شکایت بلک بری از نوکیا

شکایت بلک بری از نوکیا برای نقض حق ثبت اختراع

چند روز قبل بلک بری نامه مخصوصی را برای نوکیا ارسال کرد که اگرچه با توجه به قرارگیری ذر نیمه‌های ماه فوریه، محتوای آن محبت‌آمیز و دوستانه تصور می‌شد، اما یک دادخواهی رسمی به آن ضمیمه شده بود. محتوای این دادخواهی حاوی این جمله بود که «این لیستی از نمایش‌های تلویزیونی برای خوش‌گذرانی نیست، بلکه لیستی از اختراع‌های ثبت شده ما است که تصور می‌کنیم شما با نقض قوانین، آن‌ها را به نفع خود استفاده کرده‌اید». شکایت بلک بری از نوکیا دو رقیب دیرینه را بار دیگر در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.

شکایت بلک بری از نوکیا این دو رقیب سال‌های گذشته دنیای موبایل را دوباره در برابر هم قرار می‌دهد

احتمالا ارسال این نامه 2.99 دلار برای بلک بری هزینه داشته است! این دو کمپانی را باید در بسیاری از جهات با یکدیگر مشابه دانست. به عنوان نمونه هر دوی آن‌ها حدود یک دهه قبل پادشاه بلامنازع دنیای گوشی‌های هوشمند بودند؛ وقتی که بلک بری با گوشی‌های امن دارای سیستم عامل اختصاصی بلک بری 10 خود و نوکیا با گوشی‌های فوق محبوب سری N خود، جای ابراز وجود برای هیچ کمپانی دیگری باقی نگذاشته بودند. متاسفانه سرنوشت یکسانی نیز نصیب این دو ابر قدرت آن زمان شد، به طوری که رفته رفته از صحنه رقابت به طور کامل حذف شدند. امروز در سال 2017 شاهدیم که سهم بازار موبایل بلک بری تقریبا به صفر درصد رسیده و از فروش حق استفاده از برند نوکیا به شرکت HMD حدود چند ماه می‌گذرد.

طبق محتوای شکایت بلک بری از نوکیا ، محصولات این شرکت همانند ایستگاه‌های پایه Flexi Multiradio، سیستم‌های کنترل شبکه‌های رادیویی و نرم افزار Liquid Radio با استفاده از ایده‌های بلک بری ایجاد شده و حق این شرکت را پایمال کرده‌اند. مورد دوم یاد شده در این دادخواهی، قسمتی از یک گروه بود که در زمان خرید شرکت Nortel در سال 2011 به ازای مبلغ 4.5 میلیارد دلار، توسط چند شرکت همچون بلک بری به ثبت رسید. اگرچه نوکیا در سال 2009 تلاش کرد تا این ایده را به دست بیاورد، اما ورشکستگی Nortel سبب شد تا نوکیا هرگز به خواسته خود نرسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*