كشف رنگي كه هرگز كمرنگ نمي‌شود!

دانشمندان دانشگاه كمبريج موفق به كشف يك راه طبيعي براي توليد رنگي شده‌اند كه هرگز كم‌رنگ نمي‌شود و مي‌تواند رنگ‌دانه‌هاي مورد استفاده در صنايع را با عصاره‌هاي طبيعي گياهان در محصولاتي از رنگهاي غذايي گرفته تا ويژگي‌هاي امنيتي در اسكناس‌ها جايگزين كند.

به گفته‌ دانشمندان، لايه‌هايي از سلولوز موسوم به «رنگ ساختاري» كه طول موجهاي خاصي از نور را منعكس مي‌كنند و در پر طاووس، سوسک سرگین غلتان و پروانه‌ها ديده مي‌شود،‌ باعث ايجاد يك رنگ آبي شديد خاص در گياه «پوليا كاندنساتا» مي‌شود.

اين محققان دريافتند كه نمونه‌هاي ميوه در مجموعه‌هاي گياهي متعلق به قرن 19 به هيچ وجه درخشش و شدت خود را در گذشت زمان از دست نداده‌اند.به گفته اين دانشمندان، با الهام گيري از طبيعت مي‌توان مواد چندمنظوره هوشمند را با استفاده از راههاي پايدار با مواد فراوان و ارزان مانند سلولوز بدست آورد.اين رنگ طبيعي 10 بار شديدتر و درخشانتر از تمام رنگهاي بدست آمده از طريق رنگ‌دانه‌ها است.اگرچه اين ميوه از هيچ ارزش غذايي برخوردار نبوده، اما پرندگان به دليل رنگ درخشان آن به سوي آن جذب شده و احتمالا به منظور زيباسازي لانه‌هاي خود براي جذب گونه نر باعث پراكندگي دانه اين گياه آفريقايي مي‌شوند.

رنگهاي ساختاري بر خلاف رنگ‌دانه‌ها طي زمان در اثر جذب نور كمرنگ نمي‌شوند. به گفته محققان از نانوساختارهاي خوراكي مبتني بر سلولوز با رنگ ساختاري مي‌توان به عنوان جايگزين براي رنگهاي سمي در غذاها استفاده كرد.صنايع كاغذ در حال حاضر قصد دارد به استخراج و استفاده از سلولوز پرداخته و فرايندهاي آن همچنين قابل استفاده در برچسب‌گذاري امنيتي يا لوازم آرايشي است.

از ديگر مزاياي اين شيوه اين است كه مي‌توان رنگ دلخواه را با افزودن لايه‌هايي در ساختار براي بازتاب طول‌موجهاي گوناگون به جاي خريد رنگ‌دانه‌هاي جديد بدست آورد. اين پژوهش در مجله مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*