انتقال الکتریسیته بدون سیم

شرکت دیزنی روشی جدید برای انتقال الکتریسیته بدون سیم ابداع کرد

انتقال نیرو به صورت بدون سیم به دستگاه‌های نیازمند انرژی الکتریکی، از زمانی که دانشمندانی همچون تسلا و ادیسون وسایل الکتریکی زیادی را به دنیا معرفی کردند، برای دانشمندان یک رویا بوده است. این ایده، که تبدیل‌ شدن آن به واقعیت تحولی باورنکردنی را در تکنولوژی به وجود خواهد آورد، همواره با موانع فنی زیادی روبه‌رو بوده است، به همین دلیل دانشمندان تاکنون راهی برای عملی کردن آن پیدا نکرده بودند. اکنون محققین آزمایشگاه Disney Research کمپانی والت دیزنی، روشی را برای انتقال الکتریسیته بدون سیم ابداع کرده‌اند.

راندمان بالای 90 درصد این روش انتقال الکتریسیته بدون سیم ، ستودنی است

دانشمندان این آزمایشگاه روشی را به صورت موفقیت‌آمیز ابداع کرده‌اند که توسط آن می‌توان در محیطی به ابعاد یک اتاق، به تمامی وسایلی که برای کار خود احتیاج به الکتریسیته الکتریکی دارند، به صورت بدون سیم نیرورسانی کرد. در یک مقاله که در روزنامه Plos One منتشر شده، محققین متد خود برای انتقال الکتریسیته بدون سیم در گسترده یک اتاق به میزان هزار و نهصد وات را شرح داده‌اند. گفتنی است راندمان این روش ثابت نبوده و بسته به محل قرارگیری وسیله الکتریکی بین 40 تا 95 درصد متغیر است.

در ابتدای تشریح این متد انتقال الکتریسیته بدون سیم به بدترین مشکل آن اشاره می‌کنیم. اتاق مورد نظر می‌بایست به صورت خاص به این منظور طراحی شده باشد. به عنوان نمونه دیوارها از پانل‌‎های آلومینیومی ساخته شده و یک لوله مسی بزرگ با ظاهری نه چندان جذاب، سقف و کف اتاق را به هم متصل می‌کند!

در وسط تیر، یک قسمت خارج شده و پانزده خازن در آن جای داده شده‌اند. با این کار یک فرکانس رزونانس تعیین شده و همچنین میدان‌های الکتریکی، که از یک ژنراتور سیگنال تغذیه می‌کنند، ایزوله می‌شوند. در نتیجه این عملیات، خروجی یک تن در 1.32 مگاهرتز به دست می‌آید. وقتی که سیستم آماده به کار شد، کل فضای اتاق در یک میدان مغناطیسی غرق شده و یک سیم‌پیچ که برای تشدید در فرکانسی مشابه تنظیم شده، انتقال الکتریسیته بدون سیم به دستگاه‌های داخل اتاق را ممکن می‌کند.

الکتریسیته هزار و نهصد واتی، که در بالا به آن اشاره کردیم، در دسته‌بندی قانونی تعیین شده برای میزان جذب خاص (SAR) جای می‌گیرد تا به این وسیله سلامت انسان در زمان استفاده از این روش به خطر نیفتد. گفتنی است این میزان به انرژی اشاره می‌کند که بدن انسان می‌تواند آن را پیش از خطرناک‌شدن، جذب خود کند. نکات منفی دیگری نیز در این سیستم انتقال الکتریسیته بدون سیم یافت می‌شوند. به عنوان نمونه دستگاه‌ها نیز می‌بایست مطابق همین سیستم طراحی شوند. همچنین کاربران باید به طور جد فاصله خود را با میله وسط اتاق حفظ کرده و حداقل چهل و شش سانتی‌متر با آن فاصله داشته باشند.

بیش از هر چیزی انتظار می‌رود تا این مشکلات برآورده شده و مخصوصا راه‌حلی برای زیبایی ظاهری سیستم یافت شود. مزیت این سیستم در کارکرد دائمی آن است، به نحوی که کاربران می‌توانند آن را همانند شبکه وای فای منزل خود به صورت همیشگی روشن نگه داشته و استفاده کنند. به این وسیله دیگر نیازی به سیم‌کشی‌های طاقت‌فرسا و از طرفی سر و کله‌زدن با انبوه سیم‌ها در منزل نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه