اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

مقایسه کامل اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

بعد از مدت‌ها باز هم شاهد یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش دارای رزولوشن 4K هستیم. اکسپریا ایکس زد پریمیوم (Xperia XZ Premium) پرچمدار جدید سونی در سال جاری است که روز گذشته و در جریان نمایشگاه MWC 2017 معرفی شد. این گوشی ویژگی‌های زیادی داشته و نمی‌توان تنها به صفحه نمایش قدرتمند آن اتکا کرد. با توجه به قابلیت‌های آن، تنها محصولی که می‌تواند در برابر اکسپریا ایکس زد پریمیوم قد علم کند گوشی پیشین شرکت سونی با رزولوشن صفحه 4K است که حدود هجده ماه پیش معرفی شد. در ادامه با مقایسه اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم (Xperia Z5 Premium) قصد داریم ارزش خرید پرچمدار جدید سونی را ارزیابی کنیم.

طراحی

بعد از اینکه از پرچمداران سری Z سونی نتایج خوبی به دست نیامد، این شرکت تصمیم گرفت تا برترین گوشی‌های هوشمند خود را در قالب سری جدید XZ عرضه کند. البته این مهاجرت به معنی تغییر کامل نحوه طراحی و مشخصات سخت افزاری سری جدید نیست. به عنوان نمونه، این دو گوشی همچنان قالب یکسانی داشته و با تماشای اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم از زاویه مقابل، به یک مستطیل کامل برخورد می‌کنیم. تفاوت اصلی مدل جدید اینجاست که دو طرف گوشی از حالت کاملا تخت خود خارج شده و تقریبا گرد شده‌اند. علاوه بر آن پنل‌های شیشه‌ای قوس پیدا کرده و به کناره‌های بدنه و فریم فلزی آن رسیده‌اند. دیگر همچون اکسپریا زد 5 پریمیوم، خبری از یک مکعب مستطیل تمام‌عیار نیست، به همین دلیل نگه داشتن اکسپریا ایکس زد پریمیوم در دست حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

طراحی اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم همچنان مستطیلی شکل باقی مانده است

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم همانند دیگر پرچمداران دارای اندازه بزرگی بوده و با ترکیب و فشرده‌سازی شیشه و فلز ساخته شده‌اند. با موشکافی، به افزایش بسیار نامحسوس اندازه اکسپریا ایکس زد پریمیوم از لحاظ طولی و عرضی و همچنین افزایش وزن آن پی می‌بریم. به لطف به روزرسانی طراحی قدیمی و تمام مکعبی اکسپریا زد 5 پریمیوم، این افزایش جزیی به هیچ عنوان آزاردهنده نبوده و در مجموع با بهبود طراحی در مدل جدید روبه‌رو هستیم. نکته خوشحال‌کننده دیگر اینجاست که دکمه‌های کنترل حجم صدا اکنون به جای اصلی خود بازگشته‌اند. مکان این کلیدها در اکسپریا زد 5 پریمیوم حقیقتا نامتعارف بود!

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

Sony Xperia Z5 Premium

پرچمدار جدید سونی تنها در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود، در حالی که اکسپریا زد 5 پریمیوم علاوه بر این دو، یک رنگ بدنه طلایی نیز داشت.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم


صفحه نمایش

مهمترین و خاص‌ترین ویژگی اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم را باید مربوط به صفحه نمایش‌های آن‌ها دانست. در اکسپریا ایکس زد پریمیوم مجددا همان مشخصات اکسپریا زد 5 پریمیوم به کار رفته و شاهد یک صفحه نمایش 5.5 اینچی با رزولوشون 4K هستیم. این دو گوشی به لطف داشتن رزولوشن صفحه 2160 در 3840 پیکسل کیفیت منحصربه‌فردی دارند. البته در پرچمدار جدید، پشتیبانی از فایل‌های HDR افزوده شده و کنتراست افزایش یافته است. به این ترتیب رنگ سیاه تیره‌تر و رنگ سفید روشن‌تر از قبل به نمایش درخواهد آمد. همین موضوع سبب می‌شود تا تمامی رنگ‌های طبیعی میان این دو نیز جزییات بیشتری داشته باشند.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

Sony Xperia XZ Premium

در بحث رزولوشن 4K به یک تفاوت اساسی میان اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم برخورد می‌کنیم. در پرچمدار پیشین سونی، تنها در زمانی محتوا با حداکثر رزولوشن نمایش داده می‌شد که آن‌ها را از گالری استوک گوشی تماشا می‌کردید! به جز این موارد پیشفرض، هر چیز دیگری در رزولوشن 1080p پردازش می‌شد. در گوشی جدید خبری از این شیطنت نبوده و کل رابط کاربری گوشی در رزولوشن 2160 در 3840 پیکسل پردازش می‌شود. البته همچنان بازی‌ها و دیگر اپلیکیشن‌های گرافیکی در رزولوشن 1080p نمایش داده می‌شوند. دلیل این امر واضح است. اگر توسعه‌‌دهنده، محتوای خود را در ابعاد پیکسلی پایین تولید کرده باشد، نمی‌توان از سونی توقع داشت تا آن را در حالت 4K نشان دهد. با توجه به همین موضوع انتظار می‌رود تا توسعه‌دهندگان به تولید محتواهای دارای وضوح بالا روی بیاورند.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

Sony Xperia Z5 Premium

 

سخت افزار

همان‌طور که انتظار دارید، پردازش محتوای صفحه نمایش‌های اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم به سخت افزار فوق‌العاده قدرتمندی نیاز دارد. همانطور که اکسپریا زد 5 پریمیوم در سال گذشته به بهترین چیپست هشت هسته‌ای یعنی اسنپدراگون 810 در کنار 3 گیگابایت حافظه رم مجهز شد، در مدل جدید نیز از قدرتمندترین چیپست سال 2017 استفاده شده است و شاهد حضور اسنپدراگون 835 در کنار 4 گیگابایت رم در آن هستیم.

اسنپدراگون 810 با مشکلات پردازشی و همچنین داغ‌شدن شدید روبه‌رو بود که با وجود تلاش‌های زیاد کوالکام و عرضه نسخه‌های جدید از آن، باز هم مشکلات کاربران دارای گوشی‌های شامل این چیپست حل نشدند. از آنجایی که پردازنده مغز متفکر یک گوشی محسوب می‌شود، اغلب کاربران از خرید گوشی‌های دارای این پردازنده ناامید شدند. اکنون کوالکام وعده داده اسنپدراگون 835 بهترین عملکرد را تا امروز ارائه خواهد کرد.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

Sony Xperia XZ Premium

با مقایسه ظرفیت داخلی اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم به افزایش دو برابری آن در مدل جدید می‌رسیم که از 32 گیگابایت در اکسپریا زد 5 پریمیوم اکنون به 64 گیگابایت رسیده است. گفتنی است هر دو مدل از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند. البته قرار نیست همواره تمامی مشخصات سخت افزاری مدل جدید بهبود پیدا کنند. اگرچه در اکسپریا زد 5 پریمیوم شاهد یک باتری 3430 میلی‌آمپر ساعتی بودیم، اما اکنون این ظرفیت در اکسپریا زد ایکس زد پریمیوم به 3230 میلی‌آمپر ساعت کاهش پیدا کرده است. سونی وعده داده ویژگی جدید Stamina به بهترین شکل ممکن به تخصیص نیرو به قسمت‌های مختلف پرداخته و مدیریت نیرو را بهینه‌سازی می‌کند.

دوربین

همان‌طور که می‌دانید سونی نقش مهمی را در زمینه تولید سنسورهای دوربین‌های موبایل ایفا می‌کند. هواوی، اپل و حتی ال جی از سنسورهای این شرکت در گوشی های خود استفاده می‌کنند، پس طبیعی است تا سونی پرچمداران خود را به بهترین دوربین بازار مجهز کند. در دوربین اکسپریا زد 5 پریمیوم شاهد فوکوس فوق‌العاده سریع، کیفیت بالاتر از متوسط و متاسفانه نرم افزار دوربین بسیار سنگین بودیم. با در نظر گرفتن مدل پایه اکسپریا ایکس زد، که تنها چهار ماه از عرضه آن می‌گذرد، بعید می‌دانیم که نرم افزار دوربین به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرده باشد. در هر صورت امیدوار بوده و شدیدا انتظار داریم تا حداقل کیفیت تصویر مشابهی همچون اکسپریا زد 5 پریمیوم در اکسپریا ایکس زد پریمیوم شاهد باشیم.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

Sony Xperia Z5 Premium

دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم از لحاظ حداکثر رزولوشن عکس‌برداری با یکدیگر تفاوت دارند. سونی دوربین گوشی جدید را در مقایسه با اکسپریا زد 5 پریمیوم 23 مگاپیکسلی، به 19 مگاپیکسل کاهش داده و در عوض یک تثبیت‌کننده تصویر 5 محور برای کمک به سنسورهای آن افزوده است. دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم به فوکوس خودکار هیبریدی مجهز شده و همانند پرچمدار پیشین قادر است تا در زمانی بسیار کوتاه (کمتر از 0.03 ثانیه) بر روی سوژه مورد نظر فوکوس کند. با توجه به تغییرات اعمال شده در دوربین، انتظار داریم در شرایط نوری کم، تصاویر با کیفیت‌تری ثبت شده و با لرزش دست، تاثیر کمتری را در تصاویر ببینیم.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم

مقایسه ابعاد تصویر اکسپریا زد 5 پریمیوم با دیگر پرچمداران زمان خود

در گوشی های جدید سری XZ نمایشگاه MWC امسال، شاهد پشتیبانی از یک حالت حرکت فوق‌العاده آهسته هستیم. دوربین این دو گوشی (اکسپریا ایکس زد پریمیوم و اکسپریا ایکس زد اس) می‌توانند با نرخ 960 فریم بر ثانیه به فیلم‌برداری بپردازند که در مقایسه با بهترین پرچمداران بازار امروز، چهار برابر بیشتر است. گفتنی است اظهار نظر قطعی درباره دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم را باید به بعد از انجام تست‌های مستقیم بر روی آن موکول کرد.

در بخش دوربین سلفی به تفاوت فاحش اکسپریا ایکس زد پریمیوم و زد 5 پریمیوم می‌رسیم که از 5 مگاپیکسل اکنون به 13 مگاپیکسل رسیده است. در گالری زیر چهار تصویر نمونه از دوربین اکسپریا زد 5 پریمیوم را مشاهده می‌کنید.

 

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه اکسپریا ایکس زد پریمیوم را باید نسخه به روز شده و بهبود یافته اکسپریا زد 5 پریمیوم به عنوان گوشی 4K سونی دانست، بدون اینکه قابلیت آن‌‎چنان هیجان‌انگیری به آن اضافه شده باشد. طراحی مدرن، پردازنده جدید بدون وجود مشکلات پردازنده پیشین و همچنین وعده برای بهبود عملکرد دوربین با وجود کاهش رزولوشن، مهمترین تفاوت‌های پرچمدار جدید سونی هستند.

فروشگاه جانبی، حامی گجت نیوز در پوشش ویژه خبری نمایشگاه MWC 2017. لوازم جانبی htc و عرضه لوازم جانبی ایفون با بهترین قیمت و کیفیت همچنین عرضه مستقیم لوازم جانبی Blackberry در جانبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*