گوشی سازان محبوب

نگاهی به فراز و فرودهای برخی از گوشی سازان محبوب در سال‌های اخیر

نمایشگاه MWC که هر سال در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود، یادآور خاطرات زیادی برای دوست‌داران دنیای تکنولوژی، مخصوصا علاقه‌مندان به گوشی های موبایل است. در سال‌های اخیر شاهد فراز و نشیب‌های زیادی برای گوشی سازان محبوب دنیا در این نمایشگاه بودیم که به عنوان نمونه سری اس برای سامسونگ، لومیا برای نوکیا و همچنین سری زد برای سونی این جنجال‌ها را به وجود آوردند.

سال گذشته و در جریان نمایشگاه MWC 2016 شاهد رونمایی از گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ بودیم. یک سال پیش از آن، در چنین رویدادی گلکسی اس 6 معرفی شد. با گذر به سه سال قبل، زمانی که انبوهی از شایعات پیرامون گوشی محبوب گلکسی اس 5 سامسونگ در محافل خبری پیچیده بود، باز هم شاهد رونمایی از این گوشی در نمایشگاه MWC همان سال بودیم. البته این روالی نیست که سامسونگ همواره دنبال کرده باشد، چرا که گلکسی اس 4، چهار سال قبل هرگز به نمایشگاه MWC آن سال نیامد و در عوض در شهر نیویورک رونمایی شد. عقیده بر این است که همین اتفاق امسال نیز خواهد افتاد؛ سامسونگ با چند گوشی متفرقه در نمایشگاه MWC 2017 ظاهر شده و در عوض رونمایی از گلکسی اس 8 را به یک ماه بعد از اتمام این نمایشگاه موکول خواهد کرد.

گوشی سازان محبوباجازه دهید باز هم از چهار سال قبل و وضعیت گوشی سازان محبوب صحبت‌هایی را به میان بیاوریم، زمانی که شاهد رونمایی از نسخه اورجینال گوشی سونی اکسپریا زد بودیم. همانطور که می‌دانید در ادامه، سری زد گوشی های هوشمند سونی کنسل شد و سری ایکس جای آن‌ را گرفت و اکنون شاهدیم که گوشی های این سری از آن زمان تاکنون حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند. در همان حوالی شاهد معرفی اکسپریا ایکس زد بودیم که حقیقتا یک پرچمدار به شمار می‌آمد.

طی سال‌های گذشته و در ماه فوریه و حوالی برگزاری نمایشگاه MWC، شاهد بالا و پایین‌های بیشتری نیز از گوشی سازان محبوب بوده‌ایم. حدود شش سال پیش بود که امکانات بسیار پایه‌ای همچون کپی و پیست کردن به ویندوز فون 7 پای گذاشتند. در آن زمان اگرچه نوکیا حرکت آهسته‌ای داشت، اما بالاخره خود را به غافله ویندوز رساند. متاسفانه دست تقدیر با گوشی های ویندوزی سری بسیار شکیل لومیای نوکیا یار نبود و رفته رفته شاهد کاهش قیمت‌ آن‌ها بودیم. این سرازیری تا به حراج گذاشتن گوشی های این سری به ازای مبالغی بسیار پایین ادامه پیدا کرد. این شرکت در آن زمان به گوشی اندرویدی نوکیا ایکس دل بست، اما این محصول نیز به سرعت از میان رفت. برخلاف گذشته ناراحت‌کننده، خوشبختانه امروز آینده‌ خوبی را برای برند نوکیا شاهد هستیم، چرا که با خرید آن توسط شرکت اچ ام دی گلوبال به زودی شاهد گوشی های اندرویدی قدرتمند بیشتری از این برند، علاوه بر نوکیا 6 خواهیم بود.

گوشی سازان محبوبتا سه سال قبل، همچنین شاهد عزم راسخ بلک بری به عنوان یکی دیگر از گوشی سازان محبوب و عقیده سرسختانه آن برای موفقیت گوشی های این شرکت با استفاده از سیستم عامل اختصاصی آن بودیم. متاسفانه این اتفاق نیز رخ نداد و بلک بری، رقیب دیرینه نوکیا در سال‌های اولیه بازار گوشی های هوشمند، به سرنوشت یکسانی دچار شد. امروز شرکت TCL با استفاده از برند بلک بری اقدام به ساخت و عرضه گوشی های هوشمند اندرویدی می‌کند.

البته با حرکت به گذشته می‌بینیم که کمپانی‌هایی همچون سامسونگ نیز تماما در این مدت زمان موفق نبوده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به پلتفرم موبایل اختصاصی سامسونگ یعنی تایزن (Tizen) اشاره کرد که نتوانست در جذب مخاطبان موفق عمل کند. اگرچه وضعیت تایزن در سال‌های اخیرا را باید نسبت به بلک بری 10 بهتر دانست، اما واقعیت این است که با در نظر گرفتن آمار اخیر تصاحب 99 درصدی بازار موبایل توسط اندروید و آی او اس، جای ابراز وجود برای هیچ پلتفرم دیگری باقی نمی‌ماند.

گوشی سازان محبوبهمچنین با حرکت در جهت عکس عقربه‌های ساعت به محصولی جذاب در سال گذشته برخورد می‌کنیم، گوشی با نام Freedom 251 که تنها 4 دلار قیمت داشت! این مبلغ خارق‌العاده در ادامه به متوقف‌شدن سرویس‌دهی وب سایت این شرکت ختم شد، چرا که قادر به پاسخگویی به میلیون‌ها کاربر متقاضی خرید آن نبود. در نهایت شاید خرید این گوشی توسط تعداد بی‌شماری از کاربران بودیم.

پستی و بلندی جزیی از مسیر حرکت گوشی سازان محبوب دنیا بوده است

همانطور که با مرور تاریخ در چند سال گذشته متوجه شدید، همه شرکت‌ها و برندها پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. موفقیت سامسونگ در دنیای اندروید غیر قابل توقف بود، به همین دلیل عدم استقبال از تایزن برای آن اهمیتی نداشت. این موفقیت با شیب بسیار زیادی در حال افزایش بود، اما پروژه ناموفق گلکسی نوت 7 تبدیل به سد راه بسیار بسیار بزرگی بر مسیر پیشرفت سامسونگ شد. در نتیجه مشکلات این گوشی، سامسونگ، گلکسی اس 8 را تحت آزمون‌های بیشتری پیش از عرضه قرار داده است و همین موضوع سبب شده تا این گوشی نمایشگاه MWC 2017 را از دست بدهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام

    خسته نباشید

    دم سایت عالیتون گرم

    فکر کنم این جمله رو اشتباهی نوشتین:

    “سال گذشته و در جریان نمایشگاه MWC 2016 شاید رونمایی از گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ بودیم”

    در پناه حق…