دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5

مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 : جدال خانوادگی لنز ها!

گوشی ال جی جی 5 در مقایسه با مدل قبلی خود جهش بسیار بزرگی محسوب می‌شد. علاوه بر طراحی ماژولار گوشی، که سبب می‌شد تا بتوان ابزارهای جانبی را به آن متصل کرد، شاهد قرارگیری یک دوربین دوگانه بودیم. بعد از اینکه از طراحی ماژولار آن استقبال زیادی نشد، ال جی تمرکز خود را بر روی سبک جدید طراحی دوربین قرار داد. ساعاتی پیش شاهد رونمایی از گوشی جدید این شرکت یعنی ال جی جی 6 (LG G6) بودیم، محصولی که باز هم یک دوربین دوگانه در آن به کار رفته و البته نسبت به قبل بهبود قابل توجهی داشته است. در ادامه به مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

همانند گذشته، یکی از لنزهای دوربین عادی بوده و دیگری زاویه باز در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب تصاویر عریضی را ثبت کند. اگرچه این مجموعه در گوشی جی 5 به صورت یک لنز 16 و یک لنز 8 مگاپیکسلی پیاده شده بود، اما در ال جی جی 6 هر دو لنز از سنسورهای یکسان 13 مگاپیکسلی سونی IMX258 نوع 1/3.06 تشکیل شده و سایز پیکسل‌های آن‌ها 1.12 میکرون در نظر گرفته شده است.

مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، طراحی دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 تفاوتی نداشته و باز هم شاهد دو لنز جداگانه هستیم. یکی از لنزهای دوربین گوشی ال جی جی6 دارای زاویه فوق‌العاده بازی بوده و در کنار اپرچر f/2.4، حدود 125 درجه را پوشش می‌دهد. منطقه تحت پوشش لنز دیگر 71 درجه بوده و اپرچر آن f/1.8 در نظر گرفته شده است. با مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 از نظر اعداد و ارقام، به تنگ‌شدن زاویه تحت پوشش لنز زاویه باز (در جی 5 حدود 135 درجه) و همچنین کاهش زاویه دید لنز عادی (در جی 5 حدود 75 درجه) پی‌ می‌بریم.

تفاوت اصلی دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 ایجاد تعادل میان دو لنز است

از نظر عملی، اکنون رزولوشن لنز اصلی از 16 مگاپیکسل (در جی 5) به 13 مگاپیکسل تنزل پیدا کرده است، در حالی که لنز زاویه باز جهش فوق‌العاده‌ای را به خود دیده و از 8 مگاپیکسل (در جی 5) به 13 مگاپیکسل رسیده است. اکنون در جی 6 هر دو لنز دوربین در وضعیت یکسان و نزدیک به هم از نظر رزولوشن قرار گرفته‌اند، در حالی که در جی 5، لنز اصلی بر لنز زاویه باز برتری قطعی داشت. باز هم در جی 6 به طور یکسانی با این دو لنز برخورد نشده است. به عنوان نمونه لنز 125 درجه‌ای همچنان از فوکوس ثابت استفاده کرده و خبری از تثبیت‌کننده تصویر نوری در آن نیست، در حالی که این دسته از قابلیت‌های حذف شده در لنز 71 درجه‌ای گنجانده شده‌اند.

در هر صورت اکنون با استفاده از یک ترکیب شامل دو لنز 13 مگاپیکسلی، شاهد برقراری تعادل بوده و در حالت کلی عملکرد بهتری را در مقایسه با مجموعه 8 و 16 مگاپیکسلی توقع داریم. نکته مهم اینجاست که نسبت ابعاد هر دو لنز پشتی دوربین جی 5 به طور پیشفرض 16:9 در نظر گرفته شده بود، در حالی که نسبت ابعاد در جی 6 اکنون شکل مربعی‌تری به خود گرفته و به نسبت 4:3 رسیده است.

مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5در جی 5 برای ثبت تصاویر دارای نسبت 4:3، سنسور در تصویر نهایی برش ایجاد می‌کرد. اکنون به خاطر تغییر نسبت ابعاد پیشفرض دوربین جی 6 به 4:3، در عمل شاهد تصاویر عریض‌تری در این نسبت خواهیم بود. در هر صورت اگر همچنان به ثبت تصاویر دارای نسبت 16:9 اصرار دارید، دوربین جی 6 باز هم می‌تواند خواسته شما را برطرف کند، به این شرط که کاهش رزولوشن عکس به 9.7 مگاپیکسل را قبول کنید. اگرچه در مطلب گذشته به بررسی نمونه عکس های دوربین پررچمدار جدید ال جی پرداختیم، اما بهتر است تا برای مقایسه دوربین ال جی جی 6 با ال جی جی 5 هر دو گوشی را در کنار هم قرار داده و در شرایط یکسانی با آن‌ها کار کنیم.

در نظر داشته باشید در این مقایسه، نسبت ابعاد تصویر در دوربین جی 5 بر روی 4:3 قرار گرفت تا تصاویر چهارچوب یکسانی داشته باشند. به یاد داشته باشید گوشی جی 6 استفاده شده در این تست عکس‌برداری، یک نمونه پیش تولید بوده و بدون شک نرم افزار آن نسخه نهایی و توسعه یافته نیست. در مقایسه‌های زیر تصویر سمت چپ متعلق به جی 6 بوده و تصاویر دوربین جی 5 در سمت راست صفحه قرار گرفته‌اند.

دوربین عادی

دوربین زاویه باز

دوربین عادی

دوربین زاویه باز

دوربین عادی

دوربین زاویه باز

فروشگاه جانبی، حامی گجت نیوز در پوشش ویژه خبری نمایشگاه MWC 2017. خرید انواع لوازم جانبی LG و همچنین لوازم جانبی LG G6 با بهترین قیمت و انواع لوازم جانبی V20 از بهترین برند های جهان عرضه شده در جانبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من فرق خاصی نمیبینم هردو انگار با یک دوربین ویک گوشی گرفته شدن.درحالت کلی گوشی های الجی ازهرلحاظ در صف بهترین ها هستن من میخواستم جی5 را بفروشم جی6 بگیرم ولی چیزخاصی درجی6 نتونست منو مجاب به این کار کنه صفحه نمایش بزرگتر هم درسته یک مزیت بالاست ولی باوجود جی5 لزومی ندیدم کلی ضرر کنم جی6 بخرم

  2. ظاهرش زیاد جالب نیست من طرفدار سر سخت ال جی بودم ولی الان منتظرم اس 8 رونمایی شه همینطور نوکیا پی 1

  3. رنگا بسیار طبیعیترن و کنترل نور بسیار بهتر شده،عکس داخل لامپ ها رو نگاه کنید

    • اگر دقت کنید طریقه گرفتن گوشی هم مهمه وقتی با جی 5 عکس گرفته شده یکم مایلتر بوده بخاطرهمین لامپها نورشون پخش شده وگرنه من جی 5 دارم بارها عکس گرفتم هرگز نور به اونشکل پخش نشده مگراینکه یکم گوشی را مایل بگیرم.درکل هردو خیلی زیبا وبا کیفیت وطبیعی هستن من جی5 را با اس7 سامسونگ ونوت5 از نزدیک مقایسه کردم واقعا جی5 عکسای بسیار باکیفیتتری ثبت میکنه