با مراحل ساخت ابرماشین بوگاتی شیرون آشنا شوید

با مراحل ساخت ابرماشین بوگاتی شیرون آشنا شوید

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که بوگاتی شیرون ، یکی از برترین ماشین های جهان، چگونه ساخته می‌شود؟ بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) مدل جدید ماشین سوپر اسپرت ویرون (Veyron) است که انتظار می‌رود اولین نسخه های آن در سه ماهه‌ی اول امسال به بازار عرضه شوند. کارخانه‌ی تولید شیرون در منطقه‌ی Alsace فرانسه واقع شده که توسط کمپانی Molsheim تولید می‌شود. اما چه مراحلی در ساخت این ماشین 1500 اسب بخاره با سرعت نهایی 420 کیلومتر در ساعت، گذرانده می‌شود؟

به گفته‌ی بوگاتی، زمان و صبر زیادی برای ساخت هر مدل نیاز است. همچون خود شیرون، پروسه‌ی تولید این ماشین نیز شامل مراحل شگفت‌انگیزی است. انتظار می‌رود که بوگاتی در امسال فقط 70 مدل از این ماشین را تحویل دهد که هر کدام به طور میانگین به 6 ماه زمان برای ساخت نیاز دارند. یک گروه 20 نفره از کارکنان این کارخانه، شیرون را از بیش از 1800 قطعه‌ی جداگانه، با استفاده از دست می‌سازند.

با مراحل ساخت ابرماشین بوگاتی شیرون آشنا شوید

حتی خود این کارخانه نیز به نوعی خاص است. بنیان‌گذار آن، اتور بوگاتی (Ettore Bugatti)، این کارخانه را در سال 1909 به نام خود احداث کرد. البته قدمت کارخانه‌ی فعلی به سال 2005 باز می‌گردد، زمانی که تولید ویرون آغاز شد. این کارخانه که با نام اتلایر (Atelier) شناخته می‌شود، یک ساختمان با مساحت 1000 متر مربع به شکل بیضی است که نمادی از لوگوی بوگاتی است. بر خلاف اکثر کارخانه‌های مدرن ماشین‌سازی، این کارخانه از هیچگونه ربات یا خط انتقال استفاده نمی‌کند؛ به جای آن‌ها، کارخانه‌ی بوگاتی همانند کارگاه‌های یک تیم فورمولا 1، دارای ایستگاه‌های مجزا است.

بوگاتی شیرون توسط یک تیم 20 نفره و به صورت دست‌ساز ساخته می‌شود.

در مجموع، 12 ایستگاه وجود دارد. موتور شیرون با قدرت 1500 اسب بخار، چهار توربو شارژر و ظرفیت هشت لیتری W16 در خارج از اتلایر و یکی از کارخانه‌های فولکس واگن تولید می‌شود و برای نصب بر روی شاسی، در ایستگاه اول قرار می‌گیرد. مراحل ساخت شاسی شیرون در حدود یک ماه پیش از پروسه اسمبلی نهایی شروع می‌شود. پس از آن، بخش پشتی ماشین ساخته می‌شود و بر روی شاسی قرار می‌گیرد. چهارده اتصال تیتانیومی مستحکم، نیمه‌های جلو و عقب شیرون را در جای خود نگاه می‌دارند.

با مراحل ساخت ابرماشین بوگاتی شیرون آشنا شوید

پس از آن که کار سر هم کردن شاسی به پایان رسید، ماشین بر روی یک داینامومتر (نوعی تردمیل برای ماشین ها) آزمایش می‌شود تا مشخص شود که آیا موتور آن می‌تواند حداکثر توان خود را تولید کند یا خیر. در حقیقت، این مراحل پیش از آنکه بدنه به طور کامل نصب شود، طی می‌شوند. زمانی که بدنه نیز اسمبل شد، ماشین به مدت 30 دقیقه در زیر یک باران شدید شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرد تا هر گونه نقطه‌ی نفوذ و شکاف برطرف گردد. پس از این مرحله، نوبت به نصب بخش‌های داخلی و داشبورد شیرون می‌رسد و سپس، این ماشین برای دور آزمایشی به جاده برده می‌شود. در این مرحله، بوگاتی شیرون در دو حالت رانندگی در جاده و نیز رانندگی در سرعت بالا تا حداکثر 250 کیلومتر در ساعت، در جاده‌ی باز یک فرودگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

بررسی رنگ بدنه‌ی شیرون می‌تواند تا 3 هفته طول بکشد.

پس از آن که تست رانندگی نیز موفقیت‌آمیز به پایان رسید، بوگاتی شیرون برای بررسی دقیق و کامل بصری آماده می‌شود. یکی از کارکنان کارخانه، هر مدل رنگ شده را در یک “تونل نور” به مدت بیش از 6 ساعت بررسی می‌کند و در صورت وجود کوچکترین ایراد در رنگ ماشین، آن را به ایستگاه رنگ باز می‌گرداند. به گفته‌ی بوگاتی، بسته به آنکه چه مشکلی پیش بیاید، این پروسه می‌تواند بین 3 ساعت تا 3 هفته به طول بیانجامد. پس از آن، هر کدام از مدل‌های بوگاتی شیرون می‌بایست شخصا توسط کریستوف پیوچون (Christophe Piochon)، مدیر تولیدات بوگاتی، تایید شود. همچنین، مدیران بخش‌های فروش، سنجش کیفیت و خدمات مشتری نیز می‌بایست شخصا هر مدل را تایید کنند.

با در نظر گرفتن تمامی زحمات و دقتی که در تولید بوگاتی شیرون به کار گرفته می‌شود، نمی‌توان به آسانی و با خیال راحت این ماشین را به خیابان‌های شهر آورد و ریسک آسیب رسیدن به آن را قبول کرد. شما چه فکر می‌کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ممنون از مقاله عالیتون

    سلطان تمام اتومبیلهای تاریخ همین ماشینه