یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد که خودروسازان داخلی از قدرت خرید پایین مشتریان سوءاستفاده میکنند و به تولید خودروهای بی کیفیت ، پرمصرف و آلاینده ادامه میدهند. به گفتهی سیده حمیده زرآبادی، خودروهای ایرانی و چینی با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان در بازار ایران، فاقد هرگونه استاندارد زیستمحیطی و کیفی هستند اما ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان علاقهای به اصلاح این وضعیت ندارند.
سیده حمیده زرآبادی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که وضعیت خودروهای ایرانی از نظر میزان آلایندگی و سطح کیفی، به صورت ماهانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بررسی و نتایج آن منتشر میشود. طبق آخرین گزارشهای این شرکت، تمامی خودروهای زیر 40 میلیون تومانی ایرانی و چینی موجود در بازار کشور از هرگونه استاندارد کیفی و زیستمحیطی بیبهره هستند؛ با این وجود خودروسازان داخلی مانند ایران خودرو و سایپا قصد اصلاح وضعیت جاری را ندارند.
بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، حتی برخی از خودروهای چینی که بیشتر از 55 میلیون تومان قیمت دارند هم جزو خودروهای بی کیفیت و آلاینده محسوب میشوند اما باز هم این دسته خودروها با حمایت مالی خودروسازان و ارائهی وامهای بالا، سهم خود را در بازار خودرویی کشورمان افزایش میدهند.
زرآبادی، نتیجهی این بیتوجهی خودروسازان به کیفیت پایین و آلایندگی بالای محصولاتشان را به ضرر ساکنین شهرهای بزرگ و کلانشهرها دانست و تاکید کرد که عدم توجه خودروسازان به گزارشهای ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و تداوم تولید خودروهای بی کیفیت نوعی دهنکجی به استانداردهایی است که شرکتهای خودروساز مکلف به رعایت آنها هستند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود:
تولید پرتیراژ خودروهای بی کیفیت و آلاینده، حجم خودروهای فرسوده و تردد بیش از حد اتومبیلها در کلانشهرها به خصوص تهران باعث ایجاد مشکلات ترافیکی و افزایش غلظت آلایندههای شهری شده است. ناوگان حمل و نقل عمومی قدیمی و فرسوده نیز بر مشکلات آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای بزرگ افزوده است.
دولتی بودن خودروسازها؛ یکی از عوامل تولید خودروهای بی کیفیت
به گفتهی زرآبادی، یکی از دلایل بیرغبتی و بیتوجهی خودروسازان به تولید خودروهای باکیفیت، مالکیت دولتی شرکتهای خودروساز است. به بیان دیگر وقتی دولت سهامدار و بهرهبردار اصلی این شرکتها باشد نمیتوان انتظار دلسوزی و اصلاح ایرادها را داشت؛ چرا که انحصاری بودن بازار خودرو و نبود یک رقیب قوی در بخش خصوصی باعث شده تا هیچ اجباری برای بهبود کیفیت و ارتقای سطح استانداردهای خودروها وجود نداشته باشد. وی همچنین در خصوص دلایل تولید پرتیراژ خودروهای زیر 60 میلیون تومان گفت:
قدرت خرید پایین مشتریان، یک عامل مهم و تعیینکننده برای تداوم تولید خودروهای بی کیفیت و پرمصرف است و خودروسازان با سوءاستفاده از این مسئله، خودروهای تولیدی خود را به آنها میفروشند؛ خودروهایی که نه تنها ارزش قیمتهای جاری را ندارند، بلکه در درازمدت از نظر جانی و مالی نیز گرفتاریهای زیادی را برای خریداران به وجود میآورند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خصوصیسازی شرکتهای خودروسازی و ایجاد رقابت در صنعت خودروی کشور را از موثرترین راهها برای خروج از وضعیت فعلی عنوان کرد.
بگذارید این وطن دوباره وطن شود
چه عجب یکی روش شد اینارو بگه
هیچکس زورش به این غول های ادمکش نمیرسه این بحث الودگیش هست مهمتر از اون بحث ایمنی هستش که اصلا نداره هر 31 دقیقه یک نفر تو جاده های ایران بر اثر تصادف کشته میشه اون وقت اقای وزیر میاد میگه ماشین های ما مشکل ندارن راننده های ما مشکل دارن!!!!!