سرعت اینترنت شما بعد از دسترسی به 5G شدیدا افزایش خواهد یافت

سرعت اینترنت شما بعد از دسترسی به شبکه 5G شدیدا افزایش خواهد یافت

همین حالا هم کاربرانی که به شبکه‌ی اینترنت ۴ جی ال تی ای دسترسی دارند، از سرعت فوق‌العاده‌ی دریافت اطلاعات در بستر این شبکه بر روی موبایل و سیستم های کامپیوتری خود بهره می‌برند. اما این موضوع هنگامی که اینترنت 5G به طور عمومی عرضه شود و در اختیار کاربران سراسر جهان قرار بگیرد، جهش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت و در آن زمان، دریافت و ارسال اطلاعات حجیمی نظیر فیلم‌های 4K، بازی‌های سنگین و نرم افزارها و تصاویر با سایزهای گسترده، در کسری از دقیقه به انجام خواهد رسید.

در واقع اینترنت 5G ، نسل بعدی اینترنت ۴ جی ال تی ای است که همین حالا هم اپراتورهای موبایل، آن را در قالب شبکه‌ی اینترنت بدون سیم و از طریق سیم‌کارت‌های مخابراتی، در اختیار کاربرانشان قرار داده‌اند. نسل پنجم اینترنت همراه به قدری سریع است که احتمالا از همان ابتدای عرضه، از انحصار پلتفرم موبایل خارج شده و در بسترهای عمومی‌تری نظیر اینترنت خانگی نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

در دوره‌ی اخیر کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC 2017) که در بارسلون اسپانیا برگزار شد، سامسونگ از نسل جدید روترهای وایرلس خود که برای بهره‌گیری از اینترنت ۵ جی در خانه ساخته شده است، رونمایی به عمل آورد. این روترها به شدت سریع هستند و قادر به دست‌یابی به سرعت دانلود ۴ گیگابیت بر ثانیه (Gbps) خواهند بود. برای این که بیشتر عظمت این سرعت بالا را درک کنید، جالب است بدانید که به گزارش PCMag، چنین سرعتی به معنای دریافت ۵۰۰ مگابایت اطلاعات در هر ثانیه خواهد بود و به طور مثال، شما می‌توانید یک بازی سنگین ۵۰ گیگابایتی و یک فیلم 4K با حجم ۱۰۰ گیگابایت را به ترتیب در کمتر از ۲ و ۴ دقیقه دریافت کنید و این تنها شروع ماجرای هیجان‌انگیز اینترنت 5G خواهد بود!

افزایش سرعت ۱۰۰ برابری را در اینترنت 5G شاهد خواهیم بود!

سرعت اینترنت شما بعد از دسترسی به 5G شدیدا افزایش خواهد یافت

برای این که باز هم بیشتر با این مفاهیم و آمار و ارقام آشنا شوید، شاید برایتان جالب باشد که مقایسه‌ای بین این نسل و نسل قبلی اینترنت موبایل به انجام برسانیم. در حال حاضر متوسط سرعت اینترنت براساس اطلاعات دریافت شده از کاربران ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۲۰۱۶، ۵۵ مگابیت بر ثانیه بوده است که این سرعت، معادل ۶.۵ مگابایت بر هر ثانیه خواهد بود. حالا کافی است این رقم را در کنار نرخ دریافت ۵۰۰ مگابایت بر هر ثانیه‌ی اینترنت 5G بگذارید تا متوجه شوید قرار است چه فناوری هیجان‌انگیز و کارآمدی در سال‌های آینده روانه‌ی بازار شود!

البته باید توجه داشته باشید که همانطور که ساشا سگن (Sascha Segan) از PCMag به آن اشاره داشته است، دست‌یابی به این سرعت توسط روتر وایرلس جدید سامسونگ، در شرایط ایده‌آل محقق شده است. در واقع این رقم در شرایطی به دست خواهد آمد که روتر به منبع رادیویی فرستنده‌ی امواج شبکه‌ی 5G بسیار نزدیک باشد و موانع فیزیکی و رادیویی مخرب، در میان دکل فرستنده و روتر وایرلس کاربران در خانه‌ی آنها وجود نداشته باشد؛ که البته چنین شرایطی برای اکثریت کاربران محقق نخواهد شد و نباید انتظار دریافت این حداکثر سرعت را بر روی مودم خانگی و در اتاق خود داشته باشید.

اما با این حال و حتی اگر ۵۰ درصد و یا ۲۵ درصد از این سرعت نیز محقق شود و دسترسی به آن در اختیار کاربران قرار بگیرد، آنها می‌توانند به نرخی دریافتی معادل ۲ گیگابیت و ۱ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند که در مقایسه با سرعت متوسط دسترسی به اینترنت در ایالات متحده‌ی آمریکا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی ارتقای سرعت اینترنت، ارقام بسیار جذابی به نظر می‌رسند.

سرعت اینترنت شما بعد از دسترسی به 5G شدیدا افزایش خواهد یافت

گفتنی است که دسترسی به سرعت‌هایی در حد گیگابیت بر ثانیه، چندان هم موضوع عجیب و بی‌سابقه‌ای نیست، اما حتی در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر آمریکا، تنها شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی محدودی هستند که این نرخ را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. به دلیل هزینه‌ی بالا برای تامین زیرساخت‌ها و ارائه‌ی این اینترنت بر مبنای فیبر نوری که نیاز به عملیات‌ عمرانی گسترده‌ای دارد، تنها چند کشور جهان موفق به دست‌یابی به چنین سرعتی و قرار دادن آن در اختیار کاربران خانگی خود شده‌اند و همین موضوع، لزوم و اهمیت عرضه‌ی اینترنت 5G و دست‌یابی اکثر اقشار کاربران به این سرعت‌های فوق‌العاده را بالاتر می‌برد؛ از آنجا که ارائه‌ی این استاندارد اینترنتی بر مبنای شبکه‌ی موبایل و به صورت وایرلس انجام می‌گیرد، هزینه‌هایی نظیر کند و کاو در خیابان‌های سطح شهر و رساندن کابل‌های فیبر نوری به خانه‌ی کاربران حذف خواهد شد و به راحتی و از طریق دکل‌های رادیویی، ارسال این امواج تا نقاط دورتر شهرها نیز به انجام خواهد رسید.

سرعت اینترنت شما بعد از دسترسی به 5G شدیدا افزایش خواهد یافت

محصول جدید سامسونگ نیز از دو بخش تشکیل شده است و علاوه بر روتری که داخل خانه قرار می‌گیرد، یک آنتن خارجی نیز وجود خواهد داشت که بیرون از پنجره‌ی خانه و به شکلی که دسترسی به آن آسان باشد، نصب خواهد شد. این آنتن سپس از طریق وای فای به روتر داخل خانه متصل می‌شود و دریافت و ارسال امواج از طریق آن انجام خواهد گرفت. امواج شبکه‌ی اینترنت 5G تحت عنوان امواج میلی‌متری (millimeter wave) و از طریق سلول‌هایی با همین نام که بر روی برج‌های فرستنده‌ی رادیویی نصب می‌شوند، برای کاربران ارسال خواهند شد؛ جالب است بدانید که پیش از این نیز چنین ساختاری توسط یک استارتاپ به نام Starry انجام گرفته بود و آنها در ایالت بوستون آمریکا در حال گذراندن مراحل بعدی آزمایش‌های خود بر روی این فناوری نوپا هستند.

سرعت اینترنت شما بعد از دسترسی به 5G شدیدا افزایش خواهد یافت

در حال حاضر نمی‌توانید از اینترنت 5G استفاده کنید

احتمالا شما هم مثل من بعد از خواندن توضیحات بالا و سرعت‌های فوق‌العاده‌ی این شبکه، شدیدا متمایل شده‌اید که بدانید چه زمانی قادر به استفاده از این شبکه‌ی اینترنتی مدرن خواهید بود. پاسخ به این سوال واضح است و در حال حاضر و احتمالا تا چندین ماه و حتی یکی دو سال دیگر، نخواهید توانست به این شبکه دسترسی پیدا کنید. اما خبر خوشحال‌کننده اینجاست که کمپانی‌های بزرگی از نوکیا و سامسونگ گرفته تا اپراتورهای مخابراتی بین‌المللی نظیر ورایزن، بر روی توسعه‌ی استانداردهای این بستر ارتباطی و تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز آن فعالیت می‌کنند و با توجه به پیشرفت‌های گسترده‌ای که تا به اینجای کار صورت گرفته، می‌توانیم مطمئن باشیم که روند پیشرفت این تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیگیری است.

در حال حاضر پایه‌های این تکنولوژی بر روی زمین محکم شده است و اپراتورهایی نظیر ورایزن در ایالات متحده‌ی آمریکا، عرضه‌ی آزمایشی آن را در برخی از ایالات این کشور و به صورت بسیار محدود، انجام داده‌اند. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که عرضه‌ی عمومی و در واقع زمانی که اکثریت کاربران در سطح جهان بتوانند از امکانات فوق‌العاده‌ی اینترنت 5G بهره ببرند، در حوالی سال ۲۰۲۰ عملی شود.

هنوز هیچ صحبتی درباره‌ی قیمت تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز برای این شبکه و البته بسته‌های اینترنتی آن نیز به میان نیامده است. به طور مثال در حال حاضر اپراتور ورایزن در آمریکا بسته‌هایی ماهانه با سرعت ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه میدهد که کاربران برای دریافت آن باید ۲۷۵ دلار بپردازند. بنابراین به هیچ وجه نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که آیا قرار است استفاده از اینترنت 5G نیز برای عموم کاربران، چنین هزینه‌های سنگینی در بر داشته باشد و یا با پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی، هزینه‌ی اتصال به این شبکه با کاهش گسترده‌ای مواجه خواهد شد؛ البته احتمال وقوع فرضیه‌ی دوم بالاتر است و ما نیز امیدواریم که چنین شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*