سیر تحول ماشین های پلیس ایران در 70 سال گذشته؛ کیا سراتو، خودروی جدید نیروی انتظامی تهران

ماشین های پلیس ایران از ابتدا تاکنون، مسیر جالبی را پشت سر گذاشته‌اند. در دهه 20، خودروهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی در اختیار نیروهای شهربانی کل کشور قرار گرفت تا امروز که خودروهای بنز، پژو، زانتیا، مگان و کلی خودروی دیگر توسط نیروهای انتظامی استفاده می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که خودروی جدیدی به ناوگان حمل و نقل پلیس تهران اضافه شده و ناوگان نیروی انتظامی تهران بزرگ، به‌روزتر و کارآمدتر از گذشته خواهد شد.

اخیرا حدود 200 خودروی کیا سراتو به ناوگان خودروی نیروی انتظامی تهران اضافه شده و از ماشین پلیس جدید تهرانی‌ها رونمایی شد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب، سیر تحول ماشین های پلیس ایران از حدود 70 سال گذشته تا به امروز را مرور کنیم.

در دهه 20 هجری شمسی و زمانی که هنوز ماشین های پلیس به چراغ گردان، بی‌سیم و بلندگو مجهز نشده بود، یک مدل بنز قدیمی ساخت سال 1940 میلادی برای نیروی شهربانی تهران به خدمت گرفته شد. چندی بعد، فولکس واگن قورباغه‌ای سیاه و سفید با یک چراغ گردان آبی‌رنگ بر روی آن و یک دستگاه بی‌سیم با برد کوتاه به خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی آن روزهای ایران تبدیل شد.

ماشین های پلیس ایرانماشین های پلیس ایراندر دهه 40، خودروهای آمریکایی وارد ناوگان پلیس ایران شد و خودروی دوج کرنت 6 سیلندر با حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت از سالهای 46 تا 54 هجری شمسی در اختیار نیروهای پلیس قرار گرفت. دوج کرنت یک بلندگوی کوچک داشت که بر روی گلگیر جلو نصب می‌شد و یک بی‌سیم دستی، چند پروژکتور و یک چراغ گردان ثابت از دیگر تجهیزات آن به شمار می‌رفت.

ماشین های پلیس ایرانماشین های پلیس ایران در دهه 50

در دهه 50 تنوع ماشین های پلیس ایران بیشتر شد و لندروور انگلیسی، خودروهای آمریکایی بیوک، شورولت رویال و بنز 230 در شهربانی‌های کل کشور به کار گرفته شدند. بنز 230، خودرویی 6 سیلندر با حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت بود که از سال 50 تا 56 هجری شمسی توسط نیروهای شهربانی استفاده می‌شد. رنج روورهای انگلیسی نیز دارای 8 سیلندر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت بودند که در دهه 50 در مناطق کوهستانی و برفی به کار گرفته می‌شدند.

در سال 1356 یک دستورالعمل جدید ابلاغ شد که بر اساس آن، دستگاه‌های دولتی و نظامی موظف بودند که از کالای ساخت داخل استفاده کنند؛ بنابراین با توجه به این که خودروهای شورولت آمریکا در آن زمان در داخل ایران مونتاژ می‌شد، خودروی شورولت رویال 6 سیلندر با حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت از سال 56 تا 62 به ماشین پلیس ایران تبدیل شد.

بنز 250 یکی از خودروهای مهم پلیس در دهه 60 بود. این خودروی آلمانی 6 سیلندر قادر بود به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد. دهه 70 زمانی بود که خودروهای شرقی به ناوگان پلیس کشور راه پیدا کردند. تویوتا کریسیدای ژاپن با 4 سیلندر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت و پاجروی ژاپن با 6 سیلندر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت، دو خودروی مهمی بودند که در دهه 70 توسط نیروهای پلیس کشور استفاده می‌شدند.

ماشین های پلیس ایرانبا ورود به دهه 80، تنوع ماشین های پلیس ایران بسیار بیشتر از قبل شد و عصر به کارگیری خودروهای سمند، زانتیا، پژو 206، بنز E240، پرشیا، مگان و چند مدل دیگر فرا رسید. خودروهای لندکروز هم در عملیات‌های تعقیب و گریز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. خودروی فرانسوی مگان نیز با ورود به کشورمان، به یکی از ماشین های پلیس تبدیل شد که البته خودرویی که توسط نیروهای پلیس استفاده می‌شد، 6 دنده بود و قدرت مانور بیشتری داشت.

ماشین های پلیس ایراناضافه شدن کیا سراتو به ناوگان خودروی نیروی انتظامی

در دهه 90 هم خودروهایی مانند سورن، ماکسیما، ویتارا و نیسان تینا به ناوگان پلیس راهور اضافه شدند. اخیرا نیز خبر اضافه شدن یک خوردوی جدید به ناوگان ماشین های پلیس ایران اعلام شد. کیا سراتو، خودرویی 4 سیلندر با قدرت 126 اسب بخار و حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت است که از حدود دو سال پیش توسط گروه خودروسازی سایپا تولید می‌شود. چند روز پیش بود که از 200 خودروی کیا سراتو در لباس نیروی انتظامی تهران بزرگ رونمایی شد و قرار است این خودروها در راهنمایی و رانندگی و سایر بخش‌های پلیس تهران به کار گرفته شوند.

ماشین های پلیس ایران ماشین های پلیس ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اینجوری پیش بریم به حول قوه الهی پراید میشه ماشین پلیس

  2. از سرعت 220 در دهه 50 به 190 در دهه 90 رسیدیم عجب پس رفت جالبی