خودروهای وارداتی از آمریکا

تکلیف خودروهای وارداتی از آمریکا چه می‌شود؟

پس از افزایش انتقادات کارشناسان و مسئولان از واردات خودروهای آمریکایی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از عدم شماره‌گذاری این خودروها خبر داده بود. به دنبال این خبر، خریداران خودروهای وارداتی از آمریکا با مشکلاتی در راه شماره‌گذاری و اخذ پلاک مواجه شدند اما طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان این خودروهای وارداتی ملزم به بازپس‌گیری خودروهای فروخته شده و برگرداندن وجه دریافتی هستند.

چندی پیش با وجود تاکید مسئولان بالارتبه کشوری مبنی بر عدم واردات از آمریکا، برخی از خودروهای مونتاژ شده در این کشور وارد ایران شد. این موضوع، انتقادات کارشناسان و نمایندگان مجلس را در پی داشت. آن‌ها معتقد بودند که واردات خودرو از آمریکا و ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی در شرایطی که مسئولان این کشور همواره رویکرد خصمانه‌ای در برابر ایران داشته‌اند، غیر منطقی و برخلاف منافع ملی کشورمان است.

پس از آن، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، شماره‌گذاری خودروهای وارداتی از آمریکا را متوقف کرد تا خریداران این خودروها شامل تویوتا کمری هیبریدی، بی ام و ایکس 4 و هوندا CRV با مشکلات بسیاری برای اخذ پلاک مواجه شوند. پس از ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای وارداتی از آمریکا ، شرکت‌های واردکننده این محصولات یعنی پرشیا خودرو، گروه صنعتی گلرنگ و ایرتویا اعلام کردند که خریداران می‌توانند خودروهای خریداری شده را عودت داده و وجه پرداختی خود را پس بگیرند.

خودروهای وارداتی از آمریکاالزامات قانونی برای بازپس‌گیری خودروهای وارداتی از آمریکا

طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز تمامی عرضه‌کنندگان خودروهای وارداتی از آمریکا شامل شرکت‌های مذکور و همین‌طور برخی واردکنندگان متفرقه ملزم به بازپس‌گیری خودروهای فروخته شده و بازپرداخت وجه دریافتی از خریداران هستند. در ماده 4 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در بخش ضوابط و روش‌های فروش آمده است:

در تمام روش‌های فروش خودرو از جمله تحویل فوری و پیش فروش قطعی و عادی، عرضه‌کنندگان ملزم هستند که از تامین به موقع خودروهای فروخته شده و همچنین شماره‌گذاری آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

به این ترتیب بر اساس این بند قانونی، تمامی واردکنندگان خودروهای مونتاژشده در آمریکا وظیفه دارند خودروهایی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شماره‌گذاری نشده‌اند را پس بگیرند. خریدارانی که موفق به اخذ پلاک نشده‌اند می‌توانند نسبت به عودت دادن خودرو به فروشندگان و بازپس‌گیری وجه پرداختی خود اقدام کنند و در صورت ممانعت شرکت فروشنده از این کار، شکایت خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و رسیدگی به شکایات مردمی در این حوزه را بر عهده دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. هواپیمای بوینگ آمریکایی نیست!!!

  2. آره خوب کردن
    پراید خوبه هم خوب تو پاچه میزه هم جون مردن رو که گویا ارزشی نداره میگیره.