ال جی جی 6 با ال جی جی 5

مقایسه ال جی جی 6 با ال جی جی 5 ؛ تغییرات چیست؟

سرانجام روز گذشته و بعد از انتشار شایعات بسیار پیرامون گوشی جی 6 (LG G6)، شاهد معرفی آن در نمایشگاه MWC 2017 بودیم. مهندسان ال جی تمام تلاش خود را داشته‌اند تا با کاهش حاشیه‌های بخش جلویی، صفحه نمایشی بزرگتر از همیشه را پیش روی علاقه‌مندان قرار دهند. اما واقعا چه تفاوت‌هایی میان این دو گوشی موبایل قدرتمند وجود دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال، قصد مقایسه ال جی جی 6 با ال جی جی 5 (LG G5) را داشته و می‌خواهیم تلاش سازندگان برای عرضه محصولی جدید را بررسی کنیم.

طراحی

در ساخت جی 6 همانند گوشی گلکسی اس 7 (Samsung Galaxy S7)، از ترکیب فلز و شیشه استفاده شده تا علاوه بر انتقال حس محصولی باکیفیت، مقاومت آن نیز به حداکثر برسد. همچنین در بخش جلویی، حاشیه‌ها تا حد ممکن کم شده‌اند تا صفحه نمایشی بزرگ پیش روی کاربران قرار گیرد. به‌علاوه، دیگر خبری از طراحی ماژولار در نسل جدید اسمارت فون های ال جی نیست.

در مقایسه ال جی جی 6 با ال جی جی 5 از نظر اندازه، این پرچمدار جدید با ابعاد 148.9 در 71.9 در 7.9 میلی‌متر و وزن 163 گرم تولید و به صفحه نمایشی 5.7 اینچی مجهز شده است. این در حالی‌ست که جی 5 با صفحه نمایشی 5.3 اینچی، اندازه بزرگ‌تری داشته و با ابعاد 149.9 در 73.9 در 7.7 میلی‌متر و با وزن 159 گرم تولید شده است. به‌علاوه برای مقاوم بودن گوشی جدید ال جی در برابر آب و گرد و غبار، متاسفانه شاهد قربانی شدن یکی از ویژگی‌های بسیار خوب محصولات این شرکت یعنی باتری قابل تعویض هستیم. از آن سو، بدنه پلاستیکی جی 5 با پوششی از آلومینیوم پوشانده شده که به مراتب کیفیت پایین‌تری نسبت به جی 6 داشته و کمی حس استفاده از یک دستگاه پلاستیکی را به کاربران القا خواهد کرد.

ال جی جی 6 با ال جی جی 5

جی 5 با طراحی ماژولار

سال گذشته، ال جی برای اولین بار از ماژول‌های جانبی با نام “LG Friends” رونمایی کرد. ولی به دنبال مشکلاتی مثل تنوع پایین، دیگر خبری از آنها در محصولات جدید این شرکت نیست. از دیگر ویژگی‌های مشترک این گوشی ها می‌توان به وجود جک 3.5 میلی‌متری، اسکنر اثر انگشت و پورت یو اس بی نوع سی اشاره کرد.

صفحه نمایش

پیش از معرفی گوشی جدید ال جی در نمایشگاه MWC 2017، تمرکز اصلی شایعات روی اندازه بزرگتر صفحه نمایش آن نسبت به دیگر گوشی ها با ابعاد یکسان بود. با معرفی رسمی جی 6، به‌نظر اطلاعات قبلی درست بودند و ال جی محصولی را عرضه کرده که نسبت اندازه صفحه نمایش آن به تمام بخش جلویی چیزی در حدود 80 درصد است که در قیاس با نسل قبلی این گوشی با نسبت 70.1 درصدی، موفقیت کره‌ای‌ها را نشان می‌دهد. ولی به یاد داشته باشید که نسبت بیشتر صفحه به اندازه، بیانگر بهتر بودن دستگاه نیست!

ال جی جی 6 با ال جی جی 5

جی 6

در مقایسه نمایشگر ال جی جی 6 با ال جی جی 5 ، پرچمدار جدید ال جی با صفحه نمایشی 5.7 اینچی و رزولوشن 1440×2880 با نسبت 18:9 طراحی شده که در نتیجه آن، 564 پیکسل در هر اینچ قرار می‌گیرد. جی 5 نیز از صفحه نمایشی 5.3 اینچی با رزولوشن 1440×2560 با نسبت اندازه 16:9 و تراکم 554 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد که کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد. درنتیجه، احتمالا تجربه روان‌تری از کار کردن با نسل قبلی این گوشی به کاربران القا می‌شود. هرچند ال جی مدعی شده که تکنولوژی “In-Touch” در جی 6، تجربه روان‌تری از کار کردن با گوشی را منتقل می‌کند. قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز در هر دو نسل از گوشی های ال جی وجود دارد.

اگرچه هنوز به صورت رسمی در این مورد صحبت نشده، اما به‌نظر جی 6 به محافظ صفحه گوریلا گلس 5 مجهز شده که در مقایسه با جی 5 با داشتن نسل چهارم از این پوشش، مقاومت بیشتری خواهد داشت.

دوربین

مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 کار آسانی نیست، مخصوصا اینکه بخواهیم در مورد دوربین آنها صحبت کنیم. هر دو این گوشی ها در بخش پشتی به سیستم دوربین دوگانه مجهز شده‌اند که البته مشخصه سنسورهای آنها با یکدیگر متفاوت است. جی 6 از دو سنسور 13 مگاپیکسلی با زاویه لنز 125 درجه بهره می‌برد که در نتیجه آن، تصاویر با کیفیت فوق‌العاده بالایی ثبت می‌شوند. اما سال گذشته سازندگان از دو سنسور 16 و 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 برای دوربین دوگانه جی 5 استفاده کرده بودند که همراه شدن آن با فوکوس خودکار لیزری و لرزشگیر اپتیکال، پرچمدار سال گذشته ال جی را به یکی از قدرتمندترین گوشی های موجود تبدیل کرده بود. درنتیجه، در این مورد نمی‌توان به آسانی اظهار نظر کرد.

ال جی جی 6 با ال جی جی 5

جی 5

با عبور از این سیستم پیشرفته (که البته امروزی در گوشی های زیادی استفاده می‌شود)، به سنسور 5 مگاپیکسلی و عریض جی 6 با زاویه 100 درجه و گشودگی f/2.4 برای دوربین سلفی می‌رسیم. در مقایسه، جی 5 به سنسوری 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.0 مجهز شده که توانایی ضبط ویدیوها با کیفیت 1080p را دارد. تصور می‌کنید برای ثبت عکس‌های سلفی، دوربین کدام گوشی مناسب‌تر خواهد بود؟!

برای پاسخ به این سوال، بهتر است نگاهی به مقایسه‌ دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 داشته باشید.

سخت افزار

گوشی جدید ال جی همراه با تراشه قدرتمند اسنپدراگون 821، 4 گیگابایت حافظه رم و باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی با پشتیبانی از کارت حافظه عرضه خواهد شد. هرچند، این گوشی از شارژ بی سیم نیز پشتیبانی می‌کند که به‌نظر این قابلیت به کاربران کشور آمریکا محدود است. به‌علاوه جی 6 به سیستم صوتی Quad DAC نیز مجهز شده که متاسفانه، باز هم تمام کاربران از آن بهره‌مند نمی‌شوند.

از آن سو، جی 5 نیز به تراشه اسنپدراگون 820، 4 گیگابایت حافظه رم، باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی و 32 گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه مجهز شده که احتمالا تفاوت خاصی از نظر قدرت پردازشی میان آنها وجود نداشته باشد. هرچند بر خلاف جی 6، باتری این گوشی قابل تعویض بوده و درعوض، خبری از ضد آب بودن یا پشتیبانی از شارژ بی سیم نخواهد بود.

ال جی جی 6 با ال جی جی 5

جی 6

نرم افزار

اگرچه پرچمدار جدید کره‌ها همراه با اندروید نوقا و رابط کاربری Optimus UX 6.0 عرضه خواهد شد، اما در مقایسه ال جی جی 6 با ال جی جی 5 از نظر نرم افزاری، تفاوت خاصی میان این دو گوشی دیده نمی‌شود. هرچند، پیشتر جی 5 همراه با اندروید مارشملو عرضه شده بود، اما حالا از جدیدترین ویرایش سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند.

با این‌حال ال جی تلاش کرده تا با افزایش قابلیت‌های نرم افزاری دوربین، تجربه بهتری از عکاسی را به کاربران منتقل کند. امکانات جدیدی برای دوربین جی 6 در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به ثبت و مشاهده تصاویر قبلی به صورت همزمان اشاره کرد. به‌علاوه، حالتی جدید برای عکس‌برداری به این گوشی اضافه شده که از صفحه نمایش بزرگ آن نهایت استفاده را خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

جی 6 بسیاری ضعف‌ها و ایرادهای نسل قبلی از این گوشی را برطرف کرده و به عنوان پرچمداری جدید، طراحی متفاوت و کیفیت ساخت بالاتری دارد. از طرفی، جی 5 نیز یکی از بهترین گوشی های هوشمندی بوده که سال گذشته روانه بازار شد. هرچند، طراحی ماژولار آن مناسب همه نبود و همین موضوع باعث شد تا جی 5 در رقابت با دیگر گوشی های موجود، کمی عقب بماند.

مقایسه ال جی جی 6 با ال جی جی 5 طراحی متفاوت و بهبود عملکرد دستگاه نسبت به گذشته را نشان می‌دهد، اما از نظر پردازشی نباید در انتظار تغییری بزرگ باشید. درادامه می‌تونید مشخصات فنی این دو گوشی را در به صورت خلاصه مشاهده کنید

ال جی جی 6 با ال جی جی 5

جی 6

مقایسه مشخصات فنی ال جی جی 6 با ال جی جی 5

مولفه ها / نام گوشیال جی جی 6ال جی جی 5
سیستم عاملاندروید نوقااندروید 6.0 مارشملو (قابل ارتقا به اندروید نوقا)
ابعاد237.3 در 169 در 6 میلی‌متر149.9 در 73.9 در 7.7 میلی‌متر
وزن163 گرم159 گرم
صفحه نمایش5.7 اینچی با رزولوشن 1440×2880 / تراکم پیکسلی: 5645.3 اینچی با رزولوشن 1440×2560 / تراکم پیکسلی: 554
تراشهاسنپدراگون 821اسنپدراگون 820
حافظه رم4 گیگابایت4 گیگابایت
حافظه داخلی32 و 64 گیگابایت (با پشتیبانی از کارت حافظه)32 گیگابایت (با پشتیبانی از کارت حافظه)
دوبین پشتیدوربین دوگانه (13+13 مگاپیکسلی با زاویه دید 125 درجه و گشودگی f/2.4)، لرزشگیر اپتیکالدوربین دوگانه (16+8 مگاپیکسلی با زاویه دید 125 درجه و گشودگی f/1.8)، لرزشگیر اپتیکال
دوبین دوم5 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
باتری3300 میلی‌‌آمپر ساعت2700 میلی‌آمپر ساعت
اتصالات4G LTE، وای فای، یو اس بی نوع C4G LTE، وای فای، یو اس بی نوع C
رنگ‌بندیپلاتین (نقره‌ای)، سفید، مشکینقره‌ای، صورتی، طلایی، تیتان (خاکستری)

فروشگاه جانبی، حامی گجت نیوز در پوشش ویژه خبری نمایشگاه MWC 2017. خرید انواع لوازم جانبی LG و همچنین لوازم جانبی LG G6 با بهترین قیمت و انواع لوازم جانبی V20 از بهترین برند های جهان عرضه شده در جانبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا مقامه دوربینو به جی 5 دادین