فناوری دالبی ویژن

با فناوری دالبی ویژن تلویزیون های ال جی‌، در میان 68 میلیارد رنگ غرق خواهید شد

دنیای تلویزیون هیچ وقت از سورپرایز کردن ما دست برنمی‌دارد و هرساله چند ویژگی و اصطلاح جدید به لیست فناوری‌های آن اضافه می‌شود و تجربه‌ی بصری ما را بهبود می‌بخشد. امسال نیز شاهد پیشرفت‌های عظیمی در این صنعت بودیم که سطح جدیدی از کیفیت تصویر را به نمایش گذاشتند. اول از همه فناوری OLED ال جی بود که اجازه می‌داد پیکسل‌ها به تنهایی خاموش و روشن شوند و سپس فناوری HDR به میدان آمد و روح تازه‌ای را به کیفیت تصویر بخشید و اکنون نیز شاهد فناوری جدیدی به نام فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) هستیم که ما را هیجان‌زده می‌کند.

Dolby Vision چیست؟

به زبان ساده فناوری دالبی ویژن یک فرآیند کامل تولید تا مصرف است؛ از زمانی که محتوا با این فرمت تولید شده تا زمانی که روی تلویزیون شما پخش شود. از آنجا که این یک روش تولید به مصرف است، ابر داده‌ها در هر فریم توسط دالبی تنظیم شده و بعد وسایلی که قابلیت پخش این فرمت را دارند همان‌گونه که واقعا دالبی می‌خواهد آن به تصویر می‌کشند. به معنای ساده‌تر شما بهترین کیفیت تصویر ممکن را تجربه خواهید کرد. در حالی که فرمت HDR10 به تلویزیون HDR برای تفسیر ابرداده‌ها متکی است و تصویر را بر اساس آن پخش می‌کند.

فناوری دالبی ویژنتفاوت اصلی بین HDR10 و Dolby Vision در توانایی نشان دادن عمق رنگ و روشنایی با توجه به وسایل و محتوا مشخص می‌شود. تصاویر Dolby Vision تا عمق رنگ 12 بیتی را نسبت به عمق رنگ 10 بیتی HDR10 نشان می‌دهند. ولی خب ممکن است بپرسید این 10 بیت و 12 بیت چقدر فرق می‌کنند؟ عمق رنگ 12 بیتی اجازه دسترسی به 68 میلیارد رنگ را به شما می‌دهد در حالی که در 10 بیتی 1 میلیارد رنگ بیشتر پخش نمی‌شود؛ این یعنی رنگ‌ها در کیفیت تصویر Dolby Vision بسیار فراتر از فرمت HDR10 است و تقریبا همان چیزیست که کارگردان قصد داشته شما ببینید.

فناوری دالبی ویژنروشنایی از دیگر عواملی است که در بحث HDR اهمیت دارد. بیشتر تلویزیون‌ های پیشرفته Ultra HD حال حاضر باید تا میزان روشنایی هزار نیت را پشتیبانی کنند که البته تاکنون دیگر همه آن‌ها این قابلیت را دارند. تلویزیون‌های جدید نیز با استفاده از فرمت HDR توانسته‌اند تا 1500 و 2000 نیت را پوشش بدهند؛ اما فرمت Dolby Vision توانایی به تصویر کشیدن تصویری با 10 هزار نیت را داراست. بهترین تلویزیون‌های حال حاضر که متعلق به ال‌ جی هستند می‌توانند تا 4000 نیت به نمایش بگذارند. این نشان از قدرت فناوری دالبی ویژن و مناسب بودن آن برای محتواهای آینده است. همین باعث می‌شود استودیوها برای تولید محتواهای تصویری خود به این سمت بروند.

فناوری دالبی ویژن

چه تلویزیون‌هایی از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر فقط تلویزیون‌ های ال‌جی از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند. مدل‌ هایی مثل B6 ،C6 ،E6 و G6 که علاوه بر دیگر فرمت‌ های HDR، دالبی را نیز به خوبی به تصویر می‌کشند. همچنین ال‌ جی در نمایشگاه CES 2017 سری جدید از این تلویزیون‌ ها را به نام‌های B7 ،C7 ،E7 و G7 به نمایش گذاشت که آن‌ها نیز علاوه بر قابلیت‌های جدید، کیفیت به نمایش درآمدن این فرمت‌ها را نیز افزایش داده‌اند. علاوه بر آن، مدل پیشرفته و جدید W7 نیز که تنها 2.57 میلی‌متر ضخامت دارد و با آهن‌ربا به دیوار مثل یک کاغذ دیواری نصب می‌‌شود هم می‌تواند از فرمت دالبی پشتیبانی کند.

فناوری دالبی ویژن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*