ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران را بشناسید

این روزها تب خودروهای شاسی بلند در بازار ایران شدت گرفته و کراس اوورهای کره‌ای و حتی چینی به جایگاه خوبی در این بازار دست پیدا کرده‌اند. اکنون باید دید که با قیمتی مناسب، چه خودروهای شاسی بلندی را می‌توان خرید. در این مطلب می‌خواهیم 15 مورد از ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران که در بازه قیمتی 100 میلیون تومان قرار دارند را معرفی کنیم.

سلیقه خودرویی ما ایرانی‌ها در دهه‌های گذشته، متفاوت بود. در دهه 40 هجری شمسی، خودروهای بزرگ‌جثه‌ی آمریکایی، بازار ایران را در اختیار خود گرفته بودند و در دهه 50 خودروهای آلمانی مورد توجه قرار گرفتند. با ورود به دهه 60 و 70 شمسی، خودروهای ژاپنی و کره‌ای جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کردند و پس از دهه 60 نیز خودروهای شاسی بلند با استقبال بسیار زیادی از سوی مشتریان مواجه شد.

قبل از بازگشایی واردات خودروهای خارجی در سال 2005 میلادی، خودروهایی مانند نیسان رونیز، میتسوبیشی پاجرو، انواع پاترول و تویوتا لندکروزها در تعداد محدود، تنها گزینه‌های موجود در بازار شاسی بلندهای ایران بودند اما با آغاز واردات خودروهای خارجی، تنوع خودروهای این کلاس بسیار بیشتر از گذشته شد. ایرتویا به عنوان نمایندگی محصولات تویوتا در ایران در سال 2005 شاسی بلند جدید خود یعنی پرادو را در 6 تیپ مختلف وارد بازار کشورمان کرد و این شروعی بود بر تب شاسی بلندسواری در ایران. این تب در سال‌های بعد با خودروهای هیوندای سانتافه و نیسان مورانو  ادامه پیدا کرد تا این که به دوران گرانی رسیدیم و اوضاع تغییر پیدا کرد.

تا قبل از شدت پیدا کردن تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، خودروهای شاسی بلند و کراس اوور کامپکت در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان قرار داشتند و SUVهای متوسط و فول سایز نیز با قیمت 40 تا 100 میلیون تومان قابل خرید بودند اما پس از آن قیمت‌ها با جهش ناگهانی مواجه شدند. اکنون در این مطلب می‌خواهیم 15 مورد از ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران را معرفی کنیم که در بازه قیمتی 100 میلیون تومان قرار دارند.

این مطلب در سه صفحه تهیه شده که از طریق شماره صفحه انتهای مطلب قابل دسترسی است

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

1. تویوتا راو4 (Toyota RAV4)

خودروهای شاسی بلند کامپکت در بازار ایران از جایگاه مناسبی برخوردارند. تویوتا RAV4 یکی از شاسی بلندهایی است که برای استفاده‌های درون شهری بسیار عالی به نظر می‌رسند. البته نسل جدید این خودرو اکنون با قیمت بالاتر از 200 میلیون تومان در ایران به فروش می‌رسند اما مدل‌های 2008 و 2009 آن را می‌توان با قیمت مناسب‌تری تهیه کرد. مدل 2009 این کراس اوور با کیفیت با پیشرانه‌ی 2.4 لیتری 4 سیلندر و قدرت 168 اسب بخار با قیمت 127 میلیون تومان در دسترس است و هر مدل بالاتر آن حدود 6 میلیون تومان گران‌تر خواهد شد. این در حالی است که در سال 90 و پیش از بالا رفتن نرخ ارز، تویوتا راو 4 در سه تیپ متفاوت با قیمت 60 الی 64 میلیون تومان عرضه می‌شد. شیشه ضد بخار عقب، فرمان تلسکوپی، سیستم صوتی با 6 بلندگو و بدون مانیتور، سانروف و کروز کنترل از جمله امکانات این خودرو است.

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

2. هیوندای سانتافه (Hyundai Santafe)

نسل اول این کراس اوور سایز متوسط در ابتدا در تعداد محدود وارد ایران شد اما از سال 2005 و با بازگشایی واردات خودروهای خارجی، نسل دوم سانتافه توسط آسان موتور به بازار کشورمان ورود پیدا کرد. هیوندای سانتافه در بالاترین سطح امکانات رفاهی قرار داشت و از پیشرانه 6 سیلندر خورجینی با حجم 2.7 لیتر و قدرت 189 اسب بخار بهره می‌برد.

جعبه دنده 4 سرعته‌ی سانتافه مانند سایر خودروهای کره‌ای چندان عملکرد خوبی نداشت و کیفیت ساخت آن نیز در مقایسه با محصولات کیا موتورز خیلی رضایت‌بخش نیست. پس از رسیدن به کارکرد حدود 50 هزار کیلومتر، امکان بروز ایراد در سیستم برق، به صدا افتادن قطعات کابین، از کار افتادن سانروف و تنظیم‌کننده‌های الکتریکی صندلی وجود دارد. در سال 2010 نیز تغییراتی در این خودرو ایجاد شد و پیشرانه‌ی 3.5 لیتری 376 اسب بخاری جای موتور ضعیف قبلی را گرفت اما باز هم نسل اولیه سانتافه در ایران بسیار محبوب‌تر از نسل‌های جدید بود. گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور پارک در مدل 2009، مانیتور و دوربین دنده عقب در مدل‌های سفارشی، سانروف، تودوزی چرم و آینه‌های الکتروکرومیک از جمله امکانات هیوندای سانتافه است.

در حال حاضر، سانتافه مدل 2007 تا 2009 با قیمت 90 الی 110 میلیون تومان در بازار ایران خرید و فروش می‌شود و نمونه فیس لیفت و 3.5 لیتری آن نیز حدود 130 میلیون تومان قیمت دارد.

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

3. نیسان رونیز (Nissan Roniz)

رونیز یکی از پیشگامان ورود خودروهای شاسی بلند به بازار ایران در دهه 80 شمسی بود و از سال 1382 توسط پارس خودرو به عنوان جانشین خلف نیسان پاترول به خیابان‌های کشورمان آمد. رونیز در واقع نسل اول خودروی نیسان زترا (XTERRA) بود و به صورت اختصاصی برای بازارهای ایران و چین فیس لیفت شد. از 4 سال پیش، تولید نیسان رونیز در پارس خودرو متوقف شد اما هنوز هم یکی از آفرودرهای محبوب در میان مشتریان است. پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.4 لیتری این خودرو 134 اسب بخار قدرت داشت و در مدل‌های بعدی با تغییراتی که ایجاد شد، قدرت آن به 160 اسب بخار رسید.

گیربکس 5 سرعته با سیستم چهار چرخ متحرک سنتی، مناسب خودروهای آفرود طراحی شده بود. 2 ردیف صندلی با پوشش پارچه‌ای با صندوق عقبی که ظرفیت بار بالایی داشت در کنار برخی امکانات پایه در این خودرو دیده می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت رونیز 15.2 ثانیه بود که به همراه مصرف سوخت ترکیبی 11.35 لیتر در هر 100 کیلومتر، چهره‌ای آرام را از نیسان رونیز به نمایش می‌گذاشت. تجربیات 10 ساله‌ی مصرف‌کنندگان ایرانی نشان می‌دهد که رونیز قابلیت آفرود بالایی دارد اما سواری خشک آن کمی توی ذوق می‌زند.

هم‌اکنون نمونه‌های سالم مدل 89 رونیز را می‌توان با قیمت 85 میلیون تومان و یا حتی کمتر خریداری کرد.

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

4. کیا سورنتو (Kia Sorento)

کیا سورنتو یکی دیگر از ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران است که از سال 2008 توسط شرکت اطلس خودرو وارد کشورمان شد. بسیاری از افراد، این خودروی کره‌ای را برادر ناتنی هیوندای سانتافه می‌دانند اما این موضوع تنها در مورد نسل دوم و سوم (فعلی) سورنتو صدق می‌کند. نسل اول سورنتو با پیشرانه‌ی ضعیف V6 با حجم 3.3 لیتری عرضه شد که یک جعبه دنده 5 سرعته خودکار نیز بر روی آن قرار داشت. روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف در نمونه‌های فابریک شرکتی، آینه وسط الکتروکرومیک و گرم‌کن صندلی جلو، نمونه‌هایی از امکانات رفاهی سورنتو به شمار می‌رود.

در مجموع کیا سورنتو را می‌توان خودرویی مناسب برای مصارف خانوادگی دانست. قابلیت‌های آفرود سورنتو در مقایسه با محصول هیوندای بسیار بهتر است و دلیل این امر نیز می‌تواند ارتفاع بالاتر آن از سطح زمین و بهره‌گیری از پیشرانه‌ی بهتر باشد؛ اما در مقابل، چهره‌ی قدیمی‌تر، فضای کابین قدیمی‌تر و در کل طراحی محافظه‌کارانه‌تر سورنتو در برابر هیوندای سانتافه باعث می‌شود که بسیاری از مشتریان، خرید سانتافه را ترجیح بدهند. در حال حاضر نسل اول کیا سورنتو با قیمت 86 تا 105 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

5. نیسان مورانو (Nissan Murano)

نیسان مورانو با ظاهر جالب و اغواگر خود از سال 2002 در بازارهای جهانی عرضه شد و از سال 2007 توسط پارس خودرو و برای رقابت با پرادو، سانتافه و سورنتو به ایران آمد. اما ظاهر عجیب، مصرف سوخت بالا و جعبه دنده CVT که در آن زمان شناخته شده نبود باعث شد که استقبال خیلی خوبی از آن نشود. این خودرو با پیشرانه 3.5 لیتری V6 که قدرت 245 اسب بخار را ارائه می‌داد، یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود عمل می‌کرد.

مدل 2008 مورانو در بازار ایران با امکاناتی چون سانروف، تنظیم برقی موقعیت پدال، کیسه هوای جلو و پرده‌ای، سیستم تهویه مطبوع خودکار و ظرفیت 5 سرنشین به قیمت 100 میلیون تومان در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. در مجموع نیسان مورانو گزینه‌ی مناسبی برای استفاده‌ خارج از جاده‌ای نیست اما می‌توانید از سواری راحت آن لذت ببرید.

ارزان ترین شاسی بلندهای بازار ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*