ارسال تدارکات به ماه

مدیر عامل آمازون به دنبال ارسال تدارکات به ماه از طریق بلو اوریجین است

این روزها بسیاری از رسانه‌ها در رابطه با برنامه‌های آینده بشر برای زندگی در جایی بیرون از کره زمین صحبت می‌کنند که البته دور از انتظار هم نیست. در شرایطی که برخی افراد ایده‌های مختلفی برای انجام این کار دارند، مدیرعامل شرکت آمازون، جف بزوس (Jeff Bezos) که صاحب شرکت فضایی خصوصی بلو اریجین (Blue Origin) نیز هست، وجود سرویس ارسالی دقیق به فضا را یکی از عوامل کلیدی برای تمدن‌های غیر زمینی اعلام کرده و اشتیاق زیادی به ارسال تدارکات به ماه دارد.

براساس اوراق سفید (گزارش معتبر) بزوس که توسط نویسنده روزنامه واشینگتن پست (که سال 2013 توسط بزوس خریداری شد) یعنی کریستین داونپورت (Christian Davenport) منتشر شده، مدیرعامل شرکت آمازون امیدوار است ناسا، انگیزه‌های لازم برای راه‌اندازی سرویسی قمری و تجاری برای ارسال محموله‌های مختلف به ماه را تا سال 2020 در شرکت‌های خصوصی ایجاد کند. در این صورت می‌توانیم شاهد راه‌اندازی سرویس آمازون پرایم (Amazon Prime) میان زمین و ماه نیز باشیم. همچنین در این گزارش به یک کاوشگر جدید با نام بلو مون (Blue Moon) اشاره شده که به‌گفته بزوس، توانایی حمل 4535 کیلوگرم (10 هزار پوند) تدارکات و فرود در بخش قطب جنوبی سیاره ماه را دارد.

بلو اوریجین برای ارسال تدارکات به ماه از کاوشگر بلو مون استفاده خواهد کرد

هم‌اکنون این گزارش در اختیار ناسا و دونالد ترامپ قرار گرفته تا در هر کدام از پروژه‌های حمل و نقل قمری پیش رو، از شرکت بلو اوریجین استفاده کنند. اشتیاق این شرکت فضایی برای همکاری با ناسا و دولت آمریکا برای انجام پروژه‌های مربوط به سیاره ماه از آنجایی اهمیت دارد که در دولت اوباما، پروژه‌های مربوط به مریخ در اولویت قرار داشته و تمایل شرکت‌های خصوصی به همکاری در مورد ماه نادیده گرفته می‌شد. هرچند، به‌نظر دولت ترامپ قصد تغییر این روند را دارد.

درگذشته شایعاتی منتشر شده بود که از تلاش‌های ناسا برای تسریع در انجام ماموریت فضاپیمای “Space Launch System” (به اختصار: SLS) همراه با خدمه تا سال 2018 خبر داشت. در این ماموریت، کپسول‌های فضایی “SLS” و “Orion” به دور ماه چرخیده و سپس در زمین خواهند نشست؛ اما زمان انجام آن در اولین بررسی‌ها زودتر از سال 2021 نبوده است. علاوه بر این، دوشنبه هفته گذشته نیز ایلان ماسک از برنامه‌های اسپیس ایکس برای ارسال دو توریست فضایی ناشناس برای گردش به دور ماه خبر داده بود.

هرچند، بلو اوریجین روی ارسال تدارکات به ماه تمرکز خواهد کرد و نباید منتظر فرستادن افراد مختلف به این سیاره باشید. همچنین به نظر می‌رسد کاوشگر بلو مون از تکنولوژی راکت نیو شپرد (New Shepard) کمپانی بلو اوریجین که سال گذشته 5 پرتاب و فرود موفقیت‌آمیز داشت، بهره گیرد.

ارسال تدارکات به ماه

براساس این گزارش، بزوس خواستار محلی برای فرود کاوشگر در نزدیکی دهانه شکلتون (Shackleton Crater) واقع در قطب جنوبی ماه شده است چراکه در آن منطقه، نور خورشید تقریبا به صورت مداوم تابیده و نیروی مورد نیاز برای پنل‌های خورشیدی این کاوشگر تامین خواهد شد. به‌علاوه از آب موجود در آن نزدیکی نیز می‌توان به عنوان منبعی برای سوخت راکت استفاده کرد.

اینکه یک شرکت خصوصی قانونا اجازه درخواست چنین چیزی را دارد یا نه هنوز مشخص نشده است. هرچند، در پیمان فضایی ماورای جو (Outer Space Treaty) از درخواست اجرام آسمانی توسط شرکت‌های خصوصی ممانعت به عمل آماده که متاسفانه جزئیات آن واضح نیست. این مناطق خورشیدی در سیاره ماه را می‌توان به نوعی ارزشمند تلقی کرد و به عقیده متخصصان، قرار دادن ابزار مختلف در این مکان‌ها نوعی مالکیت را برای انجام‌دهندگان آن به وجود خواهد آورد.

به هر صورت، بزوس اعتقاد دارد که اولین همکاری با سازمان‌های مربوطه، شرایط لازم برای ادامه فعالیت را فراهم خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*