اینترنت نسل 3 و 4

اینترنت نسل 3 و 4 اپراتورهای تلفن همراه در چند شهر ایران راه‌‌اندازی شده است؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه‌اندازی و توسعه‌ی اینترنت نسل 3 و 4 اپراتورهای تلفن همراه است. این وزارتخانه در دولت یازدهم با حذف انحصار اینترنت نسلی اپراتور سوم و صدور مجوز برای اپراتورهای اول و دوم، اقدام مهمی را به منظور افزایش فضای رقابتی بین اپراتورهای تلفن همراه انجام داد.

هم‌اکنون حدود 40 میلیون مشترک فعال ثابت و سیار اینترنت پرسرعت در کشور وجود دارد؛ در حالی که این رقم در سال 1392 حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر و در سال 1394 حدود 28 میلیون نفر بود. یکی از پروژه‌های بهره‌برداری شده در دولت یازدهم، نوسازی و ایجاد ایستگاه‌های رادیویی نسل دو و ایجاد ایستگاه‌های رادیویی نسل 3 و 4 بود که با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد تومانی توسط اپراتور همراه اول انجام شد. بر اساس آمار منتشر شده، اپراتور همراه اول تا پایان شهریور 1395، تعداد 547 شهر را به اینترنت پرسرعت نسل 3 و 33 شهر را به اینترنت پرسرعت نسل 4 مجهز کرده است.

تعداد شهرهای تحت پوشش اینترنت نسل 3 و 4 توسط ایرانسل

اپراتور دوم ارتباطی کشور یعنی ایرانسل نیز با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد تومانی، پروژه‌هایی مانند توسعه شبکه نسل 2، راه‌اندازی و توسعه شبکه اینترنت نسل 3 و 4 و توسعه شبکه TD-LTE را به بهره‌برداری رساند. ایرانسلی‌ها تا پایان شهریور امسال، 568 شهر را تحت پوشش اینترنت نسل سه قرار داده‌اند و 228 شهر را نیز به اینترنت نسل چهار مجهز کرده‌اند.

همچنین اپراتور سوم یا رایتل که پیش از دو اپراتور دیگر موفق شده بود به صورت انحصاری شبکه نسل 3 و سامانه وب چت را راه‌اندازی کند، برنامه‌هایی را در دولت یازدهم به مرحله اجرا رساند که از جمله آن می‌توان به نصب 54 کیلومتر فیبر نوری، راه‌اندازی رسمی LTE و راه‌اندازی سرویس وای فای عمومی اشاره کرد. رایتل تا پایان شهریور 95 بالغ بر 520 شهر را به اینترنت نسل 3 مجهز کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*