افشاگری ویکی لیکس

واکنش گوگل و اپل به افشاگری ویکی لیکس ؛ جزئیات آسیب‌پذیری‌ها لو نرفت

در روز سه شنبه، ویکی لیکس حدود 8 هزار سند از جاسوسی‌های سازمان CIA منتشر کرد و نام آن را Vault 7 گذاشت. این اسناد نشان‌دهنده‌ی جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا از لوازم الکترونیکی مصرفی مانند گوشی های هوشمند اندروید و آیفون، تلویزیون های هوشمند سامسونگ و سایر محصولات مجهز به اینترنت اشیا بود. پس از آن‌، شرکت‌های گوگل و اپل به افشاگری ویکی لیکس واکنش نشان دادند اما در بیانیه‌های منتشر شده، اشاره‌ای به جزئیات آسیب‌پذیری‌ها نشده است.

پس از انتشار این اسناد، اپل با انتشار بیانیه‌ای به جاسوسی‌های سیا و آسیب‌پذیری سیستم عامل iOS واکنش نشان داد؛ اما با توجه به اینکه سیستم عامل اندروید و مرورگر کروم نیز جزو اهداف سیا بود، سکوت گوگل موجب نگرانی بسیاری از کاربران شده بود، تا این که روز گذشته، خالق اندروید نیز با انتشار یک بیانیه رسمی به حواشی به وجود آمده واکنش نشان داد. شرکت گوگل در این بیانیه اعلام کرد:

ما مطمئن هستیم که به‌روزرسانی‌ها و سپرهای امنیتی اندروید و کروم، در حال حاضر از بیشتر کاربران در برابر آسیب‌پذیری‌های ادعا شده محافظت می‌کند؛ با این وجود ما در حال بررسی اتفاقات هستیم تا اقدامات ضروری و حمایت‌های لازم را انجام دهیم. برای ما همیشه امنیت در اولویت قرار داشته و همچنان به سرمایه‌گذاری در امنیت اندروید و کروم ادامه خواهیم داد.

افشاگری ویکی لیکس

گوگل نیز همانند اپل اشاره‌ای به جزئیات آسیب‌پذیری‌ها و این که اکنون چه نگرانی‌هایی وجود دارد، نکرده است. البته این موضوع چندان هم عجیب نیست چرا که اشاره کردن به حفره‌های امنیتی تنها باعث می‌شود هکرهای بیشتری از این موضوع سوءاستفاده کنند. این مهم است که توجه داشته باشید هنوز مشروعیت و صحت اسناد لو رفته تایید نشده اما با توجه به پاسخ سریع شرکت‌های اپل، گوگل و سامسونگ، می‌توان به این نتیجه رسید که اسناد Vault 7 واقعیت دارند.

خودداری CIA و دولت ترامپ از اظهارنظر در مورد افشاگری ویکی لیکس

تا به الان سازمان سیا و دولت دونالد ترامپ از هرگونه اظهارنظر در مورد افشاگری ویکی لیکس خودداری کرده‌اند؛ اما رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا، داوین نونز (Davin Nunes) از این موضوع ابراز نگرانی کرد و خواستار جزئیات بیشتری در مورد آن شد. در این میان، بسیاری از کاربران منتظر انتشار ادامه مجموعه اسناد سال صفر (Year Zero) هستند. ویکی لیکس اعلام کرده بود که Vault 7 بخش اول از بزرگ‌ترین افشاگری اسناد محرمانه آژانس اطلاعات آمریکا است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*