صنعت خودروی ایران

ایران شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان شد؛ نظر شرکت‌های خارجی در مورد پیشرفت صنعت خودروی ایران

این روزها کشورهای زیادی برای مشارکت در صنعت خودروی ایران به کشورمان آمده‌اند و پیش‌بینی آن‌ها از وضعیت خودروسازی در ایران می‌تواند بسیار عجیب باشد. خودروسازان خارجی حاضر در ایران معتقدند که کشورمان پس از برجام بسیار متفاوت‌‌تر از قبل شده و به زودی به یکی از خودروسازان بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

شرکای خودروسازان ایران از روند پیشرفت کشورمان و ایجاد خطوط تولید خودرو در مدت 8 ماه در ایران متعجب شده‌اند. اخیرا، چهارمین همایش بین‌المللی خودرو در کشورمان برگزار شد و خارجی‌های حاضر در این رویداد، از پیشرفت واقعی صنعت خودروی ایران صحبت کردند. محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز از راه طولانی ایران در خودروسازی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده هم چنین همایش‌هایی برگزار شود و تعاملات با کشورهای مختلف ادامه پیدا کند.

صنعت خودروی ایراننعمت زاده با اشاره به مذاکرات با شرکت‌های خودروسازی فرانسوی، اظهار کرد:

هم‌اکنون مراحل نهایی مشارکت با رنو طی می‌شود و به احتمال زیاد این مشارکت تا پایان سال منجر به عقد یک قراداد خواهد شد. با شرکت‌های خودروسازی کره‌ای نیز مذاکره شده و آن‌ها قول سرمایه‌گذاری در ایران را داده‌اند. ما از کره‌ای‌ها خواستیم که اگر بازار ایران را می‌خواهند باید در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و ظاهرا آن‌ها هم قبول کرده‌اند. در واقع آن‌ها نباید فکر کنند که اینجا فقط بازار خودشان است بلکه باید بخشی از بازار خود را نیز در اختیار ما بگذارند.

وی در ادامه با بیان این که 25 درصد نارضایتی مشتریان به دلیل کمبود قطعات در تعمیرگاه‌هاست، تاکید کرد خودروسازان دیگر بهانه تحریم ندارند و دلیل این مشکلات، تنها کم‌کاری مدیران است. این کار خیلی پیچیده‌ای نیست و خودروسازان می‌توانند حداکثر تا 6 ماه آینده این مشکل را برطرف کنند.

رشد قابل توجه تولید خودرو در سال جاری

به گفته‌ی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در سال 92 حدود 730 هزار دستگاه خودرو در داخل کشور تولید شد که این رقم در سال جاری به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید. با این حساب، صنعت خودروی ایران که در دو سال گذشته در رتبه 18 جهان قرار داشت، امسال به شانزدهمین کشور دنیا از نظر میزان تولید تبدیل می‌شود.

صنعت خودروی ایران

چهارمین همایش بین‌المللی خودرو

نعمت‌ زاده با اشاره به این که در حال حاضر خودروسازان 4 هزار میلیارد تومان به بانک‌های کشور سود تسهیلات پرداخت می‌کنند، به آن‌ها توصیه کرد که بانکداری را رها کنند و به اموری که ارتباطی به تولید ندارد نپردازند. وی در ادامه گفت:

در سال گذشته، عده‌ای از افراد برای تحریم خرید خودرو فراخوان دادند که ما این مسئله را پیگیری و خائنان را به مقامات بالاتر معرفی کردیم. این خائنان افرادی بودند که خودرو را عامل توسعه‌ی کشور می‌دانستند و فکر می‌کردند می‌توانند قبل از انتخابات با شلوغ‌کاری، مشکل ایجاد کنند اما کور خواندند!

کیم سئونگ هو، سفیر کره جنوبی در ایران نیز در جریان چهارمین همایش بین‌المللی خودرو، ایران را یک رقیب جدی در صنعت خودروسازی دانست و پیش‌بینی کرد که شرکت‌های خودروسازی ایرانی در آینده، دوش به دوش خودروسازان بزرگ اروپایی حرکت کنند. توسعه و پیشرفت بدون رقابت به دست نمی‌آید و اگر خودروسازان آمریکایی و اروپایی هم با یکدیگر رقابت نمی‌کردند، امروز به این سطح از پیشرفت نمی‌رسیدند.

فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در تهران هم با تاکید بر این که دولت فرانسه متعهد بر اجرای برجام است، اظهار کرد:

ما باید هر روز نشان دهیم که برجام به نفع همه است و پایدار باقی می‌ماند. فرانسه در طول تحریم‌ها هم با ایران همکاری داشت و شرکای ایران و فرانسه توانستند موانع را از میان بردارند. شرکت‌های فرانسوی همواره علاقه‌مندی خود را به همکاری با ایران نشان داده‌اند و همکاری دو کشور در زمینه صنایع هوایی و خرید هواپیما نیز بخش دیگری از این مشارکت‌هاست. در حال حاضر یکی از این هواپیماها به ایران آمده و به زودی هواپیماهای دیگری نیز وارد ایران خواهد شد.

افزایش فروش رنو به لطف حضور در بازار ایران

در ادامه‌ی این همایش، قائم مقام ارشد رنو یعنی برنارد کامبیر (Bernard Cambier) از تمایل این شرکت خودروسازی برای گسترش همکاری با صنعت خودروی ایران خبر داد. به گفته‌ی کامبیر، رنو در سال گذشته حدود 6 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به سال قبل‌تر از آن 30 درصد رشد داشته است. طبق آمار، بازار کشورهای ایران، آفریقا و هند 37 درصد کل فروش رنو را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل قصد داریم همکاری خود را با شرکای ایرانی گسترش داده و خدمات سریع و باکیفیتی را در اختیار مشتریان قرار دهیم.

صنعت خودروی ایران

برنارد کامبیر، قائم مقام ارشد رنو

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز از عقد قرارداد با یک شرکت ایتالیایی- آلمانی در آینده نزدیک برای طراحی پلتفرم ملی خبر داد. به گفته‌ی زارع، این قرارداد جهت طراحی و تولید گیربکس، اکسنت و در نهایت پلتفرم ملی خودرو در داخل کشور انجام خواهد شد و اتفاق مهمی برای صنعت خودروی ایران محسوب می‌شود. بر اساس این قرارداد، یک موتور توسط کارشناس‌های دو کشور طراحی می‌شود و سپس، دومین موتور به صورت انحصاری توسط کارشناس‌های ایرانی طراحی خواهد شد.

وی در خصوص انتقاداتی که به قراردادهای خودرویی می‌شود گفت:

بازار خودروی ایران حدود 130 میلیارد دلار ارزش دارد و اگر نتوانیم برای تولید خودرو با خودروسازان بزرگ دنیا همکاری کنیم، این حجم سرمایه به خارج از کشور می‌رود. در سال‌های آینده و با ورود خودرسازانی مانند شرکت‌های ایرانی، 52 درصد خودروهای جهان توسط شرکت‌های جدید تولید خواهد شد.

همچنین مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه همایش بین‌المللی خودرو بیان کرد که سایپا در سال جاری 54 درصد رشد تولید داشته و سهم بازار ما 6 درصد افزایش پیدا کرده است. وی در واکنش به این موضوع که سایپا کاشان با قیمت ارزان به شریک فرانسوی فروخته شده گفت:

ما در این همکاری، مدل جدیدی از مشارکت را طراحی کرده‌ایم. در این مدل، ما پیش‌گیری‌های لازم را برای روبرو نشدن با بحران انجام داده‌ایم و در حال حاضر نیز نقل و انتقال پایانی سایپا کاشان صورت گرفته است. هم‌اکنون 50 درصد سهام سایپا کاشان قیمت‌گذاری شده است و خبرهای جدید در خصوص این قرارداد به زودی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل سایپا از عرضه‌ی خودروی ساینا اتوماتیک تا پایان امسال با کمترین قیمت خبر داد و اضافه کرد که محصول جدید 212 سایپا با امکانات خوب و به‌روز به بازار عرضه می‌شود.

فیلیپ ایمپاراتو (philippe Imparato)، مدیرعامل شرکت خودروسازی پژو هم صحبت‌هایی را در این همایش مطرح کرد. به گفته‌ی ایمپاراتو، خودروهای پژو 504، پارس، 405، 206 و 207 بخشی از خاطرات میلیون‌ها ایرانی بوده و شرکت پژو همواره یک شریک قابل اعتماد برای صنعت خودروی ایران بوده است. اکنون نیز نسل جدید محصولات پژو در ایران تولید و عرضه خواهد شد.

صنعت خودروی ایران

فیلیپ ایمپاراتو، مدیرعامل پژو

پیشرفت صنعت خودروی ایران از نگاه مدیرعامل پژو

مدیرعامل پژو از خدمات پس از فروش به عنوان یک چالش بزرگ برای این شرکت یاد کرد و ادامه داد که پژو در 38 سال گذشته، فروش خوبی در ایران داشته و قطعا با توسعه‌ی روابط دو کشور، این همکاری‌ها گسترش پیدا خواهد کرد. ایمپاراتو در خصوص روند پیشرفت صنعت خودروی ایران گفت:

ایران از نظر تولید خودرو بسیار پیشرفت کرده است به گونه‌ای که شرکت ایران خودرو در مدت 8 ماه توانست خط تولید خودروی پژو 2008 را راه‌اندازی کند. خودروسازهای ایرانی روند رو به رشدی دارند و با این حساب به زودی به یک رقیب جدی برای سایر کشورها تبدیل خواهد شد. اکنون، ایران وارد جریان تازه‌ای در صنعت خودرو شده و کارهایی که ایران خودرو در طی این مدت انجام داده باعث تعجب ما شده است.

در چهارمین همایش بین‌المللی خودرو، بیش از 400 شرکت خارجی به همراه مدیران برندهای مطرح پژو سیتروئن، اسکانیا، رنو، مدیران انجمن‌های قطعات خودرو از کشورهای ترکیه و فرانسه حضور داشتند. منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی در سالن همایش برج میلاد اظهار کرد که تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش پیدا کرده است. وی تاکید کرد که خودروسازان خارجی نباید فقط به صادرات بسنده کنند و شرط ما این است که در صنعت خودروی ایران مشارکت داشته باشند. همچنین به گفته‌ی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، محصول جدید ایران خودرو و پژو در اواخر امسال و محصول جدید ایدرو و رنو در پایان سال 2017 یا ابتدای سال 2018 روانه‌ی بازار خواهد شد. علاوه بر آن، یک شرکت داخلی با فولکس واگن به تفاهم رسیده و قرارداد بین هیوندای و یک شرکت خودروساز داخلی نیز امضا شده است و محصولات آن‌ها نیز در آینده‌ی نزدیک به بازار عرضه می‌شوند.