دنباله دار

دنباله دار سبزرنگ عجیبی در راه رسیدن به زمین

دنباله دار سبزرنگ عجیبی در حال آمدن به سوی زمین است. البته هیچ برخوردی قرار نیست صورت بگیرد، ولی روز یکشنبه، این دنباله دار به درخشان‌ترین وضعیت خود خواهد رسید.

نام این دنباله دار 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova است که به نام سه کاشف آن در سال 1948 نام‌گذاری شده است. دنباله دار 45P، هر 5.25 سال یک بار از نواحی داخلی منظومه خورشیدی عبور می‌کند. در گذر امسال، فاصله آن تا زمین به 12 میلیون کیلومتر خواهد رسید.

اگر تلسکوپی کوچک، یا دوربین دوچشمی دارید، فرصت خوبی برای دیدن این جرم آسمانی زیبا در این چند شب خواهید داشت. برای دیدن آن باید به شرق آسمان و در محوده صورت فلکی هرکول نگاه کنید.

دنباله دار

دنباله دار 45P که در سال 2011 به نزدیک ترین فاصله خود تا زمین رسید، بار دیگر قرار است از نزدیک سیاره آبی ما عبور کند.

این دنباله دار، به شکل یک توپ کرک‌دار و با رنگ آبی متمایل به سبز دیده خواهد شد. اگر بتوانید دنباله آن را نیز مشاهده کنید، بادبزنی شکل است. 45P، رنگ سبز خود را مدیون کربن‌های دواتمی سازنده‌اش است که با بخارشدن در خلا، به رنگ سبز می‌درخشند.

از زمانی که ردیابی دنباله‌دارها به شیوه‌های مدرن در سال 1950 آغاز شده است، 45P هشتمین دنباله داری است که تا این حد به زمین نزدیک می‌شود. با این حال، درسال 2011 این دنباله‌دار از فاصله نزدیک‌تری از زمین عبور کرد که تصویر این مطلب نیز در همان سال تهیه شده است. برای اینکه بتوانیم تصویر نزدیک‌تری از این دنباله‌دار داشته باشیم، باید تا یک قرن دیگر صبر کنیم. پس بهتر است فرصت همین چند شب را از دست نداد و به تماشای این دنباله‌دار زیبا نشست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*