد که یک تکه از تکنولوژی سال 1680 میلادی بتواند تعجب کسی را برانگیزد. با این حال، یک قفل هوشمند 340 ساله که در بریتانیا ساخته شده، می‌تواند نظر ما را عوض کند.

زمانی که درباره‌ی تکنولوژی صحبت می‌کنیم، معمولا چیپست‌های سیلیکونی و نرم افزارهای مختلف به ذهن می‌آیند اما در حقیقت، تعریف تکنولوژی بسیار گسترده‌تر از این‌ها است؛ تکنولوژی به استفاده از دانش علمی برای اهداف عملی و کاربردی گفته می‌شود. وقتی که از دیدگاه انسان قرن 21 به تکنولوژی نگاه می‌کنیم، شاید این تعریف فراموش شود اما در گذشته نیز تکنولوژی در اشکال مختلف وجود داشته است.

یکی از این تکنولوژی های قدیمی، یک قفل هوشمند است که در قرن هفدهم میلادی توسط آهنگر بریتانیایی، جان ویلکس (John Wilkes) ساخته شده است و نمونه‌ای ابتدایی از قفل های هوشمندی است که به تازگی شاهد آن‌ها هستیم.

این قفل آهنی بر روی درهایی استفاده می‌شده که در پشت آن‌ها اشیای با ارزشی وجود داشته‌اند. این قفل هوشمند 340 ساله دارای یک نشانگر مخصوص است که تعداد دفعاتی که توسط شخصی به جز صاحب واقعی آن باز شده است را نشان می‌دهد. در ظاهر، شما تصویر مردی را میبینید که یک نشانه‌گر را به دست گرفته است. دکمه‌ی کوچکی که بر روی ژاکت این مرد وجود دارد، شمارنده‌ی قفل را صفر می‌کند.

قفل هوشمند 340 ساله بریتانیایی، تعداد دفعات ورود غیر مجاز را ثبت می‌کرده است

تکان دادن کلاه این مرد، به سرعت در را قفل می‌کند اما این روش تنها از یکی از زبانه‌ها استفاده می‌کند. برای باز کردن آن نیز شما می‌بایست در عین حال که کلید را می‌چرخانید، کلاه مرد را نیز پایین بیاورید. جایگاه قرار گرفتن کلید نیز در زیر پای جلوی مرد پنهان شده و برای آنکه بتوانید قفل را با هر دو زبانه قفل کنید، باید از کلید استفاده کنید. اینطور به نظر می‌رسد که این قفل یکی از قفل های عجیب و غریب فیلم‌های ایندیانا جونز باشد.

در ویدیوی پایین، بهتر با طرز کار این قفل آشنا خواهید شد. فراموش نکنید که این قفل هوشمند 340 ساله متعلق به بیش از 3 قرن پیش است.

ایده‌ی قفل دو مرحله‌ای در این اختراع، حتی امروزه نیز در دنیای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها بر ارزش این قفل می‌افزاید. به راستی که تکنولوژی تنها مختص این قرن نبوده و قفل هوشمند 340 ساله نیز گواه این موضوع است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به نظر من این قفل بسیار هنرمندانه است تا هوشمند