قرارداد بنز و ایران خودرو

قرارداد بنز و ایران خودرو در هفته آینده امضا می‌شود

بالاخره پس از گذشت یک سال، قرارداد بنز و ایران خودرو در هفته آینده امضا خواهد شد و ستاره‌های آلمانی به صورت رسمی وارد خیابان‌های کشورمان می‌شوند. مدیران ارشد شرکت مرسدس بنز در اواخر دی‌ماه سال پیش و در نخستین روزهای پس از برجام با جت شخصی به ایران آمده بودند تا برای از سرگیری همکاری‌ها با مسئولان ایران خودرو پای میز مذاکره بنشینند.

پس از سفر قدیمی‌ترین شریک تجاری‌ساز ایران، تفاهم‌نامه‌ای برای تولید سالانه 9 هزار دستگاه خودروی تجاری با ایران خودرو دیزل و واردات رسمی محصولات سواری این شرکت توسط شرکت ستاره ایران به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو امضا شد. علاوه بر آن، یک تفاهم‌نامه نیز برای تاسیس شرکت خدمات پس از فروش به امضا رسید. با این حال پس از گذشت بیش از یک سال از این تفاهم‌ها، تاکنون خبری از امضای قرارداد بنز و ایران خودرو برای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه‌های قبلی نبود. تا این که چندی پیش و در آستانه یک سالگی برجام، مدیرعامل شرکت ایران خودرو از نهایی شدن 5 قراداد همکاری با شرکت مرسدس بنز خبر داد ولی باز هم تاریخ مشخصی برای این موضوع تعیین نشد.

قرارداد بنز و ایران خودرو

بالاخره در هفته آینده، قائم مقام شرکت مرسدس بنز بار دیگر به ایران سفر خواهد کرد تا مرحله اول قرارداد همکاری با ایران خودرو را در وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا برساند. گفته می‌شود که قرارداد بنز و ایران خودرو در زمینه تولید کشنده و کامیون، سرمایه‌گذاری مجدد تولید موتور، خدمات پس از فروش، تولید خودروی سواری و اتوبوس خواهد بود. علاوه بر آن شنیده می‌شود که مرسدس بنز با فروش اتوبوس به ایران موافقت کرده و با این حساب باید منتظر درخشش ستاره آلمانی در خیابان‌های کشورمان باشیم.

تاثیر قرارداد بنز و ایران خودرو در صنعت خودروی کشورمان

فربد زاوه، یکی از کارشناسان صنعت خودروی کشور در خصوص تاثیر قرارداد بنز و ایران خودرو در بازار کشورمان بیان کرد:

در حال حاضر بخش عمده‌ای از ناوگان خودروهای تجاری ما را محصولات مرسدس بنز تشکیل می‌دهند و بازگشت بنز به ایران برای مصرف‌کنندگان این بخش خبر بسیار خوبی خواهد بود. با قرارداد بنز و ایران خودرو شرایط خدمات پس از فروش محصولات بهتر می‌شود و نوسازی ناوگان نیز از دیگر مزایای این همکاری است.

وی در ادامه در رابطه با موضوع انتقال تکنولوژی اضافه کرد که بنز یکی از قدیمی‌ترین شرکای ایران خودرو است اما به دلیل کم‌کاری ما یا عدم تمایل بنز، تاکنون دانش فنی خاصی از این شرکت به ایران منتقل نشده است. اگر ایرانی‌ها درخواست انتقال تکنولوژی داشته باشند می‌توان با اهرم فشار شاهد انتقال دانش فنی بنز به ایران بود.

مذاکرات شرکت ایران خودرو با مرسدس بنز قبل از مذاکره با خودروسازان فرانسوی اتفاق افتاد اما خیلی دیرتر به نتیجه رسید. شاید دلیل این موضوع، علاقه و نیاز بیشتر خودروسازان فرانسوی مثل پژو و رنو به بازار ایران باشد در حالی که شرکت آلمانی بنز چندان دغدغه‌ای برای حضور در بازار کشورمان ندارد. باید منتظر امضای قرارداد بنز و ایران خودرو باشیم تا ببینیم آیا این شرکت آلمانی می‌تواند حضور پرقدرتی در ایران داشته باشد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. انشالله به همین زودی ایرانخوردرو گند میزنه به کیفیت بنز

  2. گجت نیوز اخبار نمایشگاه اتومبیل ژنو رو پوشش نمیده؟

  3. انشاالله که دیگه بنزهارو مونتاژ نمیکنن