محافظت از اتمسفر مریخ

ایده جدید ناسا برای محافظت از اتمسفر مریخ با یک سپر مغناطیسی

نزدیکترین نقطه برای سکونت خارج از کره زمین، سیاره مریخ است. مریخ بعد از زمین نزدیکترین سیاره به خورشید محسوب شده و فاکتورهای خوبی را برای ساکن‌شدن دارد. اگر اکنون از دانشمندان دلیل سرد و یخ‌زده و همچنین مرده بودن این سیاره را بپرسید، به احتمال بسیار قوی به مرگ میدان مغناطیسی آن اشاره خواهند کرد، اتفاقی که حدود 4.2 میلیارد سال قبل رخ داده است. محافظت از اتمسفر مریخ بدون این میدان مغناطیسی غیر ممکن است، چرا که بادهای خورشیدی به طور مداوم و آهسته به آن برخورد می‌کنند.

با وجود این شرایط، یک تیم رهبری شده توسط ناسا تصور می‌کند که می‌توان میدان مغناطیسی باقی‌مانده را حفظ کرده و شرایط را برای اکتشافات بیشتر انسان مهیا کرد. این محققین برای محافظت از اتمسفر مریخ ، پیشنهاد کرده‌‌اند تا یک سپر مغناطیسی در نقطه لاگرانژی L1 و آن سوی سیاره قرار گرفته و به این وسیله با ایجاد یک مگنتوسفر مصنوعی، بادهای خورشیدی و تابش‌های دریافتی از آن را منحرف کنند.

 

بیشتر بخوانید:8 نظریه علمی درباره چگونگی پایان عمر کره زمین

محافظت از اتمسفر مریخالبته ممکن است ایده فراتر از این نیز رفته و دستاوردهای دیگری را نیز به ارمغان بیاورد. ممکن است این اتمسفر در اطراف مریخ به اندازه کافی ضخیم شده و به ذوب شدن یخ دی‌اکسید کربن در قطب شمال این سیاره منجر شود. در ادامه این اتفاق، به لطف ایجاد اثر گلخانه‌ای، میزان قابل توجهی از یخ‌های آب مریخ ذوب شده و بخشی از اقیانوس‌های سیاره مجددا جاری خواهند شد.

محافظت از اتمسفر مریخ غیر ممکن نیست، ولی بسیار سخت و زمان‌بر است

این ایده، آن طور که به نظر می‌رسد دور از انتظار نیست. از مدت‌ها قبل تحقیقات بر روی سازه‌‎های تورم شکل گرفته تا به این وسیله با ایجاد یک مگنتوسفر کوچک، مراحل ابتدایی عملی‌شدن این نظریه آغاز شود. همانند بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با فضا، بزرگترین چالش در اینجا زمان است. اگرچه محافظت از اتمسفر مریخ با یک سپر مغناطیسی نسبی مهیا می‌شود، اما مشخص نیست ضخیم‌شدن این سپر محافظتی و افزایش دمای سیاره تا رسیدن به میزان مورد نیاز چقدر زمان خواهد برد. ایجاد سپر مغناطیسی برای محافظت از اتمسفر مریخ فرآیندی است که از نظر علمی باید به مرور زمان انجام شود و این اتفاق در بهترین حالت چندین دهه وقت خواهد برد. با وجود شرایط کنونی، ناسا و شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در سال‌های آتی نیز مجبور خواهند بود تا با یک سیاره مرده و سرد دست و پنج نرم کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*