ردیابی آی پی آدرس

معرفی ابزارهایی کاربردی برای ردیابی آی پی آدرس خود و دیگران

همان‌طور که اثر انگشت هر شخص منحصربه‌فرد بوده و با دیگر انسان‌های روی کره زمین تفاوت دارد، یک آی پی (IP –> Internet Protocol) آدرس نیز به ازای هر کامپیوتر به صورت یکتا تعریف می‌شود. آی پی آدرس، دستگاه‌های موجود در یک شبکه را قادر می‌کند تا با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند. نکته منفی این ارتباط بین دستگاه‌ها در یک شبکه اینجاست که محل منطقی فراهم شده توسط آی پی آدرس، می‌تواند به راحتی توسط اسپمرها و هکرها مورد سو استفاده قرار بگیرد. با توجه به اهمیت شبکه‌های کامپیوتری و افزایش حملات سایبری، کاربران می‌بایست قادر باشند تا هر حمله‌کننده به سیستم خود را تشخیص دهند. با ردیابی آی پی آدرس برای رسیدن به یک کامپیوتر، می‌توان هویت دیگر کامپیوترهایی که سیستم شما با آن‌ها در ارتباط است را مشخص کرد.

آی پی آدرس چیست؟

یک آی پی آدرس مجموعه‌ای از ارقام جدا شده به وسیله نقطه است که می‌تواند در رنج 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 یک رقم را به خود اختصاص دهد. این نحوه آدرس‌دهی به پروتکل اینترنت (آی پی) نسخه چهارم (IPv4) تعلق داشته و کاربران سراسر دنیا همچنان از آن استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید نسخه ششم آی پی (IPv6) در سال 1995 توسعه یافته و بعد از استانداردسازی، در اوایل دهه 2000 به طور کامل برای استفاده پیاده‌سازی شد.

ردیابی آی پی آدرسیک هکر ماهر همواره تلاش می‌کند تا با روش‌های مختلف آدرس خود را مخفی نگه دارد. همچنین ممکن است یک اسپمر، خود را پشت یک پراکسی سرور مخفی کند. البته نباید فراموش کرد با شناسایی آی پی آدرس به کمک ابزارهای آنلاین، هرگز آدرس فیزیکی مشخص نمی‌شود. به عنوان نمونه با ردیابی یک آی پی آدرس می‌توان منبع یک ایمیل را پیدا کند.

ممکن است یک کاربر از این تکنیک برای پیدا کردن مشتری‌های بالقوه در محلی خاص استفاده کند. ابزارهای ابتدایی با استفاده از اطلاعات در دسترس عموم، محل ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، که دسترسی به اینترنت را فراهم کرده‌، به اطلاع دیگر کاربران می‌رسانند. در هر صورت اگر قضیه جدی شده و شدیدا به کشف مکان یک مزاحم اینترنتی نیاز پیدا کردید، بهتر است تا از روش‌های قانونی وارد شوید.

خوشبختانه در سراسر اینترنت وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند تا ردیابی آی پی آدرس را تا رسیدن به کامپیوتر مورد نظر ادامه دهند. هر کدام از آن‌ها برای انجام این کار کافی به نظر می‌رسند، اما آگاهی از مجموعه‌ای از ابزارهای جایگزین ضرری نخواهد داشت.

قسمت اول : ردیابی آی پی آدرس برای یافتن کشور و شهر مبدا

پیش از هر چیز نیاز است تا محل جغرافیایی یک آدرس اینترنتی را بر روی کره زمین پیدا کنید.

MyIpTest.com

ردیابی آی پی آدرساین ابزار آنلاین وب، طیف وسیعی از خدمات مرتبط با مناطق جغرافیایی را ارائه می‌کند. ابزارهایی برای ردیابی آی پی آدرس ، ارائه آدرس دامین با دادن آی پی و بالعکس، ردیابی مسیر و پینگ را باید از جمله خدمات وب‌سایت MyIpTest.com دانست. به عنوان یکی از مهمترین سرویس‌های آن باید به ابزارهای ایمیل اشاره کرد که با استفاده از هدرهای ایمیل‌، به کاربر اجازه می‌دهد تا ارسال‌کننده آن‌ را ردیابی کند. حتی می‌توان این کار را از طریق فیس بوک انجام داد!

از دیگر کاربردهای وب‌سایت MyIpTest.com می‌توان به یک لینک مفید اشاره کرد که کاربر را قادر می‌سازد تا آی پی فرد دیگری را به دست بیاورد. در باکس مشخص شده، آی پی را وارد کنید تا وب سایت اطلاعات جغرافیایی مرتبط با این آدرس را به شما اعلام کرده و آن را بر روی نقشه گوگل علامت‌گذاری کند. خبر خوب برای کاربران مرورگر فایرفاکس اینجاست که با استفاده از افزونه MyIpTest می‌توان کار را به راحتی از روی مرورگر پیش برد.

Geotool

ردیابی آی پی آدرسبعد از ورود به این وب‌سایت تنها کافی است تا آی پی آدرس و یا نام میزبان را در باکس مشخص شده وارد کرده و در ادامه اطلاعاتی همچون نام میزبان، کد پستی و وقت محلی را دریافت کنید. وب‌سایت Geotool همچنین از نقشه‌های گوگل برای نمایش محل جغرافیایی منشا آی پی استفاده کرده و طول و عرض جغرافیایی منطقه را به نمایش می‌گذارد.

برای این سرویس نیز یک افزونه فایرفاکس تولید شده است که با نمایش پرچم یک کشور، محل آدرس اینترنتی را مشخص کرده و در ادامه با کلیک بر روی یک لینک کوتاه، اطلاعات کاملی را درباره وب سرور در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از آنجایی که Geotool به ایمنی و حفظ حریم خصوصی کاربران اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، هر وب‌سایت بازدیدشده توسط کاربر را به منظور اطمینان از عدم وجود بدافزارهای اینترنتی کنترل می‌کند.

HostIP

ردیابی آی پی آدرسHostIP یک پروژه جامعه محور بوده و تصمیم دارد تا مشکلات مرتبط با آی پی آدرس‌ها را حل کند. در حال حاضر چیزی بالغ بر 9 میلیون ورودی در بانک اطلاعاتی آن یافت می‌شوند. این سرویس برای استفاده عموم آزاد بوده و می‌توان تنها در عرض چند ثانیه اطلاعات مورد نظر خود را به بانک اطلاعاتی آن اضافه کرد. در این وب‌سایت بخشی وجود دارد که به پرسش‌های کاربران پاسخ داده و خیال آن‌ها را از بابت ایمنی سرویس راحت می‌کند.

HostIP را باید یک جایگزین برای پایگاه داده‌های مناطق جغرافیایی تجاری دانست. مجددا می‌توان با نصب افزونه این ابزار بر روی مرورگر فایرفاکس، از امکانات آن استفاده کرده و یا با دریافت اپلیکیشن آی او اس، از خدمات آن در گوشی هوشمند خود بهره برد، هر چند هنوز بحث‌های زیادی پیرامون نحوه عملکرد اپلیکیشن موبایل آن وجود دارند. ابزار مفید دیگر این وب‌سایت، تست سرعت اینترنت است؛ هر چند به طور غیر قابل توجیهی استفاده از آن به نصب فلش پلیر نیاز دارد!

DomainTools

ردیابی آی پی آدرساین سرویس در کنار جستجوی اطلاعات مرتبط با یک آی پی آدرس، کمک می‌کند تا تمامی مشخصات یک دامین اعم از نام مالک، زمان انقضا و دیگر جزییات آن را به دست بیاورید. در مقایسه با دیگر ابزارهای آنلاین ردیابی آی پی آدرس ، نخستین چیزی که در DomainTools شدیدا چشم‌نوازی می‌کند، طراحی زیبا و ظاهر بسیار شکیل آن است. از دیگر اطلاعات دریافت شده از این سرویس می‌توان به اطلاعات تماس و ایمیل آدرس سرویس میزبان وب‌سایت اشاره کرد. استفاده از ابزار Whois این وب‌سایت به منظور کسب اطلاعات درباره دامین‌ها رایگان است، اما استفاده از دیگر سرویس‌های آن همچون Power Tools منوط به پرداخت هزینه است.

Arul John’s Utilities

ردیابی آی پی آدرس

با ورود به این وب‌سایت تنها به یک باکس ساده برای ردیابی آی پی آدرس برخورد می‌کنید. برای کاربران ایالات متحده آمریکا این امکان وجود دارد تا به ردیابی یک شماره تلفن بپردازند. همچنین می‌توان این ابزار ردیابی آی پی آدرس را به صورت یک گجت به دسکتاپ اضافه کرد.

IP-Address

ردیابی آی پی آدرسوب‌سایت IP-Address از سه صفحه اطلاعات جداگانه تشکیل شده که هر کدام کاربرد فوق‌العاده‌ای دارند. صفحه خانه وب‌سایت آی پی آدرس خود کاربر را تشخیص می‌دهد. ابزار IP-Tracer منشا یک آدرس اینترنتی دیگر را مشخص کرده و ابزار Email Trace آدرس ارسال‌کننده یک ایمیل را به کاربر می‌دهد. استفاده از سومین ابزار بسیار ساده است. تنها کافی است تا هدر ایمیل را در باکس مشخص شده کپی کرده و در زمانی کوتاه، اطلاعات ارسال‌کننده را دریافت کنیم.

IP Address Location

ردیابی آی پی آدرسدر مقایسه با دیگر وب ابزارهای آنلاین ردیابی آی پی آدرس ، ظاهر این مورد شدیدا بهم ریخته و زمخت است، اما با این حال ابزارهای خوبی را برای تشخیص موقعیت یک آدرس اینترنتی ارائه می‌کند. با وارد کردن آدرس مورد نظر، علاوه بر یافتن محل جغرافیایی دقیق، اطلاعاتی همچون سیستم عامل شخص مقابل، DNS سرور، رنج آی‌ پی‌های کشور مقصد، کد و همچنین پرچم کشور به نمایش درمی‌آیند. نقشه جهانی این سرویس حتی شهر منشا یک آی پی آدرس را نشان می‌دهد. ارائه ابزاری برای بررسی اعتبار یک آدرس ایمیل، از دیگر امکانات وب سایت IP Address Location است. گفتنی است بر اساس ادعای خود سرویس‌دهنده، بانک اطلاعاتی آن هر 48 ساعت یک بار به روزرسانی می‌شود.

قسمت دوم : چگونه آی پی آدرس خودمان را پیدا کنیم؟

برخی از کاربرات معتقدند یک آدرس اینترنتی به آدرس محل زندگی وابسته است، اما واقعیت این است که آدرس‌دهی اینترنتی به این میزان ساده نیست. برای پاسخ به این سوال می‌بایست بررسی‌های زیادی بر روی یک شبکه صورت بگیرند. ابزارهایی وجود دارند که علاوه بر ردیابی آی پی آدرس‌های مورد نظر شما و ارائه موقعیت جغرافیایی آن‌ها، آدرس اینترنتی خودتان را نیز به محض ورود به وب‌سایت نمایش می‌دهند. گفتنی است راه حل بسیار بسیار ساده دیگری نیز برای این کار وجود دارد. به آدرس اینترنتی Google.com رفته و در باکس جستجوی آن، عبارت IP و یا My IP Address را وارد کنید. گوگل در کسری از ثانیه آدرس اینترنتی شما را نمایش می‌دهد. وب‌سایت‌های زیادی برای این کار وجود دارند، اما توصیه می‌کنیم این چهار مورد را در اولویت استفاده قرار دهید:

این روش‌ها بسیار سریع و آسان هستند، اما ممکن است کاربری علاقه زیادی به صفحه سیاه ویندوز داشته و ترجیح بدهد تا بدون استفاده از ابزارهای آنلاین و به صورت حرفه‌ای کار خود را پیش ببرد.

  • با استفاده از کلیدهای ترکیبی ویندوز + R باکس Run را اجرا کرده و بعد از نوشتن عبارت CMD اینتر را بزنید. همچنین می‌توانید در نسخه‌های مختلف ویندوز، عبارت Command Prompt یا CMD را در استارت (مترو استایل ویندوز 8.1) جستجو کرده و سپس به محیط کامندی ویندوز وارد شوید.
  • در صفحه سیاه باز شده عبارت ipconfig/all را نوشته و سپس اینتر را بزنید.
  • در ادامه اطلاعات پایه‌ای را درباره رابط‌های شبکه و همچنین آی پی آدرس سیستم خود دریافت می‌کنید.

ردیابی آی پی آدرس

ردیابی آی پی آدرس خود در مک نیز بسیار ساده است:

  • در Applications های خود Utilities را پیدا کرده و سپس مک ترمینال را باز کنید.
  • با نوشتن عبارت ifconfig تمامی رابط‌های شبکه نمایش داده خواهند شد. برای فیلتر این اطلاعات و دست یافتن به آیتم مورد نظر بهتر است تا عبارت ifconfig | grep “inet ” | grep -v 127.0.0.1 را تایپ کنید.
  • inet می‌تواند آی پی آدرس داخلی شما را پیدا کند.

به دلیل گستردگی و وجود توزیع‌های زیاد، بر روی لینوکس دبیان، اوبونتو و مینت تمرکز می‌کنیم. در تمامی آن‌ها ردیابی آی پی آدرس به شیوه یکسانی صورت می‌گیرد.

  • با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+T ترمینال را باز کنید.
  • عبارت hostname –I را وارد کنید.
  • اگر رابط شبکه دیگری نداشته باشید، آی پی آدرس شما به صورت تکی نمایش داده خواهد شد.

گفتنی است ممکن است آی پی آدرس‌تان بر اساس سرویس‌دهنده اینترنتی، ثابت و یا پویا (استاتیک و یا داینامیک) باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*