واکنش اپل به افشاگری ویکی لیکس

واکنش اپل به افشاگری ویکی لیکس و ماجرای جاسوسی سازمان سیا

سه شنبه شب، سایت افشاگر ویکی لیکس، هزاران سند را منتشر کرد که نشان‌دهنده‌ی روش‌های مختلف سازمان سیا برای جاسوسی از گوشی های هوشمند اندروید و آیفون، ویندوز مایکروسافت و حتی تلویزیون‌ های هوشمند سامسونگ بود. با انتشار این اسناد شاهد واکنش اپل به افشاگری ویکی لیکس بودیم و مسئولان این شرکت با انتشار یک بیانیه در تلاشند تا کاربران خود را آرام کنند.

به گفته جولیان آسانژ (Julian Assange)، بنیان‌گذار و سردبیر ارشد ویکی لیکس، این 8 هزار و 761 سند، بزرگ‌ترین مجموعه‌ای است که تا به حال از جاسوسی آمریکایی‌ها منتشر شده است. طبق اسناد منتشر شده، تمامی دستگاه‌های اندرویدی و iOS در برابر حملات الکترونیکی و جاسوسی سیا آسیب‌پذیر هستند و آمار نشان می‌دهد که ماموران این سازمان از 24 ابزار هک برای دستگاه‌های اندرویدی و از 14 ابزار هک برای iOS استفاده می‌کنند.

واکنش اپل به افشاگری ویکی لیکس و انتشار یک بیانیه در توییتر

اگرچه هنوز این اسناد به صورت رسمی تایید نشده اما واکنش اپل به افشاگری ویکی لیکس جالب توجه است. اپل، بیانیه‌ای را ارسال کرد که در ابتدا توسط رسانه‌های خبری پخش شد و سپس توسط John Paczkowski در توییتر منتشر شد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

اپل عمیقا به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران اهمیت می‌دهد. فناوری امروز گوشی های آیفون، بهترین امنیت اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و ما دائما در حال تلاش برای ادامه این مسیر هستیم. محصولات و نرم‌افزارهای ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به سرعت به‌روزرسانی‌های امنیتی را به دست مشتریان برسانند و اکنون نیز بیش از 80 درصد کاربران از آخرین نسخه این سیستم عامل استفاده می‌کنند. در حالی که تحلیل‌های اولیه ما نشان می‌دهد بسیاری از مسائلی که امروز به بیرون درز پیدا کرده در آخرین نسخه iOS اتفاق افتاده، ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا به هرگونه آسیب‌پذیری شناخته شده در این سیستم عامل رسیدگی کنیم. ما همیشه می‌خواهیم به مشتریان انگیزه بدهیم تا با دانلود جدیدترین نسخه iOS، خیالشان از آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی راحت باشد.

واکنش اپل به افشاگری ویکی لیکس

در حالی که به نظر می‌رسد شرکت اپل قصد دارد با انتشار این بیانیه به کاربران خود دلگرمی بدهد، اما ممکن است هنوز هم خطرات امنیتی وجود داشته باشد و اپل می‌خواهد در به‌روزرسانی‌های بعدی به آن‌ها رسیدگی کند. سازمان سیا نیز تاکنون واکنشی به این افشاگری نشان نداده است. سخنگوی CIA اعلام کرد که ما درباره صحت یا محتوای ادعای مطرح شده در مورد اسناد اطلاعاتی اظهار نظری نمی‌کنیم. همچنین گوگل هم تا به الان اظهارنظری در خصوص آسیب‌پذیری دستگاه‌های اندرویدی در برابر حملات هکری سیا نکرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*