اسنپ در ایران

تجمع رانندگان تاکسی در مقابل مجلس در اعتراض به فعالیت اپلیکیشن های تپسی و اسنپ در ایران

ظهر روز دوشنبه، جمعی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی در اعتراض به فعالیت اپلیکیشن های تپسی و اسنپ در ایران در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این رانندگان، فعالیت تپسی و اسنپ را غیرقانونی دانستند و از نمایندگان مجلس خواستند تا به این موضوع رسیدگی کرده و از فعالیت این اپلیکیشن ها در سطح شهر جلوگیری کنند.

رانندگان تاکسی با تجمع در مقابل مجلس و در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان رسیدگی به نحوه فعالیت تپسی و اسنپ در ایران شدند. این تجمع از جوانب مختلف قابل توجه است و به نظر می‌رسد که مدل سنتی این کسب و کار در برابر شکل نوین آن صف‌آرایی کرده است.

معرفی اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی

اسنپ و تپسی نام دو اپلیکیشن یا به عبارتی، سیستم‌های مجزا برای ساماندهی تاکسی‌‌های شهر تهران هستند. تپسی (TAP30) یک سرویس هوشمند درخواست تاکسی در شهر تهران است که افراد را به وسیله‌ی یک اپلیکیشن هوشمند موبایل با رانندگان مرتبط می‌کند. شما می‌توانید به راحتی درخواست خودرو کنید و با تجربه‌ای متفاوت از حمل و نقل به مقصد خود برسید. این اپلیکیشن توسط جمعی از متخصصان داخلی راه‌اندازی شد و به صورت تمام وقت از مسافران پشتیبانی می‌کند.

اسنپ در ایراناسنپ (Snap) نیز یک اپلیکیشن مطرح داخلی است که با استفاده از آن می‌توان تمامی رانندگان اطراف را به صورت زنده مشاهده کرد. تنها کافیست که مبدا و مقصد خود را انتخاب کنید تا نزدیک‌ترین خودرو، شما را به مقصد مورد نظرتان برساند. همچنین در این برنامه، امکان پرداخت هزینه‌ی سفر از طریق کارت اعتباری و افزایش اعتبار حساب کاربری وجود دارد.

بررسی دلایل اعتراض آژانس‌ها و تاکسی‌ها به فعالیت تپسی و اسنپ در ایران

به نظر می‌رسد که آژانس‌ها و راننده تاکسی‌ها تصور می‌کنند با روی کار آمدن این اپلیکیشن‌ها، جای آن‌ها تنگ‌تر می‌شود؛ چرا که ممکن است برخی از افراد به دلیل خدمات بهتر و قیمت کمتر به اسنپ و تپسی بیشتر از آژانس‌ها تمایل داشته باشند. تجمع رانندگان تاکسی و آژانسی‌ها در مقابل مجلس نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند از طریق سیاسی و امنیتی نشان دادن موضوع، رقیب را از صحنه خارج کنند؛ شعار «اسنپ آمریکایی اعدام باید گردد!» از سوی برخی از تجمع‌کنندگان هم بیان‌گر همین موضوع است. مهم‌ترین استدلال مدیران و رانندگان آژانس‌ها این است که آن‌ها بر روی کار رانندگان و سرویس‌دهی نظارت می‌کنند، در حالی که هویت رانندگان اسنپ و تپسی مشخص نیست!

اسنپ در ایراندر مجموع باید گفت که تپسی و اسنپ در ایران مانند همان تاکسی تلفنی‌هایی هستند که در گذشته فعالیت می‌کردند و می‌کنند، با این تفاوت که با تلفن‌های هوشمند، مدرن‌تر و به‌روزتر شده است. بنابراین قرار نیست این اپلیکیشن‌ها، انحصار مسافربری در ایران را در دست خود بگیرند و رانندگان و آژانس‌ها نیز همانند گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

چنین برنامه‌هایی در دیگر کشورها نیز در حال فعالیت هستند که معروف‌ترین آن‌ها «اوبر» (UBER) نام دارد. شاید یکی از دلایل استقبال مردم از این اپلیکیشن‌ها، مشخص و قطعی بودن کرایه حمل و نقل است؛ موضوعی که سال‌هاست در تاکسی‌ها و آژانس‌ها رعایت نمی‌شود و حتی تاکسی‌متر به یک کالای تزئینی در سازمان تاکسی‌رانی کشور تبدیل شده است. حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم مسافر با راننده از دیگر عواملی است که موجب استقبال مشتریان از سیستم‌های حمل و نقل آنلاین می‌شود.

امروزه مشاغل خدماتی تنها به ارائه‌ی خدمات به مردم فکر می‌کنند و دیگر دوران انحصار شکسته شده است. به عنوان مثال، وجود تعداد زیادی از آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها در سطح شهر، باعث ورشکستگی رستوران‌ها نشده و از سوی دیگر به ایجاد فضای رقابتی به منظور بهبود کیفیت و کاهش قیمت کمک کرده است؛ بنابراین شاید بهتر باشد آژانس‌ها و تاکسی‌ها به جای تجمع‌های اعتراض‌آمیز، به ارتقای سطح خدمات‌رسانی به مشتریان خود فکر کنند.